اتفاقات جالبی که در فضا برایتان می افتد

به گزارش مجله آرنا، خبرنگاران - الهام مظفری : وقتی به ستاره ها نگاه می کنیم، از خودمان می پرسیم چه می شد اگر می توانستم به فضا بروم؟ تنها کسانی که می توانند به سوال ما پاسخ دهند فضانوردانی هستند که به آنجا سفر نموده و برگشته اند. در این مطلب اتفاقات جالبی که در فضا برای انسان می افتد را مشاهده می کنید.

اتفاقات جالبی که در فضا برایتان می افتد

بینایی به شدت کاهش می یابد

سندرم فشار درون جمجمه ای (VIIP) یک اختلال بینایی است که بیشتر فضانوردان بعد از اینکه مدت زمان طولانی در فضا می مانند تجربه می نمایند. ناسا در این باره تحقیقاتی انجام داده است، اما تا به امروز علت خاصی برای آن پیدا نشده است.

چند سانتیمتر بلندتر می شوید

اگر به فکر این هستید که چند سانتیمتر بلندتر شوید، به فضا بروید شاید موقتا به شما یاری کند. فقدان نیروی جاذبه باعث کشیده شدن ستون فقرات انسان می گردد.

قرار گرفتن در معرض تابش روی سلامتی تاثیر می گذارد

دانشمندان ناسا در آمادگی برای ماموریت مریخ، در خصوص اثرات بلندمدت پرتوها روی بدن انسان تحقیق نموده اند. جو مریخ بسیار رقیق تر از زمین است بنابراین این سیاره را کاملا از پرتوهای فضایی حفظ نمی نماید؛ بنابراین هرچه بیشتر درباره چگونگی اجتناب از این مقدار تابش را بدانیم، راحت تر می توانیم به مریخ برویم.

ممکن است ناخن هایتان بیفتد

22 فضانورد گزارش دادند که بعد از سفر به ایستگاه فضایی بین المللی ناخن های دستشان افتاده است. آنالیز ها نشان داد که طراحی خاص دستکش های آن ها، فشاری به ناخن هایشان وارد می نماید که باعث می گردد بیفتند. این مشکل احتمالا با طراحی دستکش های تازه حل گردد.

گوش میانی فعالیتش به عنوان شتاب سنج را متوقف می نماید

گوش میانی به عنوان شتاب سنج کار می نماید و وقتی حرکت ما تغییر می نماید، یاری می نماید دچار اختلال و بیماری نشویم. این دستگاه کوچک در فضا مختل می گردد و فضانوردان بعد از رسیدن به ایستگاه فضایی یکی دو روز بیمار می شوند.

مایعات بدن دچار مشکل می شوند

فقدان گرانش موجب تغییرات خاصی در جریان مایعات بدن انسان می شوند. به طور مثال خون به جای اینکه مثل زمین، به سمت اندام های پایینی برود، به سمت سر می رود. به همین علت بعضی فضانوردان وقتی برمی گردند، گردتر به نظر می رسند.

قلب کوچک می گردد

قلب هم در فضا دچار تغییرات زیادی می گردد. برای مثال خون کمتری پمپاژ می نماید و شکل آن کروی تر می گردد.

عضلات ضعیف می شوند

فضانوردان باید در فضا مدام ورزش نمایند.نوعی بیماری به نام آتروفی ممکن است استخوان ها و عضلات آن ها را در سفر طولانی به فضا ضعیف کند؛ بنابراین همه کسانی که به فضا سفر می نمایند به ورزش روزانه تشویق می شوند.

ممکن است مسائل روانی را تجربه کنید

فیلم های علمی تخیلی را دیده اید که افراد در فضاپیما دیوانه می شوند؟ ممکن است چنین چیزی واقعیت داشته باشد. برای اجتناب از چنین موقعیتی، ناسا و آژانس فضایی روسیه تحقیقات زیادی انجام داده و به آن ادامه می دهند تا ببینند برای افراد در فضاپیما چه اتفاقی می افتد.

اگر لباس فضایی تان در فضا خراب گردد چه اتفاقی می افتد؟

هوشیاری خود را در عرض 15 ثانیه از دست می دهید. دچار بیماری ناشی از کاهش ناگهانی فشار یا خفگی می شوید. 10 ثانیه ماندن در فضای باعث ایجاد حباب در خون می گردد. شش ها در 30 ثانیه از کار می افتند. به طور خلاصه در کمتر از یک دقیقه خواهید مرد.

گرانش روی بدن چه تاثیری می گذارد؟

گرانش یا فقدان آن، اثرات عمیقی روی بدن انسان در فضا دارد. به همین علت دانشمندان هرچه شرایط بدون گرانش را بهتر برای فضانوردان بازسازی نمایند، بعد ا عملکرد بهتری خواهند داشت. استیون هاوکینگ، فیزیکدان مشهور، آن را در سال 2007 تجربه کرد.

آنالیز دوقلو ها اطلاعات بیشتری درباره بدن انسان در فضا آشکار کرد

دو قلوهای همسان اسکات و مارک کلی سوژه تحقیقات فضایی شدند. اسکات به فضا فرستاده شد و مارک روی زمین ماند. آزمایش های پزشکی یکسانی روی هر دو انجام و نتایج آن ها مقایسه شد. نتایج جالبی به دست آمد مثلا پروتئین واکنشی سی، که نشانگر التهاب است به علت استرسی که در فرود تجربه نموده بود، در اسکات بیشتر بود.

افتادن در سیاهچاله احتمالا بدن را منبسط نموده و به شکل یون تجزیه می نماید

اگر فردی داخل سیاهچاله بیفتد، انبساط شدیدی را تجربه خواهد نمود. درک او از زمان هم تغییر خواهد نمود و می تواند آینده و گذشته را همزمان ببیند. اما به احتمال زیاد فورا می میرد و جسم و مغزش به شکل یون تجزیه می شوند.

منبع: brightside

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 14 مهر 1403 بروزرسانی: 14 مهر 1403 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2253

به "اتفاقات جالبی که در فضا برایتان می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتفاقات جالبی که در فضا برایتان می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید