بومگردی و دریا دو نقطه قوت گردشگری مازندران

به گزارش مجله آرنا، مازندران قطب گردشگری کشور محسوب می گردد و اگرچه درآمدش از این بخش به دلیل شیوع کرونا ویروس به مرز صفر رسیده اما بازتوانی این بخش در پساکرونا می تواند، پاشنه آشیلی برای خروج از مسائل و رسیدن به توسعه همه جانبه باشد.

بومگردی و دریا دو نقطه قوت گردشگری مازندران

بهترین تجربه سفر را به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

وجود بیش از سه هزار روستا و داشتن بیش از 400 کیلومتر نوار ساحلی، داشتن جاذبه های بکر جنگلی و ییلاقی، این استان را بیش از دیگر مناطق ایران زمین، مستعد اجرای طرح های بومگردی و اقامتگاه های سنتی نموده است و تا به امروز در بیش از 100 روستای استان این طرح اجرا شده است.

ایجاد اسکله های تفریحی و دریایی نیز از سال گذشته برای رونق گردشگری در مازندران در دستور کار نهاده شد و عملیاتی شدن این پروژه نیز می تواند حرکت مازندران به سمت توسعه در حوزه گردشگری را شتاب بخشد.

سیف اله فرزانه، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به برنامه های عملیاتی برنامه جهش فراوری، بومگردی و اسکله تفریحی را از مهمترین برنامه ها برای جهش فراوری بیان نمود و گفت: اگر قرار است در استان مازندران، گردشگری محور توسعه باشد باید بومگردی و ایجاد اسکله های دریایی مورد حمایت قرار گیرد.

وی در عین حال با بیان این که فقط بومگردی و اسکله های دریایی نمی تواند چاره ساز مسائل باشد، ادامه داد: اگرچه بخش گردشگری در سال های گذشته اثرگذاری خود رابه نمایش گذاشته اما هویت و ماهیت مازندران میراثی و تاریخی و صنایع دستی است و باید به این حوزه ها نیز توجه گردد.

فرزانه با بیان این که صنایع دستی و میراث فرهنگی می تواند محور توسعه استان مازندران قرار گیرد، ادامه داد: در کنار بومگردی و اسکله دریایی باید به حوزه های میراث توجه اساسی گردد.

علاوه بر این مفید غلامی راد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه و بودجه مازندران نیز اظهار کرد: شاخص های عمده بازار کار در سطح استان طبق آخرین آمار سال 98 نشان دهنده آن است که بخش خدمات بالای 50 درصدی شاغلین بخش های سه گانه را به خود تشکیل داده است.

وی با بیان این که بخشی از سهم اشتغال مربوط به گردشگری است، ادامه داد: بخش گردشگری قابلیت هم افزایی در زمینه اشتغال دارد و جز مباحثی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

غلامی راد همچنین به ماده 100 برنامه ششم توسعه اشاره نمود و گفت: طبق این ماده باید سند راهبردی گردشگری با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی تهیه و برای هر طرح عظیم پیوست میراثی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشیم.

نبود اطلس گردشگری در مازندران

وی یادآور شد: همچنین در حوزه اقتصاد مقاوتی توسعه اقامتگاه های بومگردی و شناسایی اسکله های دریایی به عنوان دو پروژه تعریف شده و در این حوزه و برنامه ها، سه محور و فصل تهیه شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران یادآورشد: در حوزه میراث فرهنگی اطلس گردشگری نداریم که تهیه آن لازم است زیرا نبود برش استانی در زمینه سرمایه گذاری گردشگری از چالش ها بوده و باید برطرف گردد.

وی با بیان این که برای بازسازی آثار تاریخی احتیاجمند اعتبار بالایی هستیم خواهان بهره گیری از منابع شهرداری ها و تفاهم در این بخش شد و گفت: در حوزه گردشگری انسجام بین دستگاه ها را احتیاج داریم و در کارگروه زیربنایی و مالی باید به آن توجه گردد.

حسن خیریان پور، معاون هماهنگی امور مالی استانداری مازندران نیز با اشاره به شعار سال جاری مبنی بر جهش فراوری، گفت: برنامه های جهش فراوری باید با تدبیر و آگاهی مناسب تدوین و تهیه تا در قالب پروژه های مرتبط اجرایی و عملیاتی گردد.

ی کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و گردشگری را مهمترین محورهای استان بیان نمود و گفت: برای این که نتیجه گیری های بهتر و مناسب تری داشته باشیم باید به حوزه گردشگری توجه کنیم زیرا در حوزه گردشگری و صنایع دستی ظرفیت های بالفعل و متعدد بسیاری داریم.

خیریان پور یادآور شد: دریا و جنگل دو موهبت عظیم استان به شمار می رود که هرکدام می تواند مصادیقی از گردشگری را به خود اختصاص دهد ودر حوزه دریا 143 اسکله دریایی پیشنهاد شده است و می تواند محور گردشگری قرار گیرد زیرا اسکله های گردشگری و دریایی از مهمترین مصادیق گردشگری است و برش شهرستانی ایجاد اسکله ها نیز باید تهیه و منظور گردد.

وی با بیان این که در حوزه جنگل جذاب ترین و بدیع ترین طبیعت را داریم، گفت: طبیعت گردی و گردشگری طبیعی باید محور کار قرار گیرد و حداکثر ظرفیت را از ان بهره گیری کنیم، علاوه براین گردشگری کشاورزی از دیگر مصادیق توسعه در استان به شمار می رود زیرا باغ ها، مزارع برنج، کیوی و مرکبات می تواند برای گردشگران جاذبه داشته باشد.

خیریان پور با اشاره به 800 آب بند در استان یادآور شد: این آب بندان ها می تواند کارکرد چندجانبه داشته باشند که باید از ظرفیت آن بهره گیری گردد.

وی با بیان این که تنوعی از انواع صنایع دستی را در استان داریم، گفت: بهترین و هنرمندانه ترین صنایع دستی در استان فراوری می گردد و باید این دست ساخته ها را برای مصرف داخلی و خارجی مورد استفاده قرار داده و برای صادرات و بسته بندی های آن برنامه ریزی کنیم.

سالانه بیش از 70 میلیون مسافر - شب در مازندران اقامت می نمایند و توسعه شاخه های مختلف گردشگری از جمله بومگردی، توریسم دریایی و گردشگری طبیعی می توانند سهم مازندران در حوزه مالی و نیل به جهش فراوری را ارتقا بخشد و عملیاتی شدن این پروژه احتیاجمند طرح های هدفمند و برطرف موانع فراروی است.

مهر

منبع: گردشبان
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 936

به "بومگردی و دریا دو نقطه قوت گردشگری مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومگردی و دریا دو نقطه قوت گردشگری مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید