کوشش در راستا تجاری سازی فناوری، حمایت از 50 نوع نو گیاهان دارویی

به گزارش مجله آرنا، توسعه تکثیر و حفظ انواع و طبقه های انواع بذر و اندام قابل تکثیر گیاهان دارویی اولویتی است که با حمایت از شرکت های خلاق، راه سلامت را به جامعه هموار می نماید.

کوشش در راستا تجاری سازی فناوری، حمایت از 50 نوع نو گیاهان دارویی

به گزارش گروه علم و پیشرفت مجله آرنا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در کنار تجاری سازی فعالیت های فناورانه، کوشش گسترده ای در مورد ترویج و آموزش در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی انجام داده است.

اعضای ستاد به وسیله همکاری با رسانه های مختلف، کوشش نموده اند تا از این ظرفیت برای علاقه مند سازی جوانان و نوجوانان به فعالیت های مبتکرانه و نوآورانه در زمینه تهیه، فراوری، فروش و عرضه محصولات مبتنی بر گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی، استفاده نمایند.

ترویج و فرهنگ سازی

این ستاد به وسیله حضور سالانه در بیش از 100 ساعت برنامه های مختلف، با موضوع مصاحبه، میزگرد، برنامه های آموزشی و انواع دیگر فراوریات در رسانه، پیغام اکوسیستم نوآوری گیاهان دارویی و طب سنتی را به اطراف و اکناف کشور رسانده است.

این ستاد بعلاوه در طول سال، دهها نوع حمایت مختلف را برای تبدیل ایده به محصول و خدمات، به فعالان خلاق، دانش بنیان و فناور، عرضه می نماید. حمایت از سرمایه گذاری 23 شرکت خصوصی برای اجرای طرح های فراوری بیش از 50 نوع و طبقه بذری، اندام تکثیری گیاهان دارویی و صنعتی از این جمله حمایت ها هستند. این 50 نوع طبقه و بذر نقش مهمی در توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی ایفا خواهند کرد.

فراوری و خودکفایی در زمینه بذر، یکی از محورهای مهم اقتصاد دانش بنیان در کشاورزی و گیاهان دارویی است. از این نظر نیز ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فعالیت های مختلف حمایتی را در این حوزه سازماندهی و اجرا نموده است.

حمایت از خلاق ها

بخشی از این حمایت ها به فراوری بذرهای استاندارد و دارای مقاومت بالا به وسیله به کارگیری ابزار فناوری، از جمله کشت سلول و بافت، تخصیص یافته است.

در حال حاضر شرکت های خلاق مختلفی با حمایت ستاد در این حوزه فعال شده اند و هر ساله نیز تعدادی شرکت خلاق و نوآور دانشگاهی و صنعتی، در زمینه فراوری فناورانه بذر، متولد می شوند که در جهت بالنده شدن و ارائه محصول گام برمی دارند.

ایجاد بانک داده

اکوسیستم نوآوری گیاهان دارویی، بعلاوه به مراکز دردسترس داده احتیاج دارد، از این رو، ستاد از ایجاد بانک اطلاعات گیاهان دارویی و فرآورد ههای گیاهی حمایت کرد. این گونه بانک های اطلاعاتی می توانند به به محققان، پژوهشگران، فعالان فناور، خلاق و دانش بنیان یاری نمایند که طرح های خود را با استفاده از اطلاعات به روز و در دسترس به انتها برسانند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1821

به "کوشش در راستا تجاری سازی فناوری، حمایت از 50 نوع نو گیاهان دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش در راستا تجاری سازی فناوری، حمایت از 50 نوع نو گیاهان دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید