دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین ایران است

به گزارش مجله آرنا، ایسکانیوز/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین ایران است.

دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین ایران است

دریاچه پریشان که با نام های دریاچه مور و دریاچه فامور نیز شناخته می گردد، از جاهای دیدنی کازرون است. با 43 کیلومتر مربع مساحت، این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران و خاورمیانه بشمار می رود. زیست بوم پایدار این دریاچه میلیون ها سال شرایط خود را حفظ کرده است.

ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مارماهی آب شیرین و بعلاوه چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمور از جمله ماهی های ساکن در آب این دریاچه هستند. متاسفانه در طی چندین آتش سوزی هزاران لاکپشت و پرنده مهاجر در دریاچه پریشان از بین رفته اند. بعلاوه بخش اعظم این دریاچه به دلیل خشکسالی های اخیر خشک شده است.

دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه کرده ، فاصله دریاچه نسبت به کوه از طرف شمال حدوداً 4 الی 5 کیلومتر می باشد و از طرف جنوب حدوداً 500 متر می باشد. فاصله دریا تا کوه (از طرف شمال) روستای مالکی (قلات نیلو دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سی سخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در جنوب قلعه نرگس زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان، زوالی و ایازآباد قرار دارند.

این دریاچه از جمله زیست بوم های پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده میلیونها سال است که شرایط خود را حفظ کرده و دارای 4 گونه ماهی بومی به نامهای ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و بعلاوه چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمور می باشد که در سال 1368 به دریاچه وارده شد. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دوگونه دیگر مسائل عدیده ای را در تالاب بوجود آورده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1939

به "دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین ایران است" امتیاز دهید

1 کاربر به "دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین ایران است" امتیاز داده است | امتیاز: 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید