کرونا، عامل توسعه شهر های هوشمند در جهان

به گزارش مجله آرنا، یکی از معمول ترین پاسخ های دولت های دنیا به بحران کووید 19 در سراسر دنیا، توسعه شهر های هوشمند در کشور های مختلف بود تا بتوانند با کمک تکنولوژی و نوآوری های مرتبط با شهر های هوشمند، یک مدیریت مناسب و فناورانه بر اوضاع داشته باشند

کرونا، عامل توسعه شهر های هوشمند در جهان

میترا جلیلی| 11 مارس سال 2020 بود که سازمان دنیای بهداشت، کرونا را عملاً یک پاندمی بزرگ در دنیا دانست؛ پاندمی که بیشتر کشور های دنیا را وادار به تعطیلی و قرنطینه کرد و اقتصاد دنیا را به چالش کشید.

تأثیر اقتصادی شدید این همه گیری، بسکمک از دولت ها را وادار کرد تا به تحول دیجیتال روی خوش نشان دهند و از ابزار های دیجیتال و تکنولوژی بهره بگیرند و راه حل هایی بیابند که هم بتوانند بحران کرونا را مدیریت کنند و هم در گام بعدی به فکر رشد و اصلاح اقتصادی در دوران پساکرونا باشند.

یکی از معمول ترین پاسخ های دولت های دنیا به بحران کووید 19 در سراسر دنیا، توسعه شهر های هوشمند در کشور های مختلف بود تا بتوانند با کمک تکنولوژی و نوآوری های مرتبط با شهر های هوشمند، یک مدیریت مناسب و فناورانه بر اوضاع داشته باشند و علاوه بر نجات جان شهفرایندان و پیشگیری از قربانی شدن آنها، یک منبع مهم برای رشد اقتصاد و درآمدزایی در دنیای پساکرونا داشته باشند.

به دنبال شیوع کرونا، چنین شهر هایی با یکپارچه شدن محیط های فیزیکی و دیجیتالی و یافتن شکاف هایی که کووید 19 می تواند در آن ها یکه تازی کند و همچنین جمع آوری اطلاعات و دیتا و استفاده ازفناوری های دیجیتال، عملاً به شهر های مقاوم به کرونا تبدیل شدند که یکی از بهترین نمونه های آن شهر ووهان چین، محل ابتدایی شیوع کروناست.

دولت چین با استفاده از سیستم های ردیاب بیماران، سنسورها، اپ ها و... بخوبی توانست در مدتی کوتاه بر اوضاع مسلط شود و کووید 19 را در این شهر مهار کند.

کووید 19 موتور محرکه مناسبی برای رشد تعداد شهر های هوشمند در دنیا و افزایش فعالیت آن ها بود و حالا هم انتظار می رود اقتصاد های پیشرفته و بخش آی تی روبه رشد فزاینده آنها، فرصت هایی جدی برای رشد بازار شهر های هوشمند در دنیا ایجاد کنند.

ازسوی دیگر طبق آمار سازمان ملل درحالی که در سال 2014 حدود 54 درصد جمعیت دنیا در مناطق شهری زندگی می کردند و شامل 3.3 میلیارد نفر می شد، اما انتظار می رود تا سال 2030 این رقم به 67 درصد کل جمعیت دنیا برسد بنابراین رشد شهر های هوشمند کاملاً ضروری است.

در یک سال گذشته هرچه بر عمق بحران کرونا افزوده شد کشور های بیشتری به شهر های هوشمند و استفاده از فناوری های نوین روی خوش نشان دادند تا با استفاده از فناوری هایی همچون اینترنت اشیا (IOT)، هوش مصنوعی (AI)، 5G، داده های باز و آنالیز آنها، پهپادها، سنسورها، دوربین های نظارتی و حرارتی، اپلیکیشن ها و...

به طور مؤثرتری به کووید 19 پاسخ دهند و جان مردم را نجات دهند؛ عملاً رهبران دنیا فرصتی یافتند تا از این بحران درس بگیرند و شهر های مقاوم بیشتری بسازند که بتوانند درآینده با چنین بحران هایی راحت تر دست و پنجه نرم کنند.

کووید 19 اهمیت شهر های هوشمند در دنیا را نشان داد و ثابت کرد که تا چه حد این تکنولوژی ها در رشد اقتصادی بویژه در شرایط بحران تأثیرگذار هستند به همین دلیل هم شاهد رشد ارزش بازار این شهر ها هستیم.

در گزارشی که توسط مؤسسه مکنزی منتشر شده، ارزش بازار شهر های هوشمند در سال 2020 حدود 739.78 میلیارد دلار تخمین زده شده است که انتظار می رود با توجه به تلاش دولت ها برای ایجاد شهر های هوشمند در دنیا، ارزش این بازار تا سال 2026 به 2036.10 میلیارد دلار برسد.

این رقم نسبت به رقم پیش بینی شده قبلی (پیش از کرونا) در بازه زمانی سال های 2021 تا 2026، رشد 18.22 درصدی را نشان می دهد که البته بخش عمده این رشد به شیوع کرونا در دنیا و همچنین تلاش کشور های مختلف برای ایجاد چنین شهر های مبتنی بر فناوری مربوط می شود.

همچنین طبق این گزارش، انتظار می رود شهر های هوشمند تنها در منطقه آ سه آن 1.2 تا 1.5 میلیون شغل جدید ایجاد کنند و ازسوی دیگر از انتشار 260 تا 270 هزار کیلو تن گاز های گلخانه ای نیز پیشگیری کنند که این موضوع نقشی عمده در کند شدن فرایند گرمایش کره زمین دارد.

در این گزارش همچنین آمده است که شهر های هوشمند می توانند منجر به صرفه جویی 9 تا 19 میلیارد دلاری در هزینه های زندگی در کل این منطقه شوند که رقمی بسیار چشمگیر است. (آ سه آن، مجموعه ای از 10 کشور جنوب شرقی آسیا شامل تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی، اندونزی، ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی است که برای توسعه اقتصادی، برقراری ثبات سیاسی کشور های عضو انجمن و نیز ثبات منطقه تلاش می کنند.)

گفتنی است انتظار می رود آسیا -اقیانوسیه سریع ترین و بیشترین نرخ رشد را در بازار شهر های هوشمند دنیا داشته باشد و دلیل اصلی آن، دو کشور چین و هندوستان هستند که سرمایه گذاری های گسترده ای در فناوری های مرتبط با این شهر ها انجام داده اند. چین دارای حدود 500 پروژه شهر هوشمند است که بالاترین تعداد دردنیا به شمار می رود.

البته در کنار پیروزیت آمیز بودن عملکرد شهر های هوشمند، نگرانی هایی نیز بابت امنیت سایبری این شهر ها وجود دارد چراکه بسکمک از اطلاعات مردم ذخیره و اشتراک گذاری می شود و کشور های فعال در این عرصه باید راهی برای رفع دغدغه و نگرانی مردم در این زمینه بیابند.

همچنین باید گفت نقش آفرینان اصلی شهر های هوشمند دنیا کمپانی های سیسکو، IBM، زیمنس AG، مایکروسافت، هیتاچی، هوآوی، اینتل، اوراکل و... هستند، اما هر روز بر تعداد کمپانی های بزرگی که به این عرصه می پیوندند افزوده می شود.

جدا از چین یکی از کشور های پیروز در توسعه شهر های هوشمند بویژه در شرایط بحرانی کرونا، هند بوده است. دولت هند به عنوان بخشی از واکنش اضطراری خود به این بیماری همه گیر، از پروژه مأموریت شهر های هوشمند خود که از سال 2015 آغاز شده بود استفاده کرد تا شهر ها را قادر سازد از فناوری در راستای بهبود خدمات به شهفرایندان و افزایش کیفیت زندگی در بحران کرونا استفاده کنند.

در شهر های هوشمند این کشور عملاً اتاق های جنگ کووید 19 ایجاد شد تا همه اطلاعات و دیتا های جمع آوری شده از شهر های مختلف این کشور مورد پردازش و آنالیز قرار بگیرند و با شبیه سازی مدل های مختلف، میزان انتشار احتاقتصادی بیماری حدس زده شده و با ارائه نقشه هایی برای پاسخ درست و بموقع به این ویروس، جان مردم حفظ شود. در این زمینه از اپلیکیشن های مختلف، هوش مصنوعی، فناوری یادگیری ماشینی و... استفاده شد.

البته باید گفت که شدت و بزرگی بحران کرونا چالش های بسکمک برای شهر های هوشمند ایجاد کرد و نقص ها وکمبود های آن در مواجهه با چنین بحران هایی مشخص شد. از این کمبود ها می توان به کافی نبودن نیروی مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه و نیز کمبود دانش فنی استفاده از راه حل های شهر های هوشمند در اتاق های جنگ کووید 19 اشاره کرد که دولت هند اکنون بشدت به دنبال حل این مسائل است.

شهر های اروپایی هم تلاش کردند گوی سبقت را در دیجیتالی شدن از یکدیگر بربایند تا در قالب شهر های هوشمند، هم بحران کووید 19 را سریع تر مدیریت کنند و با استفاده از فناوری های نوین، ریسک ابتلای افراد به کرونا را کاهش دهند وهم آینده اقتصادی را برای شهفرایندان خود ایمن تر کنند.

یکی از این شهر ها کپنهاگ، پایتخت دانمارک است که با زیرساخت های دیجیتال، خود را آماده روز های شکوفایی اقتصادی در دوران پسا کرونا می کند.

در این شهر محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا یکی از بیشترین دغدغه ها محسوب می شود. در دوران قرنطینه میزان ترافیک شهر به حداقل ممکن رسید و حالا قرار است در این شهر هوشمند در دوران پساکرونا نیز ترافیک با ابزار های دیجیتال مدیریت شود تا آلودگی هوا به حداقل برسد.

اسپانیا نیز در دوران کرونا در شهر های خود از هوش مصنوعی بیشترین بهره را گرفته و استراتژی خود را بر مبنای توسعه این فناوری در شهر های هوشمند خود قرار داده تا راه های مناسب تری برای درمان کرونا و ممانعت از شیوع بیماری ارائه دهد.

لندن و پاریس هم از دیگر شهر های اروپایی به شمار می فرایند که در دوران کرونا استفاده مناسبی از فناوری های دیجیتال داشته و برای توسعه شهر های هوشمند تلاش فراوانی کرده اند. در شهر های هوشمند روبه رشد، موضوع اصلی، کمک به رفع آلودگی محیط زیست و نیز بهبود شرایط اقتصادی در شرایط پساکرونا است.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1509

به "کرونا، عامل توسعه شهر های هوشمند در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، عامل توسعه شهر های هوشمند در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید