تحریم شکنی مهمترین دستاورد تفاهم ایران و چین است

به گزارش مجله آرنا، سخنگوی کمیسیون مالی مجلس با اشاره به تفاهم همکاری 25 ساله ایران و چین، مهم ترین دستاورد آن را تحریم شکنی دانست و گفت: نباید به این سند همکاری نگاه سیاسی داشت هر چند که غربگرایان در حال فضاسازی علیه آن هستند.

تحریم شکنی مهمترین دستاورد تفاهم ایران و چین است

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش مجله آرنا، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با فارس در باره ابعاد مالی تفاهم 25 ساله ایران و چین گفت: متأسفانه فارغ از این که این تعاملات آثاری را دارد، اما هم اکنون مباحث در جامعه در خصوص تفاهم ایران و چین به سمت مسائل سیاسی رفته است و به هیچ وجه نگاه به منافع ملی و روابط مالی نیست و چنین موضوعی بین جامعه به خوبی تبیین نمی گردد.

وی اضافه کرد: چنین تفاهمی بین چین و خیلی از کشورهای دیگر منعقد شده است و حتی تفاهمی با عنوان یک کمربندی یک راه از سوی چینی ها اجرا شده است و تعدادی از کشورهای اروپایی هم با این کشور تفاهم نامه امضا نموده اند و همکاری های خود را گسترش می دهند.

نباید به تفاهم ایران و چین نگاه سیاسی داشت

سخنگوی کمیسیون مالی مجلس توضیح داد: جنس مسأله تفاهم ایران و چین سیاسی شده است و همین موضوع را درباره برجام دیدیم و عده ای فارغ از این که برجام چه چیزی به ما می دهد و چه چیزی را از ما می گیرد نگاه رو به غرب داشتند، در حالی که چنین نگاهی اگر فارغ از منافع ملی باشد آسیب زا است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در تفاهم بین ایران و چین و انعقاد سند همکاری بین دو کشور در حال رفتار معکوس هستند و فارغ از این که ببینند این تفاهم چه دستاوردهایی برایمان دارند، مرتب بر طبل مخالفت بر نگاه به شرق می زنند و حتی درباره کلیات و جزئیات آن چیزی نمی دانند و متوجه نیستند این تفاهم، توافق است یا سند همکاری و یا یک سند سیاسی.

وی گفت: متأسفانه بعضی ها در جامعه با موضوع تفاهم 25 ساله ایران و چین وارد دعواهای زمینه ای شده اند و عده ای از غرب گرایان بر عدم تمایل به شرق مطالبی را بیان می نمایند و عده ای از شرق گرایان به عدم تمایل به غرب.

طغیانی گفت: مهمترین دستاورد تفاهم ایران و چین تحریم شکنی است و وقتی ما بتوانیم نیازهای اصلی کشور را از قدرت دوم مالی جهان که در چند سال آینده به قدرت اول مالی ارتقاء پیدا خواهد نمود، اثر تحریم ها از بین خواهد رفت.

وی گفت: تعاملات مالی اگر با لحاظ کردن منافع ملی و منافع مالی منعقد گردد، خیلی می تواند به رشد مالی کشور یاری نموده و منجر به جهش فراوری گردد. به شرطی که چارچوب هایی را برای آن در نظر گرفته و کورکورانه امضا نکنیم.

باید با قدرت های دیگر بر اساس منافع ملی سند همکاری امضا کنیم

سخنگوی کمیسیون مالی مجلس گفت: ما در انعقاد بعضی تفاهم ها چارچوب گذاری نمی کنیم و سریع می خواهیم یک موضوع را سیاسی نموده و یک سند را امضا کنیم.

طغیانی خواهان آن شد که این قبیل تفاهم ها و سند همکاری ها با سایر قدرت های جهان هم منعقد گردد، هر چند که با انعقاد قراردادهایی شبیه ایران و چین سایر قدرت ها هم به سمت ما خواهند آمد؛ چرا که امضای چنین اسنادی قبح همکاری با جمهوری اسلامی را می شکند و تحریم ها هم بی معنا خواهد شد و به سمتی خواهیم رفت که هندی ها، کره ای ها، ژاپنی ها و بعضی کشورهای اروپایی و به ویژه آنهایی که منافع خوبی در طول سال های گذشته با ایران داشتند مانند ایتالیا به سمت تهران گرایش پیدا خواهند کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: جهت امضای اسناد همکاری و تفاهم های بلندمدت کاملا درست است ولی بایستی برای آن حد و حصر و چارچوب معین کرد و نبایستی چشم بسته به سمت امضای این قبیل کارها برویم. ضمن این که متأسفانه خیلی از سروصداها و انتقادها در این باره به سمت عدم چنین تفاهم ها، اسناد، سند همکاری و چنین چارچوب هایی است و نبایستی صفر و صدی نسبت به موضوعات نگریست.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1503

به "تحریم شکنی مهمترین دستاورد تفاهم ایران و چین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم شکنی مهمترین دستاورد تفاهم ایران و چین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید