امکان لغو امتحانات حضوری دانشجویان و تخفیف شهریه
به گزارش مجله آرنا، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با تاکید بر اینکه امکان لغو امتحانات حضوری دانشجویان وجود دارد، از برگزاری جلساتی با مرکز هیات امنای دانشگاه ها سخن گفت و اینکه این احتمال هست که مرکز هیات امنا به منظور یکپارچگی کل دانشگاه ها میانگینی را برای تخفیف شهریه درنظر بگیرد.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.
به گزارش مجله آرنا به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تشریح مزایای آموزش مجازی اشاره نمود و گفت: آموزش مجازی یکی از شیوه های یاددهی و یادگیری است در شرایطی مانند کرونا می تواند جایگزینی برای بسیاری از درس ها و محتواهای آموزشی باشد. در واقع این روش هم مانند آموزش حضوری نقاط ضعف و قوت خودش را دارد که باید این شیوه تدریس را به عنوان یک جایگزین برتر در هنگامی که آموزش حضوری امکان پذیر نیست بپذیریم.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با تاکید بر اینکه صد درصد هدف های آموزش حضوری در آموزش مجازی محقق نمی گردد،توضیح داد: آموزش انواع مختلفی دارد اما یکی از انواع آموزش که در 20 سال گذشته ارائه شده همین آموزش مجازی الکترونیک در فضای مجازی است وبر اساس تجاربی که داریم سه چهارم اهداف یک درس را می توان به وسیله آموزش مجازی محقق کرد و کمترین هدف های محقق شده و ضعیف ترین حوزه های آموزش مجازی دروس و اهداف عملی است.
وی با اشاره به اینکه اگر آموزش مجازی را آموزش برخط در نظر بگیریم نزدیک به 100 درصد اهداف در چنین درسی که جنبه عملی ندارد محقق می گردد، گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون دانشجو از دانشگاه های دولتی، یک میلیون دانشگاه آزاد، حدود 250 تا 300 هزار دانشگاه غیرانتفاعی، 500 هزار دانشگاه پیغام نور، 200 هزار فنی و حرفه ای و بالغ بر 300 هزار علمی کاربردی، 200 هزار نفر نیز از دانشگاه های وابسته دستگاه ها داریم که در مجموع حدود سه میلیون و 300 هزار دانشجو می شوند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم اضافه نمود: بالغ بر 2000 واحد و مرکز آموزش عالی داریم که البته در سال های گذشته یک افت هم پیدا نموده است. دانشگاه ها در شرایط متعارف با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در واقع در نظام های جهانی دانشگاه ها سطح بندی دارند. همین مدل جهانی در ایران هم دیده می گردد. همانطور که دانشگاه های عظیم و در رتبه های بالا داریم ویژگی آموزش های حضوری آنها در شرایط آموزش مجازی هم دیده می گردد و این فاصله با دانشگاه های دیگر دیده می گردد.
آهنچیان در مورد برنامه وزارت علوم برای دانشگاه هایی که کلاس های مجازی در سطح قابل قبولی برگزار ننموده اند نیز تاکید نمود: از زمان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا یعنی اوایل اسفند وزارت علوم بلافاصله درگیر امر شد و تعطیلات نوروز و قبل و بعد آن کار تعطیل نبود. در کل، رویکرد، رویکرد واگذاری اختیار است. ما در تصمیم سازی به دانشگاه ها یاری کردیم و تصمیم گیرنده خودشان بودند. بیشتر دانشگاه های ما دانشگاه های بالغ هستند. شاید بعضی دانشگاه ها که از سطح بلوغ سازمانی مناسبی برخوردار نبودند باید از وزارت علوم یا دانشگاه های مادر منطقه استعلام می کردند و راه به هیچ وجه برای اطلاع یابی و یاری به تصمیم گیری دانشگاه ها بسته نبوده است.
به گفته وی، بیشتر دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی از بخشنامه ها و اسناد وزارت علوم استفاده کردند در مواردی که بخشنامه و آیین نامه ای با امضا و ابلاغ وزیر ارسال می گردد همه موظف به رعایت آن هستند. ضمن اینکه مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم یک نظرسنجی گسترده در سطح ملی برگزار نموده است و اعلام شد بالای 60 هزار نفر در ارزیابی شرکت نموده اند و نتایج آن هفته پیش رو اعلام خواهد شد وپیش بینی ما این است که بالای 50 درصد دانشجویان و اساتید از آموزش های مجازی اعلام رضایت نمایند.
آهنچیان در مورد امکان نظارت به فعالیت مجموعه های آموزش عالی نیز گفت: مرجع نظارتی وجود دارد و مراکز نظارت این کار را انجام می دهند. هر استان هیات نظارت مستقل خود را دارد و دانشجویان می توانند پیشنهادات و نقدها خود را به هیئت نظارت که معمولاً در دانشگاه مادر استان متمرکز است اعلام نمایند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در مورد نحوه برگزاری امتحانات خاتمه ترم دانشجویان نیز گفت: بعضی دانشگاه ها اعلام کردند که امتحانات خاتمه ترم به صورت حضوری برگزار می گردد توصیه ما حفظ سلامت دانشجویان و اساتید است.درواقع مجازی ایده آل ما نیست و اکنون در شرایط عادی نیستیم و ناگزیریم. ضمن اینکه دستاوردهای آموزش مجازی را باید محترم بشماریم. منتها وزارت علوم به علت بلوغ سازمانی، این امر را با حفظ پروتکل بهداشتی بر عهده دانشگاه ها گذاشته است.
آهنچیان ادامه داد: اگر دانشگاهی می تواند با حفظ پروتکل بهداشتی امتحان حضوری برگزار کند مسئله ای وجود ندارد. اما این امکان نیز وجود دارد به دلیل شیوع کرونا امتحانات حضوری دانشجویان در دانشگاه ها لغو گردد. وزارت علوم هم تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا است. در این جهت اگر ستاد ملی از ما بخواهد که تجدیدنظر کنیم ما سریعاً می توانیم این کار را انجام دهیم.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به آخرین تصمیم گیری در مورد شهریه این ترم دانشجویان نیز اضافه نمود: جلسات متمادی در مراکز هیات امنا در این باره برگزار شده است. شهریه را هیات امنای دانشگاه ها تصویب می نمایند. به هرحال بحران نوپدید بود و کسی پیش بینی نمی کرد چنین اتفاقی بیفتد. جلسات هیات امنا برای معین شهریه سالانه برگزار می گردد. اما در جلسات اخیر نتیجه بر این شد که دانشگاه ها حدبیشتر مدارا را با دانشجو در این زمینه داشته باشند.
به گفته وی، اما اینکه وزارت علوم راسا ورود و معین کند که چقدر تخفیف داده گردد، مبنا قرار نگرفت. ضمن آنکه آموزش های مجازی آموزش های رایگانی نیستند. پهنای باند، فراوری محتوا و … ارزان نیست. دانشگاه ها مخیر بودند نسبتی از شهریه را برای این ترم در نظر بگیرند ضمن اینکه این احتمال هست که مرکز هیات امنا به منظور یکپارچگی کل دانشگاه ها میانگینی را برای تخفیف شهریه درنظر بگیرد. مرجع این تصمیم مرکز هیات های امنا هستند.
آهنچیان درباره ساماندهی مراکز آموزش عالی نیز تاکید نمود: وزارت علوم فارغ از بحث دولت ها در سال های گذشته به هیچ وجه دست روی دست نگذاشته بود. پیغام نور تا یک و نیم میلیون دانشجو داشته و اکنون به یک سوم کاهش یافته است یا علمی کاربردی بیش از 1200 مرکز داشته است که اکنون به 500 مرکز کاهش یافته است، شمار مراکز غیرانتفاعی هم به 360 تا 370 مورد کاهش یافته است.
به گفته وی، آمایش سرزمینی که چند سال است معطل مانده است در واقع عطف، طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سال 1395 است و اکنون بیش از دو سال است که وزیر علوم شخصی را به عنوان نماینده خود در این طرح معین نموده که مشغول کار بر روی آن است.
آهنچیان تاکید نمود: ادغام دانشگاه در منطقه ای با 10 هزار نفر جمعیت با واکنش نهادها و دستگاه ها و یا خود مردم روبه رو می گردد و محدودیت هایی دارد و به دلایل متعدد نمی توان یک شبه تصمیم گرفت ولی آهسته و آرام پیش می رویم. پیشرفت ها خوب بوده است و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در خاتمه تاکید نمود: وزیر علوم تاکید دارد که ترم تحصیلی دانشجویان جدیدالورود از مهرماه آغاز گردد و بنای وزارت علوم آغاز آموزش ها از مهر خواهد بود. شاید شرایط اضطراری کشور چیز دیگری حکم کند که آنها هم باید پذیرای موضوع باشند.
منبع: همشهری آنلاین