راه و چاه پرورش فیتونیا ورسافلتی

به گزارش مجله آرنا، فیتونیا ورسافلتی که نام انگلیسی آن گیاه عصب است، یک گیاه خانگی عالی است که می توانید هر بلایی که دلتان بخواهد سرش بیاورید! می توانید آن را در گلدان معمولی، گلدان آویز، تراریوم و دیش گاردن بکارید و از انطباق حیرت انگیز گیاه با محیط شگفت زده شوید!

راه و چاه پرورش فیتونیا ورسافلتی

اگر خانه ای مدرن دارید، فیتونیا ورسافلتی بکارید، اگر خانه تان سبکی ستنی دارد باز هم فیتونیا ورسافلتی بکارید چرا که این گیاه به هر دیزاینی می آید! فیتونیا گیاه خانگی کوچک است که جلوه ای بزرگ به خانه تان می بخشد. برگ های رنگارنگ آن که با الگوهای رنگی و در هم پیچیده رگ مانند تزئین شده اند ترکیبی عالی از سبز و صورتی کم رنگ یا پر رنگ را به نمایش می گذارند. این گیاه آنقدر کوچک است که در هر جایی جای می گیرد و برای خانه هایی با فضای کم عالی است. برای جلوه بیشتر می توانید چند رنگ از گیاه را در کنار هم بکارید.

ارتفاع فیتونیا ورسافلتی از 15 سانتی متر بیشتر نخواهد شد و عرضش هم بین 15 تا 30 سانتی متر خواهد بود. برگ های گیاه به رنگ های سبز - آبی، طلایی - زیتونی، خاکستری - نقره ای و بنفش - خرمایی یافت می شوند.

شرایط نگهداری

- نور

فیتونیا ورسافلتی تان را در جایی قرار دهید که گیاه آفتاب غیر مستقیم دریافت کند. مثلا یک پنجره شرقی یا شمالی، یا پنجره ای که نور فیلتر شده آفتاب از آن می تابد برای پرورش گیاه عالی است. گیاه را از معرض تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید در غیر این صورت شاخسار ظریف آن می سوزند.

- آبیاری

بر خلاف بیشتر گیاهان خانگی، فیتونیا برترین رشد را در خاکی مرطوب دارد، پس هنگامی که سطح خاک گیاه تنها کمی خشک شده آن را دوباره آبیاری کنید. در طول زمستان آبیاری را کاهش دهید تا گیاه دچار پوسیدگی ریشه نگردد. بعد از آبیاری زیر گلدانی گیاه را خالی کنید تا آب اضافی در آن نماند و موجب خفگی ریشه های گیاه نگردد.

- رطوبت

رطوبت یکی از کلیدهای رشد سالم و شاداب گیاه است. اگر برگ های گیاه تان آغاز به خشک شدن و پژمرده شدن نموده اند، ممکن است دلیل کمبود رطوبت گیاه باشد. در این هنگام گیاه را به طور مرتب غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می توانید بهره ببرید. برای راحت شدن کار می توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم بهره ببرید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می گردد. با این روش بدون اینکه هر روز احتیاج به غبار پاشی باشد رطوبت مورد احتیاج گیاه تان تامین می گردد. می توانید از دستگاه های فراوری کننده رطوبت هم بهره ببرید.

- خاک

از خاک معمول گیاهان خانگی برای کاشت فیتونیا بهره ببرید و به این نکته توجه داشته باشید که خاک تان زهکشی خوبی داشته باشد. اگر مقداری پرلیت و خاک برگ هم به خاک گلدان اضافه کنید عالی است.

- کود دهی

گیاه را هر یک ماه یک بار با کودهایی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. برای نتیجه بهتر حتما بر اساس دستور العمل گفته شده روی بسته کود عمل کنید.

هرس

برای رشد بهتر و پرپشت تر، هر از گیاهی نوک شاخه های گیاه را بچینید. این کار به رشد سریع تر فیتونیا هم یاری می نماید.

تکثیر

این گیاه به دو روش تقسیم بوته و قلمه گیری تکثیر می گردد.

برای تکثیر به روش تقسیم بوته، ابتدا صبر کنید تا گیاه به میزان کافی رشد کند. زمانی که گیاه به میزان کافی بزرگ شد، اجازه دهید خاک گلدان گیاه اندکی خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، بکارید.

تراریوم

تراریوم های مرطوب مکانی عالی برای کاشت فیتونیا ورسافلتی است، با این حال این گیاه در مکان هایی با رطوبت کمتر، مثلا شرکت ها، ادارت و فضای معمول خانه هم به خوبی رشد می نماید. گیاه را به تنهایی در تراریوم نکارید و از ترکیب دیگر گیاهان برای جلوه بخشی بیشتر هم بهره ببرید. گیاهانی مانند گندمی، پیله آ و انواع سرخس ها ترکیبی عالی برای کاشته شدن در کنار فیتونیا ورسافلتی تان هستند.

منبع: فوت و فن / bhg.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2042

به "راه و چاه پرورش فیتونیا ورسافلتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه و چاه پرورش فیتونیا ورسافلتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید