بافت تاریخی نباید با بافت فرسوده اشتباه گرفته گردد

به گزارش مجله آرنا، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، بافت تاریخی نباید با بافت فرسوده اشتباه گرفته گردد.

بافت تاریخی نباید با بافت فرسوده اشتباه گرفته گردد

روح الله بهشتی، دوستدار میراث فرهنگی دزفول با تصریح این مطلب که بافت تاریخی دزفول به صورت تدریجی در حال تخریب است، افزود: بسیاری از خانه های تاریخی با هدف ساختن ساختمان امروزی و نبود توجه و مراقبت لازم در آستانه نابودی قرار گرفته اند.

او با اشاره به تغییر جمعیتی بافت قدیم دزفول از گذشته تا به امروز اعلام نمود: مردمان قدیم به ارزش های معماری این بافت مطلع بودند اما هم اکنون از یک طرف یا معرفی نکردن بافت تاریخی و از طرف دیگر نبود مطلعی مردم از اهمیت این بافت تاریخی باعث شده استقبال مالکان برای بازسازی، احیا و نگهداری بسیار کم گردد.

به باور این دوستدار میراث فرهنگی، مطلعی ساکنان این بناهای تاریخی ضعفی است و در سالهای گذشته نه تنها باعث فرسودگی و تخریب بافت تاریخی شهرستان دزفول بلکه گریبان گیر بناهای تاریخی تمام کشور شده است.

بهشتی گفت: کوچه های باریک و تنگ دزفول که در ایام نه چندان دور زندگی در آنها جور دیگری در جریان بود، این روزها در انزوا فرو رفته اند.

وی با اشاره به اینکه آخرین خانه تاریخی که تخریب شد در نزدیکی پله ثبت ملی شده بود، متذکر شد: متاسفانه سازوکاری که به خوبی یک خانه تاریخی را احیا و بازسازی کند، نداریم و به اصالت هویتی که در خانه های تاریخ وجود دارد، توجه نمی گردد.

این دوستدار میراث فرهنگی متذکر شد: چه بسیار خانه های تاریخی دیگری که گرچه تا به امروز تخریب نشده اند اما مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند بطوریکه در هر لحظه منتظر فرو ریختن یکی از آنها هستیم و نابودی هر کدام از این خانه ها بطور قطع یک تراژدی فراموش نشدنی است.

منبع: همگردی
انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 6 اسفند 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2138

به "بافت تاریخی نباید با بافت فرسوده اشتباه گرفته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بافت تاریخی نباید با بافت فرسوده اشتباه گرفته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید