آشنایی با پرادو دو در و توانایی های این خودرو
به گزارش مجله آرنا، پرادو دو درب نیز مانند همتای چهار درب خود محصولی از شرکت تویوتا است و در بازارهای جهانی یک خودروی شناخته شده محسوب می شود. این خودرو در کشور ما نیز حضور دارد.
با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.
مجله آرنا | سرویس خودرو - پرادو دو در درست مانند نسخه چهار درب خود به عنوان یک خودروی شاسی بلند متوسط شناخته می گردد. همان گونه که پیش تر در مطلب مربوط به نسخه چهار درب این خودرو به آن اشاره شده بود، خودروی پرادو عضوی از خانواده تویوتا لندکروز به حساب می آید. در واقع خودروی لندکروز را می توان یک محصول شاسی بلند کاملا بزرگ جثه نامید. در حالی که خودروی پرادو در عین برخوردار بودن از برخی ویژگی های موجود در خودروی لندکروز، به لحاظ جثه و اندازه تا حدی از آن کوچک تر است.
نسخه دو درب و چهار درب این خودرو چندی پیش وارد بازار خودروی ایران شد. البته می توان در نام گذاری این دو خودرو درب عقب آنها را هم لحاظ کرد و آنها را پرادو سه درب و پرادو پنج درب نامید. به هر حال هر دوی این خودروها مدتی است که دیگر به ایران وارد نمی گردد. به این دلیل که وضع قوانین جدید مرتبط با واردات خودرو اجازه ورود خودروهایی با بهره مندی از گنجایش بیش از 2.5 لیتر را به شرکت های وارد کننده نمی دهد. با این حال نسخه دو درب خودروی پرادو تا همین چند سال قبل در کنار نسخه چهار درب آن به ایران وارد می شد و هم اکنون نیز می توان در گوشه و کنار کشور این خودروی تنومند و توانمند را یافت.
مشخصات فنی خودروی پرادو دو در
خودروی پرادو دو در در قالب مدل های مختلفی تولید شده است که نسخه های بنزین سوز و دیزلی را در بر می گیرد. نسخه دیزلی این خودرو از وجود یک موتور 4 سیلندر با برخورداری از گنجایش 3 لیتر بهره می برد. با این حال حدبیشتر توان خروجی این مدل از خودروی پرادو از مدل های بنزینی آن کمتر است. به گونه ای که توان تولیدی این موتور دیزلی از رقم 100 اسب بخار فراتر نمی رود.
اما در مدل بنزین سوز و شش سیلندر این خودرو حدبیشتر توان خروجی به رقم 271 اسب بخار افزایش می یابد که رقم قابل توجهی است. این موتور شش سیلندر از گنجایشی معادل 4 لیتر بهره می برد. با این حال آن دسته از نسخه های دو درب خودروی پرادو که به صورت رسمی در بازار خودروی ایران عرضه شده است به طور عمده از وجود موتور 4 سیلندر بهره می برد. این موتور از گنجایشی معادل 2.7 لیتر (2700 سی سی) برخوردار است و حدبیشتر توان خروجی آن به 164 اسب بخار با احتساب 5200 دور در دقیقه می رسد. حدبیشتر گشتاور تولید شده توسط موتور چهار سیلندر این خودرو نیز حدود 264 نیوتن متر با احتساب 3800 دور در دقیقه محاسبه می گردد.
اگرچه خودروی تویوتا پرادو دو در در قالب نسخه مبتنی بر جعبه دنده دستی نیز تولید شده است، اما مدل موجود از این خودرو در ایران از وجود یک جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته بهره می برد. البته جعبه دنده دستی پنج سرعته تنها در برخی از مدل های خودروی پرادو وجود دارد و جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته نمونه رایج تری نسبت به آن محسوب می گردد. به هر حال با برخورداری از مشخصات فنی یاد شده این خودرو می تواند در مدت زمانی حدود 12.5 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست یابد. به این ترتیب نمی توان این خودروی شاسی بلند ژاپنی را یک خودروی چالاک و صد در صد اسپورت نامید.
با این حال خودروی پرادو دو در به دلیل برخورداری از سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل از قابلیت های آفرود قابل قبولی بهره می برد و می توان روی آن برای پیمودن راستاهای ناهموار و پر چالش حساب ویژه ای باز کرد. به خصوص آن که استفاده از شاسی سخت موجب شده است تا بد نه این خودرو از استحکام بسیار بالایی برخوردار گردد. همچنین وجود سیستم دیفرانسیل مرکزی در نسخه دو درب خودروی پرادو موجب می گردد که نسبت تقسیم نیروی موتور میان دیفرانسیل جلو و عقب این خودرو با نسبت 60 به 40 صورت گیرد.
البته این نسبت هنگام رانندگی در راستاهای صاف و کم چالش رعایت می گردد و در راستاهای ناهموار تغییر می یابد. به این معنی که هنگام استفاده از این خودرو به شکل آفرود در صد تقسیم گشتاور موتور میان دیفرانسیل های جلو و عقب آن با توجه به کیفیت راستا تغییر یافته و برخلاف حالت حرکت در راستاهای هموار ثابت باقی نمی ماند.
از دیگر نقاط قوت این خودرو می توان به سیستم ترمز آن اشاره کرد. سیستم ترمز این خودرو چه در بخش جلو و چه در بخش عقب آن به شکل دیسکی طراحی شده است و از وجود قابلیت خنک شونده بهره می برد. با این حال این خودرو نیز مانند بیشتر خودروهای شاسی بلند در زمینه میزان مصرف سوخت حرف چندانی برای گفتن ندارد. به گونه ای که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه ترکیبی حدود 12 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت براورد می گردد.
برای آگاهی یافتن از سایر جزییات فنی خودروی پرادو دو در هم می توانید به جدول زیر مراجعه نمایید.
مشخصات فنی خودروی پرادو دو در | |
طول خودرو | 4780 میلی متر |
عرض خودرو | 1885 میلی متر |
ارتفاع خودرو | 1845 میلی متر |
فاصله موجود میان دو محور خودرو | 2455 میلی متر |
نوع موتور خودرو | بنزین سوز تنفس طبیعی |
گنجایش موتور خودرو | 2700 سی سی |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر خطی |
تعداد سوپاپ | 16 سوپاپ DOHC و VVTI |
حدبیشتر توان خروجی موتور خودرو | 164 اسب بخار با احتساب 5200 دور در دقیقه |
حدبیشتر گشتاور تولیدی موتور خودرو | 246 نیوتن متر با احتساب 3800 دور در دقیقه |
نوع جعبه دنده خودرو | 6 دنده اتوماتیک |
اندازه لاستیک خودرو | 18 اینچ |
نوع سیستم تعلیق جلوی خودرو | بازوی جناقی دو گانه |
نوع سیستم تعلیق عقب خودرو | چهار نقطه ای همراه با فنر لول |
گنجایش مخزن سوخت خودرو | 87 لیتر |
نوع سیستم ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع سیستم ترمز عقب | دیسکی خنک شونده |
امکانات و قابلیت های خودروی پرادو دو در
همان گونه که به آن اشاره شد نمونه وارد شده از نسخه دو درب خودروی پرادو به ایران از وجود موتور 2.7 لیتری بهره می برد. این مدل از خودروی پرادو دو در تنها به دو کیسه هوای ایمنی مجهز است که موارد مختص به راننده و سرنشین صندلی جلو را در بر می گیرد. این در حالی است که در نسخه های مجهزتر خودروی پرادو شاهد وجود چهار کیسه هوای ایمنی هستیم.
این خودرو در بخش ترمز و پایداری به قابلیت هایی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری خودرو VSC، سیستم کنترل لغزش خودرو TRC و سیستم مدیریت کنترل پایداری پویای خودرو VDIM مجهز است.
به طور کل اگر نسخه های دو درب و چهار دربی که از خودروی تویوتا پرادو در بازار ایران وجود دارد را با یکدیگر مقایسه کنیم می توان به این نتیجه رسید که نسخه چهار درب این خودرو از قابلیت ها و امکانات بیشتر و متنوع تری نسبت به همتای دو درب خود برخوردار است. به هر حال لیست آپشن های موجود در این خودرو را می توانید در ادامه متن پیش رو از نظر بگذرانید. با این توضیح که این آپشن ها در نسخه وارداتی خودروی پرادو دو در به ایران وجود دارد و کم و کیف آنها می تواند در سایر نسخه های تولید شده از این خودرو متفاوت باشد.
- برخورداری از سیستم هوشمند ورورد بدون کلید
- بهره مندی از سیستم کیلس هوشمند برای دکمه استارت خودرو
- مجهز به سیستم کروز کنترل
- وجود سیستم کمکی پارک در خودرو
- برخورداری از سنسور عقب و سنسور جلو برای تسهیل در فرایند پارک کردن خودرو
- مجهز به دوربین عقب که از قابلیت نمایش در نمایشگر خودرو برخوردار است
- بهره مندی از سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک ها
- برخورداری از سیستم فرمان برقی تلسکوپی که از قابلیت تنظیم بهره می برد
- وجود فرمانی که از روکش چرم برخوردار است و کلیدهای مربوط به تنظیمات سیستم صوتی و کنترلر های مرتبط با نمایشگر خودرو روی آن قرار گرفته است
- امکان تنظیم برقی صندلی راننده و صندلی سرنشین جلوی خودرو
- برخورداری فضای کابین خودرو از تودوزی چرم
- بهره مندی از آینه وسط الکتروکرومیک
- مجهز به سیستم سرگرمی و چند رسانه ای با قابلیت پخش رادیو اف ام و ای ام در کنار امکان پخش فایل های ام پی تری که از قابلیت بلوتوث و پخش دی وی دی نیز بهره می برد و در عین حال به درگاه USB، AUX و درگاه مختص به آیپاد نیز مجهز است
- برخورداری سیستم سرگرمی و چند رسانه ای خودرو از نمایشگر 9 اینچی در بخش جلو و نمایشگر مختص به سرنشینان عقب
- وجود سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم سه گانه دما برای سرنشینان جلو و عقب خودرو
- بهره مندی از شیشه های برقی
- مجهز به سان روف
مشخصات ظاهری خودروی پرادو دو در
نمای جلو
در نمای جلوی خودروی پرادو دو در چراغ های درشتی مشاهده می گردد که از گوشه های کاملا کشیده ای برخوردارند. در میان دو چراغ جلوی این خودرو بخش جلو پنجره آن قرار گرفته است که در برخی از مدل های این محصول تا حدی از نظر نوع طراحی با مدل های جدیدتر یا قدیمی تر از آن متفاوت جلوه می کند. سپر جلوی این خودرو هم نسبتا پهن طراحی شده و حتی می توان گفت که تقریبا نیمی از چهره یا فضای جلوی پرادو را به خود اختصاص داده است. خصلتی که در بسیاری از خودروهای کراس اور یا شاسی بلند امروزی مشاهده می گردد و بیش از هر چیز به منظور هر چه تنومند نشان دادن نمای جلوی این محصولات انجام می گیرد.
با این حال می توان ادعا کرد که در نمای جلوی این خودرو نسبت به برخی از خودروهای مشابه خطوط حجم دهنده چندان پر شماری مشاهده نمی گردد. به طور کل شاید بتوان طراحی نمای جلوی این خودرو را تا حدی متوسط قلمداد نمود. البته معمولا خودروهای شاسی بلند تنومند نسبت به محصولات کراس اور جمع و جورتر از ظاهر ساده تر معمولی تری برخوردارند. بنابراین نباید چندان در این زمینه مته به خشخاش گذاشت.
نمای کنار
در نمای کناری خودروی پرادو دو در نیز خطوط حجم دهنده چندان قابل توجهی مشاهده نمی گردد. در واقع خصلت سادگی را در این نما از خودروی شاسی بلند متوسط شرکت تویوتا نیز می توان به وضوح مشاهده کرد. در این میان برجستگی مشخص گلگیرها هم توانسته است در هر چه تنومند جلوه دادن این خودرو از نمای کنار بسیار موثر عمل کند. در واقع این خصلت را می توان یکی از ویژگی های رایج محصولات شاسی بلند امروزی قلمداد کرد.
نمای عقب
نمای عقب خودروی تویوتا پرادو دو در نیز تفاوت چندانی از نظر ظاهر با دو نمای دیگر بیرونی این خودرو ندارد. به این معنی که از دیدگاه نوع طراحی کم و بیش از همان سادگی برخوردار است. سپر عقب این خودرو مانند سپر جلوی آن تا حد واضحی پهن و ستبر طراحی شده است. دو چراغ عقب نیز خارج از فضای اصلی بدنه این خودرو قرار گرفته و تقریبا در کناره های بدنه آن جا خوش کرده اند. در این میان قرار دریافت لاستیک زاپاس در فضای پشتی این خودرو می تواند تا حدی به نمای عقب آن جلوه بهتر و اسپورت تری ببخشد. در مجموع می توان نمای ظاهری نسخه دو درب خودروی پرادو را نسبتا معمولی توصیف کرد.
نمای داخل
در طراحی نمای داخلی خودروی پرادو دو در هم اگرچه عنصر سادگی به خوبی قابل مشاهده است اما در عین حال از نظر کیفیت و نوع طرحی نمی توان ایراد خاصی را به آن وارد دانست. اجزای داشبورد همگی سر جای خود قرار دارند و در آنها از پیچیدگی های بی مورد مرسوم خبری نیست. گذشته از بحث نوع و کیفیت طراحی، فضای درون کابین نسخه دو درب پرادو از نظر جادار بودن نیز کاملا پیروز عمل کرده است. تا جایی که امکان خواباندن صندلی های ردیف عقب این خودرو با نسبت 40 به 60 می تواند گنجایش فضای مختص به حمل بار را تا حد فراوانی افزایش دهد.
افزون بر آن سرنشینان ردیف جلو و عقب این خودرو نیز برای نشستن مشکل خاصی نخواهند داشت. حتی این امکان وجود دارد که به رغم دو درب بودن این خودرو بتوان صندلی های ردیف سوم را نیز به آن اضافه کرد. البته در این حالت نباید انتظار چندانی از فضای مختص به حمل بار داشت. در مجموع فضای داخلی این خودروی شاسی بلند ژاپنی چه از نظر ظاهر و چه از نظر باطن نمره قبولی دریافت می کند.
قیمت خودروی پرادو دو در
با توجه به این که خودروی پرادو دو در دیگر به ایران وارد نمی گردد، در حال حاضر خبری از نسخه های صفر کیلومتر این خودرو در بازار خودروی ایران نیست. با این حال همچنان می توان نمونه های کار کرده این خودرو را در بازار محصولات دست دوم کشور یافت. هم اکنون یعنی در تاریخ چهارشنبه 14 آذر ماه سال 1397 نمونه های کار کرده از نسخه دو درب خودروی پرادو در بازه قیمتی 350 میلیون تومان تا 650 میلیون تومان معامله می شوند. این در حالی است که تا همین چهار ماه قبل حدبیشتر قیمت این خودرو در بازار محصولات دست دوم کشور رقمی حدود 400 میلیون تومان بود.
به هر حال اگر توان پرداخت قیمت نسخه دو درب خودروی پرادو را دارید و از پس هزینه گزاف آن بر می آیید، این خودرو می تواند به راحتی رضایت خاطر شما را فراهم کند و به یک مَرکب قابل اطمینان برایتان تبدیل گردد. در خاتمه این مطلب توجه شما را به مشاهده ویدیویی از خودروی پرادو دو در جلب می کنیم.
منبع: setare.com