چرا رامین دوست دارد لاکچری باشد و پز بدهد؟
به گزارش مجله آرنا، روزنامه خراسان - نرگس عزیزی: داستان به نمایش گذاشتن دارایی ها در شبکه های اجتماعی داستانی تکراری است. هر چند وقت یک بار به واسطه بعضی عکس های به اشتراک گذاشته شده، موضوع دوباره مطرح می گردد.
در یکی از آخرین موارد پر سر و صدا از این مجموعه، عکس یکی از فوتبالیست های ایرانی توجه بسیاری را به خود جلب نموده که در آن فرد با گرفتن یک عکس به ظاهر ساده در پی به نمایش گذاشتن کفش، دستبند، ساعت و انگشتر خود بر آمده است، اما چرا افراد گاهی حتی زمانی که در زندگی موفقیت های دیگری برای به نمایش گذاشتن دارند، باز سراغ به نمایش گذاشتن دارایی های خود می روند؟
تقویت احساس ارزشمندی در سه سوت
پست کردن عکس از لباس مارکدار، خانه زیبا و وسایل گران قیمت می تواند برای بعضی افراد لذت بخش باشد چرا که آن ها می توانند با این موضوع توجه زیادی را به خود جلب نمایند؛ توجهی که از نظر روانی برای آن ها لذت بخش است.
طبق مطالعه ای که چند سال پیش محققان دانشگاه آکسفورد انجام دادند افراد با به اشتراک گذاشتن تصویری مثبت از خود در شبکه های اجتماعی می توانند احساس ارزشمندی شان را تقویت نمایند چرا که به مدد تعریف و تمجید ها یا حتی تعجب کردن ها در این فضا می توانند احساس نمایند که موفقیتی کسب نموده اند و این ارضانماینده است. اما موضوعی که در این بین وجود دارد این است که چرا افراد به جای پست کردن عکس از لباس زیبا و ساعت لاکچری، موفقیت هایی، چون موفقیت در تحصیل و کار خود را کمتر به نمایش می گذارند؟
جامعه هم مشوق این احساس ارزشمندی است
چه ما خوش مان بیاید و چه نیاید در جامعه فعلی ما توجه به موفقیت مالی بیش از دیگر جنبه هاست. این روز ها کمتر از قبل موفقیت تحصیلی به خودی خود ارزش دارد و بیشتر زمانی مورد توجه قرار می گیرد که فرد نشان دهد با تحصیلات خود توانسته است پول قابل توجهی به دست بیاورد. حتی موفقیت ورزشکاران هم دیگر با مقدار عایدی آن ها سنجیده می گردد و صرف رکورد زدن یا کسب مدال چندان مورد توجه نیست.
در نتیجه این موضوع هم بسیاری از افرادی که از نظر احساس ارزشمندی در شرایط چندان خوبی قرار ندارند، بیشتر به سمت نمایش دارایی های خود می روند؛ چرا که این کار به نوعی راه میانبر برای کسب احساس ارزشمندی است، اما اگر می گردد با این کار احساس ارزشمندی کسب کرد، چرا دیدگاهی انتقادی درباره این موضوع وجود دارد؟
چرا این احساس ارزشمندی، ارزشمند نیست؟
کسب احساس ارزشمندی از شبکه های اجتماعی و به مدد عکس های لاکچری راهی میانبر، اما ناپایدار است چراکه احساس ارزشمندی تنها داشتن یک احساس مثبت نسبت به خود نیست بلکه در کنار این احساس مثبت، بخش شناختی هم وجود دارد. بعد از دریافت تعریف و تمجید در شبکه اجتماعی شما می توانید سرشار از احساس خوشی شوید، اما در پس ماجرا شما بهتر از هر کس دیگری می دانید هنوز بخش های دیگری در زندگی شما وجود دارد که به آن افتخار نمی کنید.
احساس ارزشمندی پایدار و عمیق زمانی ایجاد می گردد که یا شما تغییری در بخش های نامطلوب زندگی خود ایجاد کنید یا این که آن ها را بپذیرید. آنالیز ها نشان می دهد افراد با حضور بالا در شبکه های اجتماعی و نمایش مکرر دارایی های خود، زمان و انگیزه کمتری برای رسیدگی به نقاط ضعف خود دارند. به همین علت هم هست که متخصصان این سبک نمایش دادن دارایی ها را مخالف رشد شخصی و با عوارض روانی متعدد برای افراد در نظر می گیرند.
پ
منبع: برترین ها