دریاچه ولشت به فقر زیر ساختی دچار شده است

به گزارش مجله آرنا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، دریاچه ولشت به فقر زیر ساختی دچار شده است.

دریاچه ولشت به فقر زیر ساختی دچار شده است
بیشتر بخوانیددریاچه ولشت | نگینی فیروزه ای در دل کوهستان

مثلی بوده و هست میان ایرانیان که در مواقع ضرورت قناعت و خرج نکردن به زبان می آورند. می گویند: مگر روی گنج نشسته ام؟ اکنون که ارکان مختلف کشورمان از صدر تا ذیل به این نتیجه رسیده اند که ما روی گنج ننشسته ایم و این نفت نفرین شده، تنبل و کند و فراموشکارمان نموده است، گنجی واقعی را می بایست که جایگزین کرد. سرمایه ها و دارایی های واقعی و پر از دُر و گوهر ما، طبیعت منحصر بفردی است که اغلب به علت فقدان ایده پردازی در نحوه استفاده از آن و در ورای آن بی توجهی به رفع مسائل زیرساختی مستور مانده است.

مازندران ما پر از گنج و گوهر است که می بایست، درست صیقل و پرداخته شوند تا دنیای را سمت خود خیره کند. مازندران ما معادن الماس و موزه های جواهرند که همانند سایر نقاط کشور غبار سم اسبان اقتصاد نفتی و خام فروشی بر روی شان نشسته است. البته از این گلایه ها ما در سخنرانی های مختلف زیاد نموده ایم و همه شنیده اند. اما پس از شناخت درد، ساخت درمان هم لازم است.

متن بالا بخشی از صحبت و گلایه های بیان شده سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران به مسئولان شهرستان چالوس در حاشیه بازدید از دریاچه ولشت به علت بی توجهی به استعدادهای ناب دنیاگردی منطقه است. استاندار در این بازدید که از طبیعت زیبای دریاچه ولشت شگفت زده است از مسائل زیرساختی در دریاچه به شدت گلایه دارد و در محل بازدید به صراحت و با معین زمان هشت ماهه برای رفع مسائل این دریاچه با سرمایه گذاری بخش خصوصی تاکید نمود.

بکر اما مغفول

در ورای موضوعات مطرح شده بیان جزئیات بیشتر می تواند چرایی اهمیت و تاکید استاندار بر رفع مسائل زیرساختی و بعلاوه استفاده بهینه از ظرفیت دنیاگردی ولشت را برای همگان نمایان کند؛ دریاچه ای که از بین 28 دریاچه طبیعی و 9 دریاچه ایران که بر اثر ساخت سد بوجود آمده اند، جز 10 دریاچه آب شیرین کشور محسوب می گردد. ولشت، طبیعت بسیار سرسبزی دارد، جاده ای که به دریاچه می رساندتان پر درختان کاج است.

این دریاچه با عمق 17 تا 28 متری درارتفاع یک هزارمتری از سطح دریای خزر در منطقه کوهستانی تخت سلیمان، دامنه شمالی رشته کوه البرز و در فاصله حدود 35 کیلومتری جنوب غربی چالوس روستای سنار بخش مرزن آباد واقع شده است.

دریاچه ولشت درسال 1388 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید و جز 10 دریاچه آب شیرین کشور است و در حقیقت محیطی برای زیست ماهیان، پرندگان و دیگر گونه های ارزشمند جانوری است.

حجم آب این دریاچه دومیلیون مترمکعب و گستره آن نیز حدود 24 هکتار است و آب موجود درآن نیز از چندین چشمه جوشان در بستر آن تامین می گردد.

صرف نظر از زیبایی های چشم نواز دریاچه، آب و هوای خنک مطبوع کوهستانی و طبیعت بکر پیرامون آن در این بهشت زمینی، رنگین کمانی از منظره ها زیبای طبیعت الهی را میتوان در این منطقه نظاره گر بود.

کارشناسان معتقدند با همه این مزیت ها و ظرفیت ها، اما هنوز مسئولان منطقه نتوانسته اند در معرفی، فراهم کردن امکانات، حفاظت و بهره برداری درست از این دریاچه در بخش های مختلف بویژه در حوزه دنیاگردی بطور پیروز عمل نمایند.

درحالی که این دریاچه هرسال میزبان میلیون ها مسافر و دنیاگرد داخلی و خارجی است امکاناتی مانند راه دسترسی مناسب، برق، آب بهداشتی، واحدهای اقامتی، پذیرایی، اقامتی، رفاهی، بهداشتی و امنیتی ندارد.

البته مسائل این دریاچه فقط به کمبود امکانات و فراهم نبودن زیرساخت ها معطوف نمی گردد بلکه از سالهای پیش براثر وقوع بلایای طبیعی نظیر زلزله سال 67 منجیل و رودبار، جریانهای شدید سیل و درنهایت ساخت و سازهای غیرمجاز در پیرامون آن مورد تهدید جدی قرارگرفته و بارها نیز دچار ریزش و رانش شده است.

از سوی دیگر بیشتر مسافران ناگزیرند برای اقامت شبانه روزی درپیرامون این دریاچه که مملو از انباشت زباله در فضای تاریک چادرهایی را برپا نمایند و در آن اقامت داشته باشند که بیشتر آنها از نداشتن امنیت ناراضی هستند و رفته رفته بر تعداد آنان کاسته می گردد. براساس آمار فرمانداری چالوس بطور ماوسط سالانه حدود چهار میلیون نفر از دریاچه ولشت تماشا می نمایند.

گلایه های ناتمام دنیاگردان

باوجود آنکه سفر شهرستانی استاندار مازندران به چالوس در روز یکشنبه و در روز غیر تعطیل انجام شد اما خیل خروشان ورود دنیاگرد به دریاچه ولشت چشمگیر است و بعضی از آنان سفر عالی ترین مقام اجرایی استان به منطقه را غنیمت شمرده و در گفتگوهای مفصل گلایه های خود را در ارتباط با مسائل زیرساختی ولشت به حسینی پور می رسانند.

محمد صمدی یکی از این دنیاگردان است که بی واسطه و بدون لکنت زبان مسائل زیرساختی دریاچه ولشت را از دریچه نگاه مسافری که کیلومترها رنج سفر را تحمل نموده تا به مقصد برسد بیان می نماید.

وی که مبدا سفرش را ارومیه گفت، گفت: جاده منتهی به دریاچه ولشت به طول حدود 14 کیلومتر برای عبور خودروها مناسب نبوده و این مشکل سالهاست که ادامه دارد و اراده ای برای تعریض این جاده دسترسی نیست.

صمدی کم عرض بودن، پیچ های خطرناک، نبود علائم هدایت و رانندگی، وجود چاله و خراب بودن بخش زیادی از جاده و نبود روشنایی را از مسائل این جاده مطرح نمود. این دنیاگرد به فقدان امکانات رفاهی و خدماتی در اطراف دریاچه ولشت اشاره نمود و گفت: مسئولان بایستی در اطراف این دریاچه دستشویی، سطل زباله و استراحتگاه فراهم و ایجاد نمایند.

دنیاگرد دیگری که به گفته خودش سال یکبار خود را از جنوب کشور به غرب مازندران می رساند تا از دریاچه ولشت تماشا کند، در ادامه اضافه نمود: نبود امکانات رفاهی در اطراف این دریاچه سبب شده تا بسیاری از دنیاگردان از رفتن و ماندن در این محل تفریحی خودداری نمایند.

معصومه سبحانی ضعف مدیریت و نداشتن برنامه ریزی اصولی را از جمله دلایل مهم سرمایه گذاری نکردن در اطراف دریاچه ولشت ذکر کرد و گفت: نبود امکانات در محل دریاچه سبب شده تا دنیاگردان از این مکان تفریحی چندان استفاده ننمایند. وی به زباله های پراکنده اطراف این دریاچه زیبا اشاره نمود و گفت: مسئولان امر بایستی نسبت به جمع آوری این زباله ها در این محل هرچه زودتر اقدام نمایند

این هموطن خوزستانی بعلاوه فراهم کردن روشنایی مناسب در طول محور منتهی به این دریاچه را از سوی مسئولان امر امری الزامی دانست، گفت: در صورت رفع این مسائل و ایجاد امکانات اولیه رفاهی و خدماتی، این دریاچه به یک منطقه بزرگ دنیاگردی در ایران و دنیا تبدیل می گردد. به گفته وی، برای آشنایی مسافران و دنیاگردان داخلی و خارجی نصب تابلو در ابتدای راه ورودی چالوس به دریاچه ولشت لازم است.

تسریع در رفع مسائل با دستور صریح استاندار

استاندار مازندران پس از شنیدن دغدغه های مسافران گفت که در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم مراحل اداری برای ورود سرمایه گذار به دریاچه ولشت انجام شد و حداکثر تا دهه فجر سال جاری تمامی دغدغه های مسافران برای رفع مسائل زیرساختی برای ارایه باکیفیت ترین خدمات مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی برای جذب دنیاگرد داخلی و خارجی انجام خواهد شد.

حسینی پور پیرامون اینکه دریاچه ولشت به فقر زیر ساختی دچار شده است، ادامه داد: دریاچه ولشت یک سرمایه ملی برای جذب دنیاگرد است اما متاسفانه در سالهای گذشته برای رفع مسائل زیرساختی در منطقه اقدامات چندانی صورت نگرفت که این رویه به هیچ عنوان زیبنده شهرستان چالوس به عنوان یکی از قطب های دنیاگردی کشور نیست.

وی توضیح داد: با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای فعالیت در دریاچه ولشت با حفظ مسایل زیست محیطی مذاکراتی انجام شد و دستگاه های اجرایی مربوطه هرچه سریع فرایند اداری برای فعالیت این سرمایه گذار را تسهیل نمایند.

استاندار مازندران از سرمایه گذاری چند صد میلیارد تومانی برای رفع مسائل زیرساختی در دریاچه ولشت طی ماههای آینده اطلاع داد و گفت: به هیچ عنوان نباید این طبیعت شگفت انگیز به حال خود رها گردد و علاوه بر هزینه نگهداری باید از این نعمت خدادادی با ورود دنیاگردان خارجی برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

حسینی پور با بیان اینکه تک تک گلایه های دنیاگردان بحق و درست است، اضافه نمود: تعریض و آسفالت جاده دسترسی با همراهی سرمایه گذار و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در کمترین زمان ممکن انجام گردد.

وی خطاب به مدیران کل حاضر در بازدید گفت: به تمام دستگاه های اجرایی مربوطه استان به صراحت اعلام می کنم که به معنای واقعی پای کار بیایند و با کوشش سرمایه گذار حداکثر تا دهه فجر سال جاری شاهد توسعه منطقه با ورود دنیاگرد باشیم.

استاندار مازندران پیرامون اینکه دریاچه ولشت به فقر زیر ساختی دچار شده است، تاکید نمود: زیرساخت های تفریحی و اقامتی با حفظ شئونات اسلامی برای پذیرایی از دنیاگردان بین المللی و داخلی در دریاچه ولشت شهرستان چالوس هرچه سریع تر فراهم می گردد.

حسینی پور توضیح داد: در اجرای طرح های زیرساختی در دریاچه ولشت بطور حتم به مسائل زیست محیطی و دنیاگردی توجه و چارچوب ها برای حفظ این میراث گران بها در نظر گرفته می گردد.

استاندار مازندران با بیان اینکه دریاچه ولشت به عنوان بی نظیرترین جاذبه کوهستانی کریدور شمال به جنوب کشور بشمار می رود، ادامه داد: دستگاه های اجرایی تمام قد برای رفع مسائل زیرساختی در این دریاچه در کنار بخش خصوصی باشند.

گریه از سرشوق و خنده از ته دل

دستور بی قید شرط استاندار مازندران برای رفع مسائل و بعلاوه همراهی بی قید و شرط و درچارچوب قانون دستگاه های اجرایی از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در دریاچه ولشت، رضایت حسن زاده یکی از سرمایه گذاران این طرح که سالها درگیر کاغذبازی اداری در دستگاه های اجرایی بود را جلب کرد و وی با ریختن اشک و شوق و خنده از ته دل خطاب به حسینی پور گفت تا قبل از دهه فجر تمام مسائل زیرساختی در منطقه را رفع خواهد نمود تا دنیاگردان به خوبی بتوانند از طبیعت دریاچه لذت ببرند.

وی اضافه نمود: طبق برآوردهای اجرا شده حدود 350 میلیارد تومان در دریاچه ولشت برای بهره برداری و بعلاوه حفظ و نگهداری از آن هزینه خواهیم کرد و بطور حتم طبق زمانبندی کار را پیش خواهیم برد.

حسن زاده اضافه نمود: با تکمیل طرح برای حدود 250 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد و به معنای واقعی در آینده نزدیک راستا حضور دنیاگردان خارجی در دریاچه ولشت هموار می گردد.

این سرمایه گذار با اشاره به قرارداد 30 ساله شرکت آب منطقه ای برای واگذاری طرح برای بهره برداری گفت: برنامه ریزی های کلان و بلندمدتی برای حفظ و توسعه منطقه در سر داریم که بطور حتم در کنار جذب دنیاگرد با نظارت اجازه تغییر زیست بوم منطقه را نمی دهیم.

وی از کاشت هزاران نهال و بعلاوه سنگ فرش دور دریاچه ولشت طی روزهای گذشته خبرداد و گفت: با اجرای این طرح هم راستا پیاده روی برای دنیاگردان فراهم شد و از سوی دیگر بی نظمی در توقف خودرو در اطراف دریاچه ادامه پیدا نخواهد نمود.

حسن زاده اضافه نمود: بطور حتم در بحث تعریض جاده و بعلاوه ایجاد فضاهای اقامتی منحصر بفرد در دریاچه ولشت اقدامات لازم صورت میگیرد و تمام جوانب را برای پذیرایی گرم از دنیاگردان انجام خواهیم داد.

این سرمایه گذار ادامه داد: در یکسال گذشته کارهای زیرساختی و نظارتی برای رفع مسائل و بعلاوه برقراری امنیت در دریاچه ولشت را انجام دادیم که خبر خوش از انجام طرح های نظارتی آن است که سالهای گذشته بطور میانه 10 تا 15 نفر به علت غرق شدگی در دریاچه جان خود را از دست دادند که این رقم در یکسال گذشته به صفر رسید.

وی گفت: از نگاه جامع استاندار مازندران برای حمایت از بخش خصوصی نهایت تشکر را دارم و باور دارم که با تدوام حمایت ها تحولات اساسی و خوبی در توسعه منطقه اتفاق خواهد افتاد.

مدیران پای کار آمدند

با دستور صریح استاندار مازندران مدیران دستگاه های اجرایی از جمله اداره کل دنیاگردی، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان باجدیت پای کار آمدند و می گویند همانند ماههای گذشته با برنامه ریزی اصولی برای حمایت از بخش خصوصی باهدف رفع مسائل زیرساختی در دریاچه ولشت آمادگی کامل دارند.

مهدی ایزدی اضافه نمود: مجوزهای ساخت اقامتگاه های دنیاگردی در اطراف دریاچه ولشت طبق ضوابط قانونی میراث فرهنگی به سرمایه گذاران داده می گردد و در این بین بخش خصوصی موظف است نسبت به دستورالعمل های موجود نسبت به اجرای طرح های مالی اقدام کند.

وی اضافه نمود: بی رغبتی در استفاده بهینه از ظرفیت دنیاگردی دریاچه ولشت را به هیچ عنوان نمی پذیریم و به طور حتم این اداره کل تمام قد برای جذب دنیاگرد داخلی و خارجی در خدمت سرمایه گذار خواهد بود.

مدیرکل دنیاگردی، میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران گفت: اقدامات خوبی در ماههای گذشته از سوی سرمایه گذار برای رفع مسائل زیرساختی در دریاچه ولشت انجام شد که بطور حتم با ادامه این فرایند این دریاچه به قطب دنیاگردی در منطقه تبدیل خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2023

به "دریاچه ولشت به فقر زیر ساختی دچار شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه ولشت به فقر زیر ساختی دچار شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید