تپه قلی درویش قم به مقدار تخت جمشید اهمیت تاریخی دارد

به گزارش مجله آرنا، میراث آریا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، تپه قلی درویش قم به مقدار تخت جمشید اهمیت تاریخی دارد.

تپه قلی درویش قم به مقدار تخت جمشید اهمیت تاریخی دارد

علیرضا ارجمندی گفت: برای ثبت ملی حوض سلطان اقدام شده و این کار باید زودتر انجام گردد. متاسفانه می خواهند هزار هکتار پنل خورشیدی در حوض سلطان نصب نمایند که مخالفم، زیرا مانع گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به اینکه ثبت های میراث معنوی خوبی نیز صورت گرفته، گفت: 822 مجوز صنایع دستی و 20 میلیارد تومان تسهیلات صنایع دستی خانگی داده شده است و بازار کهنه قم تبدیل به بازار فاخر صنایع دستی خواهد شد. بعلاوه 300 مغازه در بازار شمسه برای انگشتر اختصاص داده شد اما در حال حاضر چون پله برقی ندارد مغفول مانده است.

او با توجه به آخرین شرایط مجموعه قلی درویش توضیح داد: تپه قلی درویش به مقدار تخت جمشید اهمیت تاریخی دارد، اما برای آن بودجه مناسبی اختصاص داده نمی گردد و برای تبدیل شدن به سایت موزه هزینه زیادی ضروری است که با جذب اعتبارات بیشتر فاز به فاز افتتاح خواهد شد.

ارجمندی اضافه نمود: تپه قلی درویش قم تاریخی ترین تپه باستانی کشور قدمت 7هزار ساله با 22 دوره معماری در ایام نوروز امسال مورد بازدید گردشگران نهاده شد، تپه تاریخی قلی درویش مسقف شده و این تپه هویت تاریخی استان قم را تعیین می نماید که این هویت یک شهر مذهبی 7 هزار ساله است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم اعلام نمود: کوشش می گردد با جذب اعتبارات تپه قلی درویش را بیشتر معرفی کرد تا زمینه مطالعات تاریخی در این منطقه فراهم گردد، چرا که به عقیده باستان شناسان و با توجه به آثار بدست آمده، تپه تاریخی قلی درویش قم را میتوان از مبانی شهرنشینی و قطب عصر آهن ایران نامید.

منبع: همگردی
انتشار: 2 مهر 1401 بروزرسانی: 2 مهر 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2067

به "تپه قلی درویش قم به مقدار تخت جمشید اهمیت تاریخی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه قلی درویش قم به مقدار تخت جمشید اهمیت تاریخی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید