ایران به لحاظ توسعه فناوری در رتبه 60 جهانی قرار گرفته است

به گزارش مجله آرنا، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت :جایگاه توسعه فناوری ایران در بین 132 کشور دنیا 60 است.

ایران به لحاظ توسعه فناوری در رتبه 60 جهانی قرار گرفته است

پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه جایگاه توسعه فناوری ایران در بین 132 کشور جهان 60 است گفت: این شاخص مولفه های ورودی و خروجی دارد که فراوری مقالات کاربردی و تاثیرگذار در جامعه از مولفه های خروجی و ارتقای آن بر عهده دانشجویان، اعضای هیات علمی و نخبگان است.

او در نشست با اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اضافه نمود: تضمین سلامت جامعه، تنها وظیفه دانشگاه نیست بلکه برای رسیدن به علم، تمام ظرفیت های جامعه را باید به کار گرفت، احتیاج های جامعه را دانست و متناسب با احتیاج جامعه تحقیق انجام و به صورت فراوری دانش به جامعه تزریق گردد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: فراوری علم شاخص دارد و اولین عامل آن نیروی انسانی است که در راس این مهم دانشجویان قرار دارند و وظیفه اصلی و جدی سیاستگذاران، استفاده از ظرفیت دانشجو در فراوری علم است.

این مسئول با بیان اینکه به لحاظ تعداد دانشجو در شرایط خوبی هستیم، ولی از نظر کیفی جایگاه خوبی در جهان نداریم، گفت: باید کیفیت آموزش و پرورش را ارتقا داد چراکه آموزش وقتی تاثیرگذار است که آورده ای برای جامعه داشته باشد.

او جایگاه پژوهش و آموزش ایران را با کشور های منطقه مقایسه کرد و اضافه نمود: ایران به لحاظ سرعت فراوری علم در منطقه رتبه اول را دارد.

پناهی به ضرورت ارزیابی فراوری علم در بین دانشگاه های کشور اشاره نمود و ادامه داد: شاخص دیگری در جهان وجود دارد برای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی که شاخص توسعه فناوری است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از الزامات دیگر فراوری علم را زیرساخت ها و امکانات لازم اعلام کرد و گفت: در زمینه زیرساخت ها نیز سرعت تکثیر و فراوری دستگاه ها بالاست و باید برای خرید دستگاه نیز برنامه داشته باشیم و برای هر وسیله ای هدف مشخص کنیم.

او ارزش قائل شدن به دارایی و داشته های ملی را مورد تأکید قرار داد و اضافه نمود: منابع محدود، ولی خواسته ها نامحدود است، باید خواسته هایمان متناسب با احتیاج جامعه و دارایی ها و داشته هایمان باشد و در حوزه سلامت نیز رسیدن به جایگاه مطلوب احتیاجمند هزینه است.

پناهی داشتن برنامه را سومین مقوله مهم در فراوری دانش اعلام کرد و گفت: نیروی انسانی با برنامه می تواند در فراوری علم موثر باشد و داشتن برنامه نیز باید برگرفته از احتیاج های جامعه و متناسب با استان باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روابط بین الملل را از دیگر مولفه های فراوری علم اعلام کرد و ادامه داد: روابط همواره منحصر به روابط بین الملل نیست، برای استفاده از ظرفیتها، استعداد ها و توانمندی های سایر استان ها و دانشگاه ها و حتی در دانشگاه های قطب نیز روابط و تعامل بین گروهی، استانی، قطب می تواند نقش مهمی ایفا نماید.

مجله آرنا زنجان زنجان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2068

به "ایران به لحاظ توسعه فناوری در رتبه 60 جهانی قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران به لحاظ توسعه فناوری در رتبه 60 جهانی قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید