خواص و مزایای درمانی کاکائو

به گزارش مجله آرنا، پودر کاکائو از تخم درخت کاکائو تهیه می گردد. کلمه کاکائو برای درخت، لوبیای آسیاب شده و پودر آن مورد استفاده قرار می گیرد. این تخم ها درون غلاف می رویند. در هر غلاف حدود 20 تا 60 عدد تخم وجود دارد که آن را لوبیا می نامند. لوبیا ها حاوی 40 تا 50 درصد چربی هستند که باعث طعم تلخ آن می گردد. این چربی خواص بسیاری

خواص و مزایای درمانی کاکائو

خواص و مزایای درمانی کاکائو

تاریخچه ای عظیم از دانه ای کوچک

پودر کاکائو از تخم درخت کاکائو تهیه می شود. کلمه کاکائو برای درخت، لوبیای آسیاب شده و پودر آن مورد استفاده قرار می گیرد. این تخم ها درون غلاف می رویند. در هر غلاف حدود 20 تا 60 عدد تخم وجود دارد که آن را لوبیا می نامند. لوبیا ها حاوی 40 تا 50 درصد چربی هستند که باعث طعم تلخ آن می شود. این چربی خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد که به لوبیا ارزش بیشتری می بخشد. این لوبیای کوچک تاریخچه بسیار طولانی دارد. ردپای اصل این درخت با توجه به دی ان ا به آمازون می رسد که به وسیله مردم اولمک و مایان به گواتمالا و مکزیک منتقل شده است. مردم معتقد بودند که این غذای خدایان است و به اسم پول رایج برای داد و ستد استفاده می شد.

درخت کاکائو احتیاج به آب و هوای مرطوب، بارش منظم باران، خاک خوب و مقداری سایه دارد. 22 گونه درخت کاکائو وجود دارد اما تنها چند گونه آن برای اهداف تجاری استفاده می شود. نام کامل درخت تئوبروما کاکائو است.

پس از کشت دانه 4 تا 5 سال طول می کشد تا غلاف به بار بنشیند. این تأخیر طولانی نقطه آغازین این ضرب المثل شد وقتی پول بر روی درختان رشد می نماید.

شکارچیان طبیعی بسیاری در پی این درخت هستند رایج ترین آن کرم بید است که از این درخت به اسم غذا استفاده می کنند. انگل قوی تر یک قارچ است که باعث عدم رشد می شود و می تواند به طور کلی مزارع را از بین ببرد.

هنگامی که اسپانیایی ها وارد مکزیک شدند از اندیشه رشد پول شگفت زده گشتند. دانه های کاکائو به اروپا، آفریقا و سپس فیلیپین برده شد. کاکائو در گذشته شیک و مد روز بوده و به وسیله طبقات مرفه استفاده می شد. فرانسوی ها با هدف تسلط و سلطه بر این صنعت به بهبود طعم و مزه آن افزودند. آن گاه آن را به انگلستان معرفی نمودند. کاکائو به لحاظ فوایدش برای سلامت بدن بسیار با ارزش و گران بها بود.

هندی ها متوجه رشد کاکائو در فیلیپین شده و تخم آن را با خود به جاکارتا بردند. اولین کاشت به وسیله آفت های قارچی پژمرده و خشک شد که آن ها دست به کشت دوباره زدند. هلندی ها بسیار اشتیاق داشتند کاکائو را با هزینه کمتر به اروپا ببرند.برای این کار به توسعه طرز تهیه و فرایند آن پرداختند که به آن کاکائو هلندی می گویند.

در مرحله تخمیر فراوریات است که جابجایی کاهش مقدار اسیدی با یک عامل قلیایی اتفاق می افتد. امروزه این عمل بیشتر با جوش شیرین انجام می شود. کاکائو مقرون به صرفه تر هلندی به انگلستان برده می شود و به طور انبوه به بازار عرضه می شود. یک شیمیدان سوئیسی مخلوط شیر با کاکائو را امکان پذیر کرد. او کشف کرد که کاکائو کم چرب می تواند با شیر کم آب و یا تبخیر شده و مخلوط شود. این دستاورد نو شکلات شیری، یک موفقیت فوری کسب و کار برای شکلات سوئیسی شد. امروزه شرکت های بسیاری در زمینه تهیه، ترکیب و مخلوط کاکائو فعالیت می کنند. دستورالعمل ها و ترکیبی که از چربی بالای کاکائو و تخمیر استفاده می کنند حاوی بیشترین خواص و فواید برای سلامت هستند.

یک شکلات شیرین دارای 15-35 درصد کاکائو و مقادیر زیادی شکر است. شکلاتی که بیش از 50 درصد کاکائو دارد، در دسته شکلات تلخ قرار می گیرد. یک شکلات نیمه تلخ و شیرین حاوی 50-70 درصد کاکائو می باشد اما وقتی محتوی کاکائو به بیش از 70 درصد می رسد ما آن را تلخ و شیرین می نامیم. بعضی از 70 درصد کاکائوها هنوز شکلات شیری محسوب می شوند و این زمانی است که شیر جامد موجود در آن ها از 2 درصد بیشتر باشد. فواید کاکائو وقتی بیشتر است که شکلات شیری نباشد.

برای تخمیر کاکائو که به طور طبیعی فراوری شده به چهار تا هفت روز زمان احتیاج است. تخمیر همان طور که برای انگورها هم اتفاق می افتد باعث کاهش شکر، کشتن میکروب ها و طعم و عطر خوب می شود.

تحقیقات در خصوص خواص درمانی کاکائو هم چنان ادامه دارد. داستان های متناقض بسیاری در خصوص خواص کاکائو برای سلامت بدن وجود دارد. یافتن مطالعه و تحقیقات در خصوص افتراق بین آن دسته از مردمی که شکلات با چربی و کاکائو بالا مصرف می کنند و آن هایی که از نوع مواد قلیایی و بدون چربی استفاده می کنند امری سخت است. در یک بیان وسیع از یک طرف کاکائو خوب تخمیر شده طبیعی و از سوی دیگر کاکائو به عمل آوری نادرست به نام شکلات شیری وجود دارد. محتوی و عنصر اصلی در شکلات شیری شکر است.

خواص و مزایای درمانی کاکائو

کاکائو باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد و بریگهم و بیمارستان زنان بوستون در تحقیقات خود 15 نفر از افراد زیر 50 سال و 19 نفر از افراد بالای 50 سال را مورد مطالعه قرار دادند. پس از مصرف چهار تا شش روز کاکائو غنی از فلاونون جریان خون به طور چشمگیری در هر دو گروه بهبود یافت. قابل توجه آن که در گروه مسن تر تأثیر آن بیشتر بود نتایج این تحقیقات در مجله فشار خون مورخ 24 آگوست 2006 میلادی منتشر گشت. نتیجه آن است که کاکائو غنی از فلاونون باعث بهبود عملکرد قلب و عروق در دوران کهولت سن خواهد شد.

کاکائو کلسترول را بهبود می بخشد.

بالتیمور از برنامه طب داخلی دانشگاه جانزهاپکینز به تجزیه و تحلیل نتیجه مصرف کاکائو تلخ غنی از فلاونون بر روی 28 داوطلب سالم در طول یک هفته پرداخت. کلسترول بد داوطلبان 6 درصد کاهش داشته و کلسترول خوب افزایش 9 درصدی نشان داد.

کاکائو جریان خون به مغز را توسعه می دهد.

گروه مغز و اعصاب بوستون به مطالعه 34 نفر داوطلب سالم بین سنین 66-78 پرداخت. آنان در مطالعه جریان خون به مغز داوطلبان از دستگاه اولتراسوند مخصوص مقدار گیری استفاده کردند. کاکائو به رژیم غذایی داوطلبان به مقادیر فراوان اضافه شد. با گذشت یک هفته جریان خون آنان به مقدار 6-14 درصد بالغ گشت. گروه محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف بالای کاکائو باعث کاهش سکته مغزی و زوال عقل می شود. این یافته در مورخ 4 آپریل 2008 منتشر شد.

کاکائو سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

دانشگاه بارسلونا اسپانیا به این نتیجه دست یافت که مصرف طولانی مدت کاکائو سرشار از فلاونون باعث بهبود پاسخ گلبول های سفید به التهاب و تورم در حیوانات آزمایشگاهی گشت. هم چنین به این نتیجه رسیدند که ضروری است مطالعات دراز مدتی در خصوص آنالیز این موضوع در خصوص انسان صورت گیرد. این یافته در مورخ 6 ژانویه 2009 منتشر شد.

کاکائو فشار خون را کاهش می دهد

محققان در انجمن سرطان آتلانتا آمریکا 133 نفر از سرخپوستان قبیله کونا ساکن در پاناما را با 183 نفر از افراد این قبیله که به منطقه وراکروز نقل مکان نموده بودند مقایسه کردند. فشارخون به طور چشمگیری در میان گروه ساکن در پاناما پایین تر بود. آزمایش ادرار معین کرد که هیچگونه تفاوتی در نمک مصرفی رژیم غذایی آن ها نبوده است.

آنالیز رژیم غذایی از 118 قلم نشان داد که آن ها رژیم غذایی مشابهی داشتند تنها گروه دارای فشار خون پایین تر 10بار بیشتر کاکائو غنی از فلاونون مصرف نموده بودند.

منبع: ماهنامه تغذیه و سلامتی شماره 84

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1728

به "خواص و مزایای درمانی کاکائو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و مزایای درمانی کاکائو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید