مقدمات ثبت ملی جشن شکرگزاری انار صورت گرفته است

به گزارش مجله آرنا، مدیر اجرایی جشنواره انار کرمانشاه گفت: پرونده ثبت ملی جشن شکرگزاری انار را به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال نموده ایم.

مقدمات ثبت ملی جشن شکرگزاری انار صورت گرفته است

به گزارش خبرنگار مجله آرنا،عزیزی در نشستی خبری، با اشاره به برگزاری جشن شکرگزاری انار زردویی در دومین جمعه ماه آبان هر سال، اظهار کرد: در پی وقوع زلزله سال گذشته به حدود 68 منزل مسکونی این روستا خساراتی وارد شد که سال جاری با توجه به ساخت و سازهایی که در داخل روستا در حال اجرا است، برگزاری جشنواره را در این روستا لغو کردیم.

وی متقارن شدن جمعه دوم آبان سال جاری با ایام عزاداری ماه صفر را از دیگر علل لغو این جشن برشمرد و اضافه نمود: از سوی دیگر، متأسفانه زیرساخت های روستا چون راه ارتباطی و سرویس های بهداشتی جهت ارائه خدمات به حدود هفت تا هشت هزار گردشگری که هر سال برای حضور در این جشن به زردویی می آیند، مناسب نیست. مسئول گروه گردشگری ئاتوورگه روستای زردویی خاطر نشان کرد: باتوجه به عدم برگزاری جشنواره انار زردویی در سالجاری، تصمیم برآن شد تا این جشنواره را با اخذ مجوزهای لازم در مرکز استان برگزار کنیم تا گردشگران بسیاری بتوانند بدون معطلی طولانی در ترافیک جاده نامناسب اورامانات در جشنواره شهر کرمانشاه حضور پیدا نمایند. به گفته مدیراجرایی جشنواره انار کرمانشاه، نمایشگاه و جشنواره انار در شهر کرمانشاه از 26 آبان تا 4 آذر با اجرای برنامه های متنوع در محوطه هتل پارسیان برگزار خواهد شد. این فعال حوزه گردشگری با اشاره به حواشی ایجاد شده در برگزاری جشن انار سال جاری و لغو آن در روستاهای اورامانات کرمانشاه، گفت: در طول مراسم جشن انار کرمانشاه همه ملاحظات و تذکرات پدر دینی اورامانات ماموستا ملاقادر قادری را لحاظ خواهیم کرد. وی با بیان این که برگزاری جشنواره انار طی سال های گذشته باعث برند شدن گردشگری اورامانات کرمانشاه و رشد قابل توجه گردشگران این منطقه شده، اظهار داشت: در این جشنواره ها همه کوشش خود را بکار گرفتیم تا فرهنگ اصیل مردمان این منطقه را به نمایش گذاشته و معرفی کنیم. عزیزی توضیح داد: همچنین در جشنواره سال گذشته مردم زردویی توانستند در یک زمان سه ساعته 112 میلیون تومان انار را با حذف دلال ها بصورت مستقیم با قیمت مناسب به گردشگران بفروشند که این امر در اقتصاد مردم روستا تأثیرگذار بود این مسئول در ادامه یادآور شد: در سال های اخیر جشنواره هایی تحت عنوان انارانه در اورامانات برگزار شده که مراسمی کاملاً سلیقه ای بوده و با جشن شکرگزاری انار متفاوت است. وی اظهار داشت: از حدود یک سال پیش برای ثبت ملی جشن انار کوشش هایی را شروع و در نهایت پرونده ثبت ملی این جشن را به سازمان میراث فرهنگی ارسال کردیم که به احتمال بسیار در این هفته جلسه آنالیز این پرونده برگزار خواهد شد. مسئول گروه گردشگری ئاتوورگه روستای زردویی با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری اورامانات، یادآور شد: هر کدام از روستاهای این منطفه ظرفیت برگزاری یک رویداد گردشگری را دارند. برای مثال می توانیم جشن آب ها را در روستای هجیج، جشن برگ ریزان را در روستای نسمه، جشن کشک در باینگان و... را برگزار و کرمانشاه را پایتخت رویدادهای ایران کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 4

به "مقدمات ثبت ملی جشن شکرگزاری انار صورت گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدمات ثبت ملی جشن شکرگزاری انار صورت گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید