تفاوت های مهندسی عمران با معماری

به گزارش مجله آرنا، در تمام ساخت و سازها برای حفظ ثبات و زیبایی احتیاج به مهندسانی قدرتمند است تا از تاکتیک های خود استفاده نمایند. پایه قوی در هر سازه می تواند به اندازه نمای آن مهم باشد و در هر دو کار اهمیت بودن فردی حرفه ای بسیار احساس می گردد. در یک جامعه مدرن این مهندسان هستند که نقش کلیدی در ساخت و سازها دارند و کار آنها تنها به مسکن مربوط نمی گردد، بلکه در خصوص ساخت کارخانه ها، جاده ها، پل ها و مواردی از این دست نیز است.

تفاوت های مهندسی عمران با معماری

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در این میان دو دسته از افراد حرفه ای هستند که به طور مستقیم بر روی این ساخت و سازها تأثیر دارند. یکی معماران و مهندسان معمار و دیگری مهندس عمران.

مهندسان معمار و مهندسان عمران در بسیاری از پروژه ها دست به دست هم می دهند تا نتیجه کار بهترین باشد. با این حال مسئولیت های آنها در بعضی موارد با یکدیگر تفاوت زیادی دارند.

مهندسی معمار در برابر مهندسی عمران

طبق مقاله منتشر شده در بلاگ ایران تلنت که به تفاوت های رشته مهندسی عمران با معماری، این وظیفه مهندس عمران است که کلیت پروژه را تجزیه و تحلیل کند و امکان طراحی های ظاهری آن را برای معمار توضیح دهد. وظیفه مهندس عمران است که تمام امکانات و مصالح پروژه را تهیه کند. اگر پروژه با استانداردهای ایمنی مطابقت نداشته باشد، ممکن است مجبور به اعمال تغییرات و اصلاحاتی در آن شوند.

با این حال، یک معمار مسئولیت اصلی نظارت بر طراحی، زیبایی شناسی و آنالیز موقعیت مکانی پروژه را بر عهده دارد. به عنوان مثال مهندس معمار می تواند ظاهر ورودی ساختمان را طراحی کند و آن را برای رسیدن به بهترین شکل برنامه ریزی کند. آنها همچنین ممکن است ساختارهای خاصی را دوباره طراحی نموده و به آنها رنگ و بافت جدیدی اضافه نمایند که از نظر بصری جذاب تر شوند.

در ادامه به آنالیز کلی این دو رشته و شغل خواهیم پرداخت و وظایف و کاری که آنها انجام می دهند را در این جدول مقایسه خواهیم کرد.

صفحه جدید ما را دنبال کنید

دنبال می کنم

معیار مقایسهمهندس معمارمهندس عمران
تخصصیک مهندس معمار به طور حرفه ای بر طراحی سازه با استفاده از ویژگی های موقعیت مکانی آن سازه تخصص دارند تا ساختمان را از نظر ظاهر و ذوق هنری زیبا کند.مهندس عمران به طور حرفه ای بر ساخت یک ساختمان یا یک زیرساخت شهری مانند سد و جاده تخصص دارد و کار اصلی او تضمین ثبات و طول عمر ساختمان است.
تمرکزیک مهندس معمار بیشتر بر روی طراحی ساختمان با شکل، رنگ و فضاهای کار تمرکز دارد که کار ساخت و ساز آنها را مهندسان عمران انجام می دهند.مهندس عمران بیشتر در شناسایی مواد مناسب و همچنین پیشنهاد اصلاح در طرح ها و نقشه های ارائه شده توسط معماران تمرکز خواهد نمود. تمرکز بیشتر روی یکپارچگی ساختاری و ارزیابی ساختمان از نظر نحوه ساخت است.
حوزه فعالیتپروژه معماران عمدتا به فضای خانه ها، دفاتر و گاهی اوقات فضای داخلی اتاق ها و دفاتر مربوط می گردد.مهندس عمران شخصی است که می تواند در بسیاری از پروژه ها مانند ساخت خانه، کارخانه و همچنین در ساخت جاده ها و پل ها کار کند.
کاراییاطمینان از زیبایی ظاهر و ساختار هر سازهاطمینان از استحکام سازه
مسئولیتمسئولیت مهندس معمار این است که برای توسعه کارهای ساختمانی روی طراحی آن کار کند.مسئولیت مهندس عمران ساختن طراح اولیه ارائه شده توسط معمار است.

همان طور که مشاهده می کنید شرایط کاری مهندسی عمران با معماری با هم تفاوت هایی دارد که اتفاقا تفاوت آنها بسیار مشهود است.

مهندس معمار کیست؟

مهندس معمار کسی است که اتاق به اتاق هر ساختمان و سازه را برای ساخت طراحی می نماید. این طرح عمدتا برای ایجاد زیبایی شناختی برای ساختمان یا فضا تهیه می گردد.

به نظر می رسد معماران دارای سطح بالایی از خلاقیت و تخیل هستند. کارهای آنها در درجه اول شامل طراحی مکان با ساختار زیبا با رنگ های زیبا می گردد.

یک مهندس معمار باید در کار با نرم افزارهای طراحی مانند CADD تبحر داشته باشد، که در واقع این ابزار به آنها یاری می نماید ساختار کلی را طراحی نمایند و آن را در اختیار مهندسان عمران قرار دهند.

معماران در درجه اول بر ساختار و زیبایی یک سازه تمرکز دارند. همچنین حیطه کار آنها ممکن است به انتخاب نوع پنجره و دیگر اجزای خانه نیز مربوط گردد.

انتظار می رود یک معمار در طراحی عالی باشد و به طور عمده از خطاهای طراحی جلوگیری کند. آنها بهترین هنرمندان برای خلق طرحی زیبا از ساختمان هستند.

معماران بهترین افراد در دکوراسیون داخلی هستند. رنگ های مورد استفاده، میزان روشنایی خانه، همه چیز توسط آنها طراحی می گردد. معماران می توانند پروژه هایی را در دست بگیرند که کار آنها تنها بازسازی خانه باشد. یک معمار باید نیازهای مشتری را کاملاً درک کند تا بهترین نتیجه را به وجود آورد.

مهندس عمران کیست؟

مهندس عمران فردی است که سیستم ها و پروژه های زیرساختی را طراحی می نماید و بر نحوه ساخت آنها نیز نظارت می نمایند. مهندسان عمران در پروژه های دولتی مانند ساخت جاده ها، پل ها و ادارات دولتی کار می نمایند. آنها همچنین در بخش های خصوصی مانند ساخت خانه، دفتر و کارخانه نیز فعالیت دارند.

مهندس عمران نقشی حیاتی در تصویب طراحی سازه ایفا می نماید. این طرح پس از آنالیز دقیق مواد و مصالح، ساختار مطمئن و همچنین اطمینان از پایدار و قوی بودن سازه، اجرا می گردد.

با مشاهده فرصت های شغلی مهندسی عمران می توان به این نتیجه رسید که مهندسان عمران در چندین پروژه و در چندین مکان می توانند کار می نمایند. مهندسان عمران باید مهارت بالایی در برقراری ارتباط با دیگر افراد درگیر در پروژه داشته باشند، زیرا آنها کسانی هستند که در طول ساخت و ساز یک سازه دائما باید با دیگر افراد در ارتباط باشند.

نتیجه گیری

معماران و مهندسان عمران هر دو برای موفقیت آمیز یک پروژه باید با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند. خلاق بودن یک مهندس معمار می تواند پروژه را به زیباترین شکل به خاتمه برساند، در حالی که تاکتیک های ساخت و ساز مهندس عمران یک رویا را به واقعیت تبدیل می نماید. این زیبایی است که معماران بر آن تمرکز خواهند کرد، اما ثبات نیز مهم است.

دانش مهندس عمران در انتخاب بهترین مواد و مصالح بر بودجه کل پروژه نقش اساسی دارد. از همه مهم تر، زمان نیز مدیریت می گردد؛ هر چه مهندسان عمران و معمار کارهای خود را زودتر به خاتمه برسانند و همکاری اصولی با هم داشته باشند، پروژه زودتر به خاتمه می رسد و هزینه ها کاهش می یابد.

منبع: اتاق
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1394

به "تفاوت های مهندسی عمران با معماری" امتیاز دهید

1 کاربر به "تفاوت های مهندسی عمران با معماری" امتیاز داده است | امتیاز: 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت های مهندسی عمران با معماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید