پیش بینی بازار اجارهٔ مسکن در سال99

به گزارش مجله آرنا، یکی از اشتباهات رایج در بازار مسکن این است که اجارهٔ مسکن حتی در کوتاه مدت، تابع قیمت مسکن دانسته می گردد. در صورتیکه رابطه اجاره و قیمت مسکن در بلندمدت برقرار است و در کوتاه مدت شاهد نوسان در ارتباط آنها هستیم. به عنوان مثال اگر نگاهی به بازار مسکن داشته باشیم خواهیم دید که طی 4 سال 92 تا 95 علیرغم ثبات نسبی در قیمت مسکن، اجاره مسکن افزایش یافت و در عوض طی سالهای 96 و 97 رشد قیمت مسکن از نرخ رشد اجاره مسکن، پیش افتاد.

پیش بینی بازار اجارهٔ مسکن در سال99

جهت دریافت خدمات اجرای گلدان در پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

یکی از شاخص های مهم در اقتصاد مسکن، نسبت قیمت به اجاره سالیانه مسکن (P/R) است که رابطه ای بلندمدت بوده و فرایند تکرار شونده آن در بازار مسکن کشور طی سه دههٔ گذشته، قابل ردیابی است. به گونه ایکه به موازات افزایش در یکی از اجزاء کسر (P یا R)، انتظار می رود جزء دیگر نیز افزایش یابد تا نسبت یادشده به تعادل برسد.

بر اساس اطلاعات ثبت شده از نرخ های بازار مسکن، نسبت P/R از سال 1370 تا کنون، در دامنه نسبتاً معینی نوسان داشته است؛ به گونه ای که این نسبت، در زمان رونق بازار مسکن، افزایشی و در دوره رکود، کاهشی بوده است.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که با توجه به اینکه طی سالهای اخیر، رشد مخرج کسر فوق الذکر (اجاره) کمتر از صورت آن (قیمت مسکن) بوده است انتظار می رود دو سه سالی، اجاره مسکن بیشتر از قیمت مسکن رشد نماید. در واقع رشد بیشتر اجاره نسبت به قیمت مسکن در سال 99، دارای منطق مالی است.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین

منبع: ساختمانچی
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 597

به "پیش بینی بازار اجارهٔ مسکن در سال99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بازار اجارهٔ مسکن در سال99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید