شاهکار تازه؛ بازسازی یک اثر تاریخی 2500 ساله به جای بازسازی آن (بازسازی آپارتمان)

به گزارش مجله آرنا، گفته می گردد به جای بازسازی، دژ رشکان شهر ری را با سیمان بازسازی نموده اند. طبیعی است که با گذر زمان، نمای بیرونی و درونی یک بنای تاریخی دچار آسیب و تغییراتی گردد که آن را از شرایط اولیه خارج کند؛ اما اینکه با برچسب بازسازی، تغییرات اساسی در ظاهر، ساختار و اجزای یک اثر تاریخی اعمال گردد، دیگر نمی گردد نام آن عملیات را بازسازی گذاشت.

شاهکار تازه؛ بازسازی یک اثر تاریخی 2500 ساله به جای بازسازی آن (بازسازی آپارتمان)

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرآنلاین، اوایل تیرماه امسال، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری از شروع بازسازی و ساماندهی اثر تاریخی 2500 ساله دژ رشکان در شهر ری خبر داده بود. به گفته نوروز تقی پور، هدف از این پروژه، استحکام بخشی دیواره ها، ساماندهی و خاک برداری، پاکسازی و تعمیرات مربوط به پلکانِ بنا است.

دژ رشکان، واقع در جنوب تهران، در نزدیکی محله صفائیه در شهری ری و در تپه چشمه علی واقع شده است. این اثر تاریخی و مستحکم به عنوان مرکز محافظت در دوران اشکانیان محسوب می شد. بر اساس کاوش ها و مطالعاتی که پیرامون این اثر اجرا شده، در ساخت این بنای تاریخی از سنگ ساروج استفاده شده که تا این زمان چنان مقاوم و مستحکم به جای مانده است.

اما اخباری که به تازگی در فضای مجازی دست به دست می گردد، خبر از نوعی خراب کاری به جای بازسازی یک اثر باستانی می دهد؛ گفته می گردد در این فرآیند برای ترمیم یک بنای ارزشمند تاریخی از سیمان استفاده شده و در واقع عمل بازسازی را به بازسازی تبدیل نموده اند.

با اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری ارتباط گرفتیم و جویای این موضوع شدیم، اما برخلاف تماس با معین وقت قبلی، پاسخی از سوی این اداره دریافت نکردیم و پیروز به گفت وگو با مسئولان مربوطه نشدیم.

علاوه بر این، محوطه اطراف این دژ در طول زمان، دستخوش تغییرات منفی دیگری نیز شده که چنین اتفاقاتی منظره یک مکان فرهنگی و گردشگری را بر هم می زند؛ به گزارش شاهدان و بازدیدکنندگان، حریم تاریخی این دژ سال هاست که به محل گردهمایی و کارتن خوابی معتادان بدل گشته است.

منبع: فرارو
انتشار: 8 بهمن 1401 بروزرسانی: 8 بهمن 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2125

به "شاهکار تازه؛ بازسازی یک اثر تاریخی 2500 ساله به جای بازسازی آن (بازسازی آپارتمان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهکار تازه؛ بازسازی یک اثر تاریخی 2500 ساله به جای بازسازی آن (بازسازی آپارتمان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید