نزدیک ترین خویشاوند کروناویروس جدید پیدا شد

به گزارش مجله آرنا، بحث و گفت وگوی فراوانی میان سیاستگذاران و عموم مردم در خصوص این که کروناویروس جدید از کجا آمده است، جریان دارد. در حالی که محققان خفاش ها را به احتمال زیاد میزبان طبیعی SARS-CoV-2 می دانند هنوز منشا این ویروس معین نیست.

نزدیک ترین خویشاوند کروناویروس جدید پیدا شد

به گزارش ایسنا به نقل از فیز، محققان به تازگی یکی دیگر از ویروس های خانواده کروناویروس را شناسایی نموده اند که نزدیک ترین خویشاوند SARS-CoV-2 در برخی مناطق ژنومی است و حاوی اسید های آمینه در محل اتصال زیر واحد های S. 1 و S. 2 ویروس است.

محققان می گویند این ویروس جدید موسوم به RmYN 02 نشان می دهد این قبیل ویروس ها به طور طبیعی فرگشت می یابند.

ویفنگ شی، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: از زمان کشف SARS-CoV-2 چندین گمانه بی اساس مبنی بر این که این ویروس منشا آزمایشگاهی دارد، مطرح شده است. به خصوص گفته شده است که S. 1 و S. 2 در این ویروس بسیار غیرمعمول هستند و شاید نشان دهنده دستکاری آزمایشگاهی باشند. اما مقاله ما به وضوح نشان می دهد این فرگشت ها به طور طبیعی در حیات وحش رخ می دهند و شواهد محکمی در برابر ادعای آزمایشگاهی بودن کروناویروس جدید ارائه می دهد.

محققان ویروس RmYN 02 را از تجزیه و تحلیل 227 نمونه خفاش جمع آوری شده در چین بین ماه مه و اکتبر سال 2019 شناسایی کردند.

این محقق بیان نمود: از زمان کشف این که خفاش ها منشا کروناویروس سارس در سال 2005 بودند، نگاه زیادی به خفاش ها به عنوان گونه ای که مخزن این خانواده از ویروس است وجود دارد.

نزدیک ترین خویشاوند SARS-CoV-2 تا به امروز ویروسی به نام RaTG 13 شناخته می شد که قبلاً در خفاش های چین شناسایی شده بود. اما اکنون ویروس RmYN 02 که اخیراً کشف شده است، در برخی از قسمت های ژنوم از جمله در طولانی ترین بخش رمزگذاری ژنوم به نام 1 ab جایی که آن ها 97.2 درصد از RNA خود را به اشتراک می گذارند، به SARS-CoV-2 نزدیک تر است.

محققان خاطرنشان کردند: ناحیه ژنومی دامنه کلیدی اتصال گیرنده RmYN 02 که برای آلوده سازی سلول های میزبان انسانی و اتصال به گیرنده ACE 2 انسانی استفاده می گردد، با SARS-CoV-2 متفاوت است. این بدان معنی است که این ویروس جدید احتمالا سلول های انسانی را آلوده نمی کند.

آنالیز دقیق ویروس RmYN 02 و توالی های ژنوم آن نشان می دهد ویروس های این خانواده به صورت طبیعی فرگشت یافته اند و منشا طبیعی دارند.

شی ادامه داد: یافته های ما نشان می دهد مشخصات عجیبی که در ابتدا بسیار غیرمعمول به نظر می رسند در واقع می توانند به طور طبیعی در کروناویروس های حیوانات رخ دهند.

وی اضافه نمود: مطالعه ما نور بیشتری بر فرگشت SARS-CoV-2 می اندازد. نه RaTG 13 و نه RmYN 02 جد مستقیم SARS-CoV-2 نیستند، زیرا بین این ویروس ها یک شکاف فرگشتی وجود دارد. اما مطالعه ما به روشنی نشان می دهد نمونه برداری از گونه های بیشتر در حیات وحش، ویروس هایی را نشان خواهد داد که حتی بیشتر با SARS-CoV-2 و اجداد مستقیم آن ارتباط دارند و می توانند در خصوص چگونگی ظهور این ویروس در انسان چیز های زیادی را به ما بگوید.

منبع: فرارو
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 948

به "نزدیک ترین خویشاوند کروناویروس جدید پیدا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزدیک ترین خویشاوند کروناویروس جدید پیدا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید