دفتر فرهنگی سایت باستانی چگاسفلی راه اندازی می گردد

به گزارش مجله آرنا، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی اظهار کرد: دفتر فرهنگی در محوطه باستانی چگاسفلی ایجاد خواهد شد.

دفتر فرهنگی سایت باستانی چگاسفلی راه اندازی می گردد

احسان شیخبارانی اضافه نمود: هدف از ایجاد این دفتر، معرفی محوطه باستانی باستانی چگاسفلی به گردشگران و لزوم اهمیت دادن هرچه بیشتر به این سایت است.

وی با اعلام کرد: با ایجاد دفتر فرهنگی، هر فرد یا گردشگری که وارد محوطه باستانی چگاسفلی گردد با مراجعه به این دفتر میتواند بروشور، عکس و کاتالوگهای راهنما درخصوص این سایت باستانی را دریافت کند و از توضیحات کارشناسان حاضر در دفتر نیز بهرهمند گردد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی با بیان اینکه اقدام اولیه ما در راستای ایجاد این دفتر فرهنگی، دریافت مکان مناسب برای آن بود توضیح داد: دفتر فرهنگی چگاسفلی، با همکاری و همیاری اداره آموزش و پروش بخش زیدون طی چند روز آینده در مدرسه شهید روحیزاده واقع در روستای چگاسفلی راهاندازی خواهد شد.

وی اعلام کرد: در صدد هستیم تا طی ماههای آینده چنین دفتری را نیز در سایت باستانی ارجان راهاندازی کنیم.

به گزارش مجله آرنا، محوطه باستانی چگاسفلی در دشت زیدون (زهره) و در حاشیه جنوبی رودخانه زهره یکی از وسیعترین محوطههای پیش از تاریخی در جنوب غربی ایران است. تل چگاسفلی در دهه 1970 میلادی توسط هیاتی به سرپرستی هانس نیسن از موسسه شرقشناسی دانشگاه شیکاگو شناسایی شد. بعدها، رینهارد دیتمن، به تفصیل به الگوهای زیستگاهی دشتهای بهبهان و زهره پرداخته است.

در الگوهای زیستگاهی ارائهشده توسط دیتمن، از تل چگاسفلی به عنوان یکی از کانونهای مهم زیستگاهی در اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد نام برده شده است. در سال 1388 شمسی، کامیار عبدی طی یک برنامه آنالیز و شناسایی آثار شهرستان بهبهان، از آثار شناساییشده توسط دیتمن بازدید به عمل آورد و پس از آنها متعاقبا، به همت زندهیاد گنجی، تل چگاسفلی درسال 1388 به شماره 28822 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. درحال حاضر نیز فصل سوم کاوش باستانشناسی در این محوطه تاریخی به سرپرستی دکتر عباس مقدم در حال اجرا است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 44

به "دفتر فرهنگی سایت باستانی چگاسفلی راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفتر فرهنگی سایت باستانی چگاسفلی راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید