شهر زیرزمینی تهیق یکی از جاذبه های استان مرکزی است

به گزارش مجله آرنا، ایسکانیوز/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شهر زیرزمینی تهیق یکی از جاذبه های استان مرکزی است.

شهر زیرزمینی تهیق یکی از جاذبه های استان مرکزی است

شهر یا پناهگاه زیرزمینی تهیق مربوط به دوره ایلخانی در استان مرکزی است و در شهرستان خمین، بخش کمره، دهستان خرمدشت، روستای تهیق واقع شده و این اثر در تاریخ 20 اسفند 1385 با شماره ثبت 18015 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در جهت دهستان خرمدشت، کمی بعد از ورود به جاده ای فرعی، گنبد امامزاده زینب خاتون دیده می گردد. در محوطه امامزاده دری کوچک وجود دارد. بعد از عبور از در راهرویی پهن و تاریک وجود دارد. قدم به قدم رفتن به زیرزمین را می گردد حس کرد.

کم کم محوطه ای که به سالن شباهت دارد دیده می گردد، در اطراف سالن اتاق هایی با سقف کوتاه خودنمایی می نمایند. بعد از عبور از اتاق ها، راهرویی دالان شکل و پیچ در پیچ گویی با ارتفاعی بسیار کوتاه وجود دارد؛ راهرویی باریک و کوتاه که در طول جهت چاه هایی در اطراف آن پدیدار می شوند. این شهر دو نوع کاربری داشته است؛ یکی به عنوان مکانی برای زندگی فصلی و دیگری به عنوان پناهگاه در زمان حمله دشمن. در ساخت شهر زیرزمینی تهیق از فرم طبیعی زمین تبعیت نموده اند که این متد معماری در بستر کنگلومرایی یا سر نام دارد. تا به امروز از این سکونتگاه یک سالن، 10 اتاق، چهار انبارک و تعدادی اشیا کشف شده که ارتفاع آنها از ارتفاع آنها از 80 سانتیمتر تا 1.6 متر متغیر هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1954

به "شهر زیرزمینی تهیق یکی از جاذبه های استان مرکزی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر زیرزمینی تهیق یکی از جاذبه های استان مرکزی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید