رییس امنیت ملی افغانستان: القاعده دوباره به صحنه می آید

به گزارش مجله آرنا، رییس عمومی امنیت ملی افغانستان، گفت: القاعده، به زمان و توانایی احتیاج دارد و وقتی که این دو مورد را به دست آورد، دوباره برای دنیا تهدید شمرده خواهد شد.

رییس امنیت ملی افغانستان: القاعده دوباره به صحنه می آید

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان مجله آرنا، احمدضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی افغانستان، گفت بر اساس تغییراتی که اخیرا در شبکه القاعده آمده، احتمال آن وجود دارد که این شبکه، دوباره به صحنه برگردد.

سراج روز شنبه (8 خرداد)، در یک نشست خبری گفت: وقتی اسامه بن لادن در نزدیک یک مرکز نظامی در پاکستان کشته شد، مدتی القاعده فعالیت خود را کاهش داد و در صحنه نبود و کارش را به وسیله سایر گروه های تروریستی پیش می برد؛ اما در تغییراتی که اخیرا آمده، دیده می گردد که القاعده دوباره به صحنه می آید.

به گفته او، پس از مرگ اسامه بن لادن، رهبران شبکه القاعده، در مناطق مختلفی جابه جا شده و منتظر فرصتی بودند تا به صحنه برگردند.

سراج گفت که القاعده، به زمان و توانایی احتیاج دارد و وقتی که این دو مورد را به دست آورد، دوباره برای دنیا تهدید شمرده خواهد شد.

رییس عمومی امنیت ملی افغانستان، اضافه نمود: رابطه القاعده با طالبان، فراتر از چیزی است که درباره اش بحث می گردد. آن دو با هم رابطه ایدیولوژیک و فامیلی دارند. به هیچ صورت امکان ندارد که بگوییم القاعده با طالبان نیست. چتر اساسی تمام گروه های تروریستی طالب است و اگر طالب نمی بود، آیا امکان داشت که یک گروه تروریستی در یک منطقه بدخشان و یا جای دیگر زندگی کند؟

سراج، تأکید کرد که طالبان به هیچ کدام از توافق نامه هایی که امضا نموده اند، پایبند نیستند.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز آدینه (7 خرداد) در ایالت ویرجنیای آمریکا، گفت؛ هیچ احتمالی وجود ندارد که شبکه القاعده یا گروه داعش، بار دیگر از افغانستان علیه آمریکا حمله نمایند.

به گفته او، در صورت بازگشت القاعده به افغانستان، در این مورد، تمرکز و توجه صورت خواهد گرفت؛ اما این بار حمله احتمالی القاعده یا گروه داعش از افغانستان علیه آمریکا وجود ندارد؛ بلکه از پنج منطقه دیگر دنیا خواهد بود؛ جایی که گروه های تروریستی در آن جا حضور دارند .

با این حال، احمدضیا سراج، در بخش دیگری از سخنان خود گفت که هفته گذشته، هفته خونین برای طالبان بود و در این مدت، حدود 1500 عضو طالبان در سراسر افغانستان از سوی نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.

ر

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1587

به "رییس امنیت ملی افغانستان: القاعده دوباره به صحنه می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس امنیت ملی افغانستان: القاعده دوباره به صحنه می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید