احیای چهار باغ علی آباد معطل همکاری مالکان

به گزارش مجله آرنا، خبرنگاران/خراسان شمالی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: احیای چهار باغ علی آباد هنوز معطل همکاری مالکان این اثر تاریخی است.

احیای چهار باغ علی آباد معطل همکاری مالکان

جهت دریافت خدمات معماری ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

علی اکبر وحدتی در گفت و گو با خبرنگار مجله آرنا اضافه کرد: مالکان چهار باغ علی آباد همکاری لازم برای احیای این مکان را ندارند.

وی با اشاره به اینکه چهار باغ ایرانی در اقلیمی مانند ایران یعنی در مناطق کویری، خشک و نسبتا خشک شکل می گیرد، اعلام کرد: می توان نمونه هایی از این باغ را در مجموعه پاسارگاد، مشاهده کرد که کوروش برای اولین بار با ایجاد یک نظام شبکه آبیاری و درخت کاری و همچنین ساخت کوشک، چهار باغ را ساخت. سپس این الگوی ایرانی به مرزهای خارج از کشور نیز راه یافت و در حال حاضر می توان چهار باغ را در کشورهایی همچون تاجیکستان و ازبکستان نیز مشاهده کرد. بیشترین الگوی چهار باغ را می توان در دوره تیموری مشاهده کرد.

این مقام مسئول توضیح داد: حتی استقبال از این باغ به حدی بود که در نقوش قالی ها نیز ورود پیدا کرد و به آن قالی ها، قالی های چهار باغ می گویند و این نشان دهنده میزان مقبولیت از این معماری در میان مردم بوده است.

وی در مورد اثر چهار باغ علی آباد در بجنورد شرح داد: این اثر یک نمونه از چهار باغ ایرانی است که در دوره قاجاریه توسط خاندان شادلو به عنوان تفرجگاه ساخته شده و شامل دو محور شمالی-جنوبی و شرقی -غربی است که جوی آبی از آن می گذشته و توسط درختان مشجر شده و در میان باغ نیز کوشکی ساخته شده است. در سال های گذشته درختان تنومند در حاشیه محور شمالی -جنوبی و شرقی-غربی بریده شده و هنوز تنه های آن باقی مانده است.

وحدتی تاکید نمود: این باغ موقعیت خوبی را برای احیاء به دلیل اینکه در حاشیه کمربندی شمالی بجنورد قرار گرفته و از سوی دیگر در نزدیکی مرکز استان واقع شده است، دارا است اما مالکان آن علاقهای برای سرمایه گذاری ندارند و پا پیش نمی گذارند. با این وجود در چند سال گذشته آن بخش از باغ(کوشک) که دارای ارزش تاریخی، معماری و هنری دارد طی دو مرحله مورد مرمت قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مرمت کالبدی باغ به خاتمه رسیده است و ادامه امور نیازمند همکاری مالکان این باغ است اما آن ها قیمت بالایی را برای واگذاری این باغ به این اداره کل و یا سایر سرمایه گذاران اعلام می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 639

به "احیای چهار باغ علی آباد معطل همکاری مالکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای چهار باغ علی آباد معطل همکاری مالکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید