طالبان بدون تغییر مواضع سابق، با واشنگتن مذاکره می کند

به گزارش مجله آرنا، گروه جهان ، پس از 18 سال جنگ بی امان امریکا با طالبان افغانستان؛ امروز شرایط به گونه ای است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح با این گروه شبه نظامی به افغانستان سفر می کند اما پاسخی که می شنود این است که طالبان آماده مذاکره است اما از هیچ یک از مواضع خود کوتاه نمی آید.

طالبان بدون تغییر مواضع سابق، با واشنگتن مذاکره می کند

به گزارش سایت روزنامه امریکایی واشنگتن پست، دو روز پس از سفر غیرمنتظره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به افغانستان و اعلام رسمی از سرگیری مذاکرات واشنگتن - طالبان، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه ای اعلام کرد: ما برای گفت و گو آماده هستیم اما موضع مان همان موضع قبل از تعلیق مذاکرات است. اصلی ترین مواضع طالبان در مذاکره با امریکا، خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان و سهیم شدن این گروه شبه نظامی در حکومت کابل است.

در حال حاضر در میدان جنگ افغانستان علی رغم 18 سال حضور نظامی امریکا و ناتو، طالبان دست برتر را دارد و برخی منابع از تسلط این گروه شبه نظامی بر 70 درصد خاک افغانستان خبر می دهند. به عقیده تحلیلگران، همین مسأله باعث شده طالبان در مذاکره با امریکا مواضع خود را حفظ کند و علی رغم سفر بسیار مهم ترامپ به افغانستان، ناظران داخلی و بین المللی چندان به توافق صلح دست کم در آینده نزدیک امیدوار نباشند.

به همین دلیل صدیق صدیقی، سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به واشنگتن پست گفت: سفر دونالد ترامپ به کابل بسیار حائز اهمیت بود اما باید ببینیم که آیا این اقدام چیزی را تغییر خواهد داد یا خیر. خیلی زود است که بخواهیم راجع به تغییرات صحبت کنیم.

ترامپ در ماه سپتامبر به بهانه کشته شدن یک نظامی امریکایی در حملات طالبان مذاکرات صلح با این گروه را که در مرحله پایانی و امضای توافق بود، به حالت تعلیق درآورد اما در همان زمان اعلام کرد که تحت فشار جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق خود این تصمیم را گرفته است. این تصمیم برای ترامپ آنقدر سخت بود که بولتون را وادار به استعفا کرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 506

به "طالبان بدون تغییر مواضع سابق، با واشنگتن مذاکره می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طالبان بدون تغییر مواضع سابق، با واشنگتن مذاکره می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید