محققان برای تشخیص سرطان از نانوروبات های مبتنی بر DNA استفاده می نمایند

به گزارش مجله آرنا، گروهی از دانشمندان نانوروبات هایی را با قطعات DNA ساخته اند که نه تنها می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند، بلکه مکان آن ها را نیز در بدن پیدا می نمایند.

محققان برای تشخیص سرطان از نانوروبات های مبتنی بر DNA استفاده می نمایند

به گزارش خبرنگار فناوری مجله آرنا، هم اکنون توسعه دارو های موثر در درمان سرطان آن هم بدون عوارض جانبی یکی از مهم ترین کار هایی است که شیمیدانان، داروسازان و زیست شناسان با آن روبه رو هستند. دانشمندان امید زیادی به ژن درمانی دارند تا با این روش با جهش هایی که در سلول ها رخ می دهد، مبارزه نمایند.

محققان می گویند: DNA پایه و اساس سلول است و همچنین حاوی ماده ژنتیکی است که برای رمزگذاری پروتئین هایی مورد احتیاج است که برای وجود سلول ضروری هستند. زمانی که سلول سرطانی می گردد، ژنوم آن تغییر می دهد و به همین دلیل آغاز به ترکیب با پروتئین های بد می نماید؛ نه آن هایی که برای بدن ما احتیاج است. در نتیجه، سلول ها آغاز به تکثیر غیرقابل کنترل می نمایند و تومور ایجاد می گردد و عظیم و عظیم تر می گردد.

با این حال، اگر فراوری پروتئین های بد یا پروتئین های مرتبط با بیماری متوقف گردد، سلول های سرطانی دیگر قادر به تکثیر نخواهند بود و در نهایت آغاز به از بین رفتن می نمایند. آنزیم های DNA به نام دی اکسی ریبوزیم، تحت شرایطی خاص می توانند پیوند ها را در یک رشته RNA قطع نمایند. محققان تصمیم گرفتند از این خاصیت استفاده نمایند و به اصطلاح نانوروبات هایی را مبتنی بر دی اکسی ریبوزیم بسازند که به صورت مصنوعی سنتز شده اند.

به گفته محققان، این نانوروبات های مبتنی بر DNA از دو بخش تشکیل شده اند: یکی بخش تشخیصی و دیگری درمانی. بخش درمانی، رشته RNA بیماری زا را از بین می برد. هر چقدر که این رشته بیشتر از بین برود، پروتئین مضر کمتری فراوری می گردد.

لازم به ذکر است که RNA یا اسید ریبونوکلئیک همراه با DNA و پروتئین، سه مولکول درشت اصلی هستند که برای همه گونه های شناخته شده زیستی، ضروری محسوب می شوند.

بخش دوم این نانوروبات ها سلول های بیماری زا را شناسایی می نمایند. به این شکل که اگر مولکول RNA اشتباه در سلول وجود داشته باشد، این بخش به یک الیگونوکلئوتید اصلاح شده شیمیایی متصل می گردد که به صورت مصنوعی به داخل سلول وارد می گردد، آن را می شکافد و نور فراوری می نماید.

محققان ادعا می نمایند که این روش جدید به غیر از اینکه بسیار موثر است، بسیار هم مقرون به صرفه است و فراوری نانوروبات ها برای تحقیقات آزمایشگاهی تقریبا فقط 15 تا 25 دلار هزینه در برمی گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 850

به "محققان برای تشخیص سرطان از نانوروبات های مبتنی بر DNA استفاده می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان برای تشخیص سرطان از نانوروبات های مبتنی بر DNA استفاده می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید