آیا فیلسوف مشهور از تنبلی دفاع نموده است؟، بطالت و نسبتش با سرخوشی

به گزارش مجله آرنا، در ستایش بطالت نام یکی از مقالات مشهور برتراند راسل فیلسوف و اندیشمند مشهور بریتانیایی است که در سال 1932 در نشریات آن دوران منتشر شد. در سال 1935 این مقاله در کتابی با عنوان در ستایش بطالت و چند مقاله دیگر به چاپ رسید. بعدها انتشارات راتلج در مجموعه کلاسیک های خود این مقالات را با مقدمه ای از آنتونی گاتلیب منتشر کرد.

آیا فیلسوف مشهور از تنبلی دفاع نموده است؟، بطالت و نسبتش با سرخوشی

انتشارات نیلوفر ترجمه محمدرضا خانی از این مقاله را برای نخستین بار در سال 1393 منتشر کرد. به تازگی پنجمین چاپ این کتاب نیز با شمارگان دو هزار و 200 نسخه، 42 صفحه و بهای چهار هزار و 500 تومان روانه کتابفروشی ها شده است.

راسل که بجز منطق و فلسفه در مباحث جامعه شناختی و البته داستان نویسی نیز دستی بر آتش داشت و البته داستان های او نیز از قوت ادبی خاصی برخوردارند، در مقاله در ستایش بطالت بر این عقیده است که اگر هر کس تنها چهار ساعت در روز کار کند هم نرخ بیکاری کاهش پیدا نموده و هم بر حظ و شادی مردم با توجه به افزایش ساعات فراغت، افزوده می گردد.

بنابراین منطق دان مشهور در این مقاله خود از بیکاری و تنبلی دفاع نمی نماید. او بر این عقیده است که ساعات کاری زیاد و افراط جامعه سرمایه داری بر انجام کار نه تنها مفید نیست بلکه اثر تخریبی زیادی هم دارد. به باور راسل ساعات کاری مردم در سطح دنیا بسیار زیاد است و این به هیچ عنوان فضیلت نیست. بلکه در این میان باید به دلیل پیشرفت تکنولوژیک و فراهم شدن ماشین های صنعتی ساعات کاری فرد و کمیت کار او کم شده و با افزایش کیفیت کار، ساعات فراغت بیشتری برای انسان ها فراهم گردد.

به باور او اگر ساعات کار کم گردد، کارمندان و کارگردان می توانند بیشتر به علاقه مندی های شخصی، روحی و حتی معنوی خود برسند و این مساله حتی باعث افزایش کیفیت کار هم می گردد، چرا که شوق به زندگی را در میان افراد بیشتر می نماید. یعنی اگر مردم در زندگی خود احساس لذت و رضایت نمایند وضعیت بهتر می گردد تا اینکه بخواهند ساعت ها کار نمایند. او در پرداختن به این موضوع به سیاست دولت، اقتصاد و قانون گذاری هم می پردازد. پس کار زیاد از نظر راسل فضیلت نیست و تبلیغ فضیلت بودن آن را فقط سرمایه دارها انجام داده اند. این کار با کیفیت است که فضیلت دارد.

چاپ چهارم این کتاب در سال گذشته (1396) با شمارگان سه هزار و 300 نسخه و بهای سه هزار و 500 تومان منتشر شده بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 39

به "آیا فیلسوف مشهور از تنبلی دفاع نموده است؟، بطالت و نسبتش با سرخوشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فیلسوف مشهور از تنبلی دفاع نموده است؟، بطالت و نسبتش با سرخوشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید