شرکت های دارویی ایران وارد افغانستان می شوند

به گزارش مجله آرنا، دکتر محسن اسدی لاری با بیان اینکه هدف پروسه استانبول یاری به کشور افغانستان در زمینه سیاسی، مواد مخدر و آموزش است اضافه کرد: به علت برگزاری اولین نشست در استانبول ، این سمینار به پروسه استانبول معروف شد و در حال حاضر کشورهای زیادی عضو آن هستند.

شرکت های دارویی ایران وارد افغانستان می شوند

وی گفت: در پروسه استانبول 14 کشور به عنوان عضو، 17 کشور به عنوان حامی و بعضی از آزانس های سازمان ملل متحد حضور دارند و جمهوری اسلامی ایران به دلیل قرابت فرهنگی، تاریخی، دینی و زبانی و با توجه به سیاست های راهبردی کشور، نقش ویژه ای در این سمینار دارد.

اسدی لاری توضیح داد: در پروسه استانبول، آموزش و سلامت را به ایران واگذار نموده اند که به همین دلیل در گذشته چندین برنامه برگزار گردید اما مهم ترین برنامه ای که از سوی ایران تا به حال ارائه شده، سمینار جلوگیری از بیماری های واگیر کشورهای قلب آسیا موسوم به پروسه استانبول است.

وی، دلیل محور قرار دادن بیماری های واگیر از سوی ایران را احتیاج دولت و مردم افغانستان به مبارزه با این بیماری ها دانست و گفت: متاسفانه بیماری فلج اطفال هنوز در افغانستان ریشه کن نشده و در ماه گذشته نیز چندین مورد از آن در افغانستان گزارش شده بود.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل، سلامت افراد یک جامعه را لازمه توسعه آن جامعه دانست و خاطر نشان کرد: مبارزه و داشتن برنامه جامع و دقیق در حوزه بیماری های واگیر در افغانستان مانند فلج اطفال، مالاریا، سل یکی از اولویت های اساسی دولت این کشور است.

وی با اشاره به ریشه کن شدن بیماری های واگیر در ایران از 14 سال پیش تا کنون گفت: وجود بعضی بیماری های واگیر مانند سل، تب دانگی و فلج اطفال در کشورهای همسایه از جمله افغانستان ممکن است به سلامتی هم میهنان به ویژه در نقاط مرزی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان و کرمان آسیب بزند اما با اقدامات موثر، هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

اسدی لاری ضمن قدردانی از وزارت امور خارجه به دلیل همکاری در برگزاری این سیمنار، گفت: با توجه ویژه وزیر بهداشت و همکاری مناسب وزارت بهداشت کوشش شد تا این سمینار به بهترین نحو برگزار گردد.

وی اضافه کرد: نخستین سمینار کنترل بیماری های واگیر کشورهای قلب آسیا موسوم به پروسه استانبول 2 روز به طول می انجامد و در آن بحث های بسیار خوبی در جهت به اشتراک گذاشتن تجربیات بین المللی به منظور یاری به کشور افغانستان انجام خواهد شد.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل با اشاره حضور وزیر صحت عامه افغانستان و هیئت همراه از اوایل این هفته در ایران گفت: وزیر صحت عامه افغانستان به همره تعدادی از کشورهای عضو پروسه استانبول طی امروز و فردا از کمپ افاغنه بازدید خواهند کرد و نحوه ارایه خدمات بهداشتی درمانی به آنها را مشاهده خواهند کرد.

اسدی لاری اضافه کرد: عمده خدماتی که ایران می تواند به کشور افغانستان ارائه دهد، ارتقاء سطح تخصصی کشور افغانستان به منظور مقابله با بیماری ها و همچنین تقویت نظام مراقبت است تا در نهایت، مردم ایران و افغانستان در معرض خطر نباشند و در آینده ای نزدیک کل منطقه، عاری از بیماری های واگیر گردد.

وی ادامه داد: کوشش خواهیم کرد تا بیانیه پایانی این سمینار در اجلاس وزرای خارجه عضو سازمان ملل قرائت گردد و هر کشوری در جهان متعهد به انجام اقدامات در این حوزه گردد.

اسدی لاری با اشاره به امضای تفاهم نامه بین وزاری بهداشت ایران و صحت عامه افغانستان در روز های گذشته اضافه کرد: محورهای این تفاهم نامه شامل تقویت نظام سلامت، کنترل بیماری های واگیر، دارو و تجهیزات پزشکی، گردشگری سلامت و تقویت مدیریت بیمارستانی در افغانستان و همچنین آموزش نیروهای تخصصی افغانستان در گروه پزشکی و سایر گروه های آموزشی پزشکی است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این تفاهم نامه جامع، دو نقشه راه نیز در روز گذشته امضا شد که یکی از آنها در حوزه آموزش به امضای وزیر صحت عامه افغانستان و دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دیگری نیز در حوزه دارو به امضای وزیر صحت عامه افغانستان و دکتر دینار وند رئیس سازمان غذا و دارو رسید.

اسدی لاری از حضور فعال صنایع دارویی ایران در افغانستان و حمایت همه جانبه از بازار دارویی این کشور در آینده نزدیک اطلاع داد و ابراز امیدواری کرد تا بتوان علاوه بر جلوگیری از قاچاق دارو در افغانستان، صنعت دارویی این کشور را نیز تقویت و توانمند کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 705

به "شرکت های دارویی ایران وارد افغانستان می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های دارویی ایران وارد افغانستان می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید