قدم بزن؛ پول بگیر ، استارتاپی که 2 جوان بجنوردی به اروپا گسترش دادند

به گزارش مجله آرنا، پیگام استارتاپی است که دو جوان بجنوردی در حوزه سلامت و فناوری های اقتصادی طراحی نموده است.

قدم بزن؛ پول بگیر ، استارتاپی که 2 جوان بجنوردی به اروپا گسترش دادند

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار مجله آرنا از بجنورد؛ با نامگذاری سال 99 به جهش فراوری، توجه ها به سمت کسب و کار های دانش بنیان بیشتر شد. در این بین استارتاپ هایی در سراسر کشور شکل دریافتد که می توانند هر کدام به تنهایی یک منبع درآمدزایی باشند.

پیگام استارتاپی است که در حوزه سلامت و فناوری های اقتصادی فعالیت می نماید. استارتاپی که یکی از اصلی ترین اهدافش تشویق به پیاده روی است. کاربر های این استارتاپ فقط با قدم زدن می توانند سکه هایی به نام پیگام به دست آورند و بعد این سکه ها را در فروشگاه مجازی پیگام یا فروشگاه های فیزیکی طرف قرارداد این استارتاپ خرج نمایند.

از سوی دیگر، کسب و کار ها هم با دریافت سکه های پیگام از کاربرها، به واسطه ساختار پیگام، می توانند محصول یا خدماتشان را با کسب و کار های دیگر تبادل نمایند.

محمدحسن محمدی یکی از بنیانگذاران این استارتاپ، 23 ساله و متولد بجنورد است. او که جزو جوان ترین بنیانگذاران اکوسیستم محسوب می شود، در مقطع کاردانی رشته نرم افزار و در مقطع کارشناسی رشته مدیریت بورس خوانده است.

با این کارآفرین جوان به تبادل نظر نشستیم تا برایمان از تجربه نوآوری و کارآفرینی در اکوسیستم ایران بگوید.

دانشجو: از ورودتان به بازارکار و تجربه های کاری تا امروز برایمان بگویید؟ چطور با اکوسیستم آشنا شدید؟

در سال سوم دبیرستان متوجه قانونی شدم که افراد با دیپلم سه ساله می توانند در مقطع کاردانی مستقیم وارد دانشگاه شوند و به همین دلیل سال چهارم ریاضی را نخواندم و مستقیم وارد دانشگاه شدم. دبیرستان نخستین تجربه من برای ورود به بازار کار بود و بعد از آن اعتماد به نفسی ایجاد شد که پروژه های بیشتری را انجام دهم.

در دبیرستان، معلم ها پروژه های درسی به بچه ها می دادند که نیازمند یادگیری بعضی نرم افزار ها بود. من پروژه های بچه ها را در قبال دریافت هزینه انجام می دادم و به این دلیل که تعداد پروژه ها زیاد بود، درآمد خوبی داشتم. رفته رفته دانشم بیشتر شد و در وب سایت های مختلف آگهی می گذاشتم و این روال تا سال 94 به مدت 4سال ادامه داشت.

آشنایی من با اکوسیستم به سال94 برمی شود که یک استارتاپ ویکند در مشهد برگزار گردید و آن موقع من هنوز معنی استارتاپ و نحوه تبدیل ایده به کسب و کار را نمی دانستم؛ من با شرکت در آن استارتاپ ویکند به دنبال یک تیم تخصصی برای پروژه هایم بودم.

دانشجو: ایده پیگام از کجا شکل گرفت؟

مدل کسب وکاری پروژه دریافت بعد از مدتی برایم رضایت بخش نبود. تولد ایده پیگام هم به دورانی بر می شود که در رویداد های مختلف شرکت می کردم. یک رویداد برنامه نویسی در تهران برگزار گردید که در آن، من با یک نفر آشنا شدم و بعد توسط ایشان به شخص دیگری لینک شدم که به دنبال برنامه نویس برای اجرای یک پروژه بود. پروژه موردنظر را برایشان استارت زدم، اما بعد از مدتی پروژه به مغلوب شد. بعد از آن بود که ایده اولیه پیگام از سمت شریکم، حامد اکبری مطرح شد و بعد دو نفری استارت کار زدیم.

درحال حاضر 4 یا 5 سالی است که درگیر توسعه آن هستیم؛ البته این را هم بگویم این ایده درخارج از کشور نمونه مشابه داشت که آن هم مغلوب شد، ولی در ایران برای بار اول مطرح شده است.

دانشجو: پیگام چه خدماتی ارائه می دهد؟

به طورکلی پیگام ابزاری است که موضوعات اقتصادی و سلامتی را به هم پیوند زده؛ افراد را تشویق به پیاده روی می نماید و در ازای پیاده روی یکسری اعتبار به آن ها می دهد که در کسب وکار های مختلف می توانند خرج نمایند. پیگام از یک طرف کاربر را تشویق می نماید تا به سلامتی خود اهمیت بدهد و از سمت دیگر به کسب و کار ها یاری می نماید که قدرت فروششان را افزایش دهند.

یکی از مهم ترین خدماتی که پیگام ارائه می دهد، بیمه است. در حال حاضر بیمه سامان اولین مشتری این خدمت ما است. کاربرانی که بیمه عمر سامان داشته باشند می توانند با پیاده روی روزانه ، اندوخته بیمه عمر خود را افزایش دهند. در واقع این خدمت ما به شرکت های بیمه ای یاری می نماید که نوع ارائه خدمات خود را قدرتمند نمایند و در زمینه مسئولیت اجتماعی کاربرانشان بیشتر مانور دهند.

تمرکز فعلی مان بر روی سرویس های بیمه ای است. سرویس تبلیغاتی پیگام هم به این صورت است که ما یکسری لوکیشن ها را در سطح شهر معین می کنیم که اگر کاربر به این مناطق برود در اپلیکیشن پیگام سکه و اعتبار بیشتری دریافت می نماید، که می تواند این اعتبارات را در فروشگاه های مجازی پیگام یا فروشگاه های فیزیکی طرف قراردادمان خرج کند.

لوکیشن های معین شده می توانند مراکز تجاری عظیم باشند. همچنین به دنبال آن هستیم که پیگام، پلتفرم خود را بر روی بستر بلاک چین پیاده سازی کند. علت این تغییر این است که پذیرنده هایی که به پیگام اضافه می شوند، هرکدام ارزشی را به پیگام اضافه می نمایند. این ارزش توسط کوین های پیگام که نیازمند شفافیت و امنیت است ، منتقل می شود و بلاک چین این شفافیت و امنیت را تامین خواهد نمود.

دانشجو: روی چه سهمی از بازار هدف گذاری نموده اید؟

حجم بازار هدف پیگام 13میلیون نفر در ایران است که در یک برنامه 2 ساله، قرار است 3 میلیون کاربر را جذب کنیم. همچنین ما سعی داریم از ظرفیت حجم بازار پذیرنده هایمان مثل بیمه سامان و شهرداری ها استفاده کنیم و آن ها را به عنوان یک کاتالیزگر برای رشد بازار خود داشته باشیم. این را هم بگویم که پیگام توانست ویزای استارتاپی یکی از کشور های اروپایی را بگیرد که بتواند این ایده را در اروپا هم توسعه دهد.

دانشجو: کرونا چه تاثیری بر روی رشدتان داشته است؟

35هزار کاربر ثبت نامی تا امروز در پیگام داشتیم، ولی متاسفانه به دلایل چالش های فنی یکسری ریزش ها را در کسب و کارمان شاهد بودیم ، که در حال حاضر حدود 15هزار کاربر فعال داریم. در اوایل شیوع کرونا به این دلیل که پیاده روی ها خیلی کاهش داشت و پیگام هم نمی توانست تبلیغات کند، اثرات منفی از شیوع این بیماری را پذیرفتیم که در نهایت تصمیم گرفتیم مواردی مثل ورزش در خانه را به پلتفرم اضافه کنیم. اما بعد از دوماه علیرغم اینکه تبلیغات نداشتیم رشد کردیم.

یکسری محتوای ورزش در خانه به وسیله سوشال اینستاگرامی پیگام منتشر شد که کاربر بتواند از چنین محتوایی استفاده کند، همین عامل باعث آشنایی با پیگام شد و آمار نصب افزایش پیدا کرد. ما هم سعی کردیم الگوریتم قدم زدن را به این سمت ببریم که وقتی کاربر در منزل قدم می زند، به او سکه و اعتبار تعلق بگیرد.

دانشجو: شرایط رقبای داخلی و خارجی استارتاپتان چطور است؟

چند رقیب داخلی داشتیم که مغلوب شدند. اعتقاد داریم وقتی رقیب کنار یک مجموعه قرار بگیرد باعث می شود بازار حوزه مورد نظر شناخته تر شود و ما از حضور رقبا در این بازار استقبال می کنیم. رقیب داخلی فعلا نداریم و رقیب اصلی ما در خارج از کشور بنام sweatcoin است. مزیت رقابتی ما بیشتر به حرکت به سمت تکنولوژی بلاک چین بر می شود که در واقع توکنی که ارائه می شود برای کسب و کار ها ارزشمند خواهد بود.

دانشجو: تا امروز جذب سرمایه داشته اید؟

بله. قبل از جذب سرمایه به صورت بوت استرپ بالا آمدیم و سعی کردیم که پروژه های کوچک با درآمد بالا جذب کنیم تا شرایط برایمان سخت نگذرد. راند اول جذب سرمایه پیگام معادل 2 میلیارد تومان و از سوی یک انجل اینوستور بود که تا امروز بخشی از آن تزریق شده است.

دانشجو: از چالش های فعالیت در اکوسیستم برایمان بگویید

چالش کم نداشتیم. چالش ها به دو دسته تقسیم می شوند بخشی را می توان به گردن دولت و جامعه انداخت و یکسری از چالش ها کاملا شخصی است. از چالش های دسته دوم می توان گفت من و شریکم سابقه کاری طولانی قبل از پیگام نداشتیم و سابقه قبلی ما صرفا به نحوه پروژه دریافت برمی شود.

در واقع چالش کم تجربگی برای ما هزینه زمانی زیادی داشت و ما از سال اول تا اواسط سال دوم فقط درگیر چالش های درون تیمی بودیم. درواقع ابتدا دانشی در زمینه مدیریت و توسعه محصول نداشتیم. چالش های سمت دولت و رگولاتوری را هم که همه به خوبی می شناسیم و فقط امیدواریم که ببینیم تنها یکی از این چالش ها به کلی رفع شده است.

دانشجو: نقاط قوت و ضعف اکوسیستم را در چه می بینید؟

در اکوسیستم افراد، سازمان ها و نهاد هایی را می بینیم که خود را به این اکوسیستم وصل کردند و اینگونه شعار می دهند که قصد داریم کاری انجام دهیم، اما هیچ کاری نمی نمایند. برای مثال شتاب دهنده های فراوانی در کشور وجود دارد، اما هیچ سازمانی برای نظارت درست بر روی آن ها وجود ندارد و این ضعف اکوسیستم ما است. به عنوان نقطه قوت می توان گفت اکوسیستم باعث شد این نگرش تغییر کند که افراد بعد از فارغ التحصیلی به دنبال کار استخدامی نروند بلکه به دنبال تقویت دانش، مهارت و پیاده سازی ایده هایی در فضای کسب و کار کشور باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1086

به "قدم بزن؛ پول بگیر ، استارتاپی که 2 جوان بجنوردی به اروپا گسترش دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم بزن؛ پول بگیر ، استارتاپی که 2 جوان بجنوردی به اروپا گسترش دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید