چراغ سینما در شهر های بالای 50 هزار نفر روشن می گردد
به گزارش مجله آرنا، معاون فناوری نوین و مطالعات سازمان سینمایی گفت: دولت کوشش می نماید در شهر هایی که بالای 50 هزار نفر جمعیت دارند، چراغ سینما را روشن کند.
قادر آشنا معاون فناوری نوین و مطالعات سازمان سینمایی با اشاره به مهمترین برنامه هایی که قرار است در این دولت در بخش سینما انجام گردد، گفت: مدرن کردن سینما های ایران کوشش بعدی ما است که بحث های تشویقی هم در این میان مدنظر داریم؛ در این راستا تسهیلاتی به بخش خصوصی و دولتی اختصاص دادیم تا یاری کنیم که به این سمت برود. در حوزه سینمایی در رابطه با زیرساخت ها اقداماتی را انجام خواهیم داد و در حوزه آکادمی های آزاد هنری که مجموعه های مهمی محسوب می شوند استانداردسازی کامل در رابطه با مکان، مدرسین، سرفصل ها و رتبه بندی را در نظر داریم.
وی ادامه داد: بعلاوه رتبه بندی سینما های ایران را در دستور کار داریم، کاربردی کردن پژوهش ها و حرکت به سمت پژوهش های کاربردی محور و نهایتاً راجع به ارتقاء جایگاه پژوهش در تصمیم گیری و تصمیم سازی مدیران کشور فعالیت داریم که جزو برنامه های کلیدی ما هستند.
آشنا با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در فرآیند بهینه کردن محصول خروجی یک سازمان توضیح داد: باورم بر این است که پژوهش و حوزه مطالعات می تواند مغز متفکرِ سازمان یا هر جای دیگری باشد. شما وقتی کار پژوهشی انجام می دهید از تجربه، علم، دانش و اندوخته های صاحب نظران استفاده می کنید بنابراین صرفاً کار اجرایی نمی کنید بلکه فعالیت شما علمی است و این می تواند چراغ هدایت برای مدیران اجرایی کشور باشد.
وی به نقش پژوهش در نقشه راه و منظره سازمان سینمایی اشاره نمود و گفت: قراری که با ریاست محترم سازمان و همکاران خودمان گذاشتیم این است که تصمیمات کلان حتماً یک پیوست مطالعاتی و پژوهشی داشته باشند. بر همین اساس فراخوان داده ایم و اولویت های پژوهشی مان را اعلام کردیم و از مردم هم خواسته ایم که براساس این اولویت ها به ما طرح پژوهشی بدهند. بعلاوه در سازمان تصمیم گرفته شده که یک کارگروه پژوهشی و آموزشی سازان سینمایی زیر نظر معاونت توسعه، فناوری و مطالعات سینمایی شکل بگیرد که کلیه فعالیت های پژوهشی و آموزشی سازمان سینمایی در این شورا مطرح گردد.
به گفته وی مهم ترین نکته موجود توجه به پژوهش های کاربردی است. ما چند مدل پژوهش داریم، منتها پژوهشی که ما دنبال آن هستیم این است که کاربردی و اجرایی باشد و در حقیقت قابلیت اجرا و استفاده در جامعه سینمایی کشور ما را داشته باشد نه این که صرفاً پژوهشی را چاپ کنیم، در کتابخانه بگذاریم و چند سال یکبار هم کسی به آن مراجعه نکند.
معاونت فناوری نوین و مطالعات سینمایی در ادامه با اشاره به اهمیت بحث اشتغال زایی در حوزه های مختلف سینما گفت: یکی از اهداف ریاست سازمان سینمایی از انجام سفر های استانی بحث اشتغال خانواده سینما است. اگر در نظر بگیریم که هر استان به صورت میانگین می تواند 3 فیلم مستند یا 15 تا 20 فیلم کوتاه یا یک فیلم بلند بسازد، البته شرط این موضوع این است که استان ها هم پای کار بیایند، چون استاندار این تفاهم نامه را امضاء می نماید و تحلیل ما بر این است که هر فیلم کوتاهی که فراوری می گردد 10 نفر درگیر آن خواهند شد یا هر فیلم بلند حداقل 100 نفر درگیر آن خواهند بود که در طول یک سال چرخه اقتصادشان خواهد چرخید.
وی افزود: علاوه بر فراوری محتوا فرایند فراوری هم برای ما اهمیت دارد، اتفاقاً یکی از شاخص هایی که ما به شدت باور داریم و آن را دنبال می کنیم اشتغال زایی و حمایت از سینماداران است و این موضوع را در کنار فعالیت هایی که در استان به صورت روتین انجام می دهیم پیش می بریم.
آشنا با مقایسه فعالیت سازمان سینمایی دولت فعلی با مدیران سینمایی در دولت های قبل در استان های مختلف گفت: بنده در استان مدیرکل بودم در آن موقع سازمان سینما هیچ بروز و ظهوری در استان ما نداشت. شما می توانید با مدیران کل استان ها تماس بگیرید و سئوال کنید که طی 15، 20 سال گذشته آیا مدیران سازمان راجع به فراوری و زیرساخت ها ورود نموده اند و آیا در این رابطه تفاهم نامه ای دارید؟ مسلماً پاسخ شان خیر است.
وی با شرح اینکه هنوز نقش و جایگاه تحقیق و پژوهش در نزد بعضی از مدیران ما مغفول مانده، اظهار داشت: در کشور ما، چون افراد درگیر مباحث اجرایی می شوند چندان به حوزه پژوهش توجه نمی نمایند، در حالی که برنامه ای که نوشته می گردد و مبنای آن یک کار پژوهشی و طرح مطالعاتی است درصد خطایش بسیار کمتر است طبیعی است کسی که کار پژوهشی نموده و مبنای پژوهشی دارد و حتماً به ثبات و درستی نزدیک تر است. متأسفانه این اشکال جدی در کل وزارتخانه های اجرایی و سازمان ها وجود دارد که کمتر از اندیشه و نظر نخبگان علمی کشور بهره می برند.
آشنا در باره ماموریت های معاونت فناوری و مطالعات سینمایی نیز گفت: ما مأموریت فراوری فیلم نداریم بلکه مأموریت ما فراوری محتواست. ما دو مأموریت داریم یکی فراوری محتواست و دیگری مشاوره راجع به زیرساخت هاست یعنی ما به عنوان سازمان سینمایی و اداره کل زیرساخت ها باید رصد کنیم که تکنولوژی نو جهان در حوزه سینما چیست؟ سینمای جهان از چه تکنولوژی ای استفاده می نماید که صدا، نور و تصویر بهتری داشته باشد و برای مدرن بودن از چه ابزاری بهره می برد؟ به عبارتی از ما خواسته شده که مرتباً رصد کنیم تا به لحاظ زیرساخت ها بتوانیم به سینمایی که در حال ساخته شدن، بازسازی یا احیاست مشاوره بدهیم و بگوییم اگر می خواهید چنین کاری انجام بدهید ما این علم را داریم.
وی در شرح عبارت استانداردسازی فرآیند فراوری فیلم و خدمات پشتیبانی فنی سینمایی که از جمله ماموریت های این معاونت محسوب می گردد نیز گفت: معنی این عبارت این است که در حوزه فراوری به لحاظ مضامین، محتوا و ژانر باید به چه سمت و سویی برویم. مثلا بعد از انجام کار های مطالعاتی به مدیران بگوییم که در شرایط کنونی اگر در این ژانر معین فعالیت کنید براساس این تجربه و پژوهش پیروز تر خواهید بود یا مثلاً بگوییم که نظر ما این است که الان از محتوای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی استفاده کنید. پس طبق حکمی که صادر شده این وظیفه ماست و تقریباً در حال آغاز آن هستیم، همین الان که با هم صحبت می کنیم مشاوره هایی داده شده و برنامه هایی از طرف مؤسسه فارابی، انجمن سینمای جوان و دیگر مؤسسات به این موضوع ورود کردند و با هم مصاحبه کردیم.
مجله آرنا فرهنگی هنری سینما و تئاتر
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان