معرفی انواع اتاق های هتل و تفاوت آن ها

به گزارش مجله آرنا، بسیاری از ما هنگام سفر، فقط به تعداد ستاره ها ی هتل و ظرفیت اتاق ها توجه می کنیم و ممکن است اطلاعی از دسته بندی انواع اتاق های هتل، نداشته باشیم؛ درحالی که انتخاب اتاق مناسب، تاثیر ویژه ای بر راحتی بیشتر در سفر دارد. جالب است بدانید که بر اساس دسته بندی استاندارد، اتاق های هتل بیش از 20 نوع مختلف دارند و با توسعه فرهنگ سفر و متنوع تر شدن نیازهای مسافران، این تعداد در حال افزایش است.

معرفی انواع اتاق های هتل و تفاوت آن ها

اگر از آن دسته افرادی هستید که هتل خارجی یا داخلی خود را به صورت آنلاین رزرو می کنید، حتما هنگام رزرو نام های مختلفی مانند دبل، کواد، کابانا و… را مشاهده نموده اید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم انواع اتاق های هتل را بشناسیم تا در سفر بعدی، مناسب ترین نوع اقامت را انتخاب کنیم.

معرفی انواع اتاق های هتل

دسته بندی انواع اتاق خواب هتل ها را بر اساس عواملی مانند مساحت، نوع تخت ها، امکانات رفاهی، منظره (ویو) و محل قرارگیری اتاق در هتل، معین می نمایند. اتاق های گران قیمت در هتل های لوکس معمولا امکانات رفاهی بیشتر، فضای مجلل تر و منظره بهتری دارند.

در جدول زیر، نام واحدهای هتل را می بینید که احتمالا برخی از آن ها کاملا برای شما تازه باشد:

البته باید توجه داشته باشید که همه این واحدها لزوما در یک هتل وجود ندارند و هتل ها براساس سطح امکانات، تعدادی از آن ها را شامل می شوند. ضروری است بدانید که کیفیت این اتاق ها کاملا به سطح ارائه خدمات در هتل بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید در مجله فلای تودی، نگاهی به هتل های پرطرفدار دنیا داشته باشید و با خدمات و امکانات آنها آشنا شوید.

انواع اتاق های هتل بر اساس تعداد مسافر

اتاق های هتل بر اساس تعداد مهمان ها و در واقع تعداد تخت خواب ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه معرفی می کنیم.

اتاق سینگل یا اتاق یک نفره

یکی از انواع اتاق های هتل اتاق سینگل (Single) است که با علامت SGL معین می گردد، اتاقی یک نفره با یک تخت است. بر اساس کیفیت هتل، ممکن است که در این اتاق از تخت های یک نفره یا دو نفره استفاده نمایند. جالب است بدانید که گاهی قیمت اتاق های سینگل، از اتاق های دو نفره بیشتر است؛ زیرا علاوه بر محبوب و پراستفاده بودن، خدمات آن ها اختصاصی تر به شمار می روند.

برای مثال این تصویر اتاق یک تخته هتل داد یزد است که از سایت و اپلیکیشن فلای تودی می توانید رزرو کنید.

اتاق دو نفره

اتاق های دو نفره، از دیگر انواع اتاق های هتل هستند که بسیار پرتقاضا و پر استفاده اند و معمولا تعداد آن ها از دیگر اتاق های هتل بیشتر است. اتاق های دو نفره، به دو دسته دبل و توئین تقسیم می شوند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

اتاق توئین

اتاق توئین (Twin) اتاق دو تخته هتل است که تخت های یک نفره و جدا از هم دارد. سایز تخت های این اتاق بر اساس کیفیت هتل تغییر می نماید و هتل های با کیفیت تر، معمولا از تخت هایی با سایز بزرگ استفاده می نمایند. این اتاق ممکن است هزینه ای برابر یا کمتر از اتاق دبل داشته باشد.

در اینجا تصویر اتاق دوتخته توئین در هتل سنتی اصفهان را مشاهده می کنید. برای رزرو این هتل به سایت یا اپلیکیشن فلای تودی مراجعه کنید.

اتاق دبل

اتاق دبل (Double) اتاقی با ظرفیت 2 نفر و با یک تخت دونفره است که با علامت DBL معین می گردد و برای زوج ها مناسب است. بر اساس کیفیت هتل ممکن است تخت این اتاق، از سایز معمولی (137 در 191 سانتی متر) تا سایز کینگ (180 در 200 سانتی متر) متغیر باشد. برخی هتل ها در اتاق دبل، دو تخت یک نفره را کنار هم قرار می دهند تا برای زوج ها قابل استفاده باشد؛ اما این اتفاق در هتل های 4 یا 5 ستاره رخ نمی دهد.

مساحت اتاق های دبل معمولا از مساحت اتاق های توئین بیشتر است، زیرا تخت های دبل فضای بیشتری نسبت به تخت های توئین اشغال می نمایند.

تصویر زیر اتاق دبل هتل سنتی اصفهان را نشان می دهد که از فلای تودی به صورت آنلاین قابل رزرو است.

اتاق تریپل

یکی دیگر از انواع اتاق های هتل اتاق تریپل (Triple) یا همان اتاق سه نفره هتل است و با علامت TPL نشان داده می گردد. این اتاق ها ممکن است شامل یک تخت دو نفره و یک تخت تک نفره یا سه تخت یک نفره باشند که بنا به احتیاج و بسته به همراهان خود می توانید آنها را رزرو کنید. برخی از هتل ها در جهت افزایش سطح خدمات، برای این اتاق ها دو سرویس بهداشتی در نظر می گیرند.

تصویر زیر اتاق تریپل هتل آوینا قشم را نشان می دهد که از فلای تودی قابل رزرو است.

اتاق کواد

یکی دیگر از انواع اتاق های هتل، اتاق کواد (Quad) یا همان اتاق چهار نفره است. با توجه به تعداد تخت خواب ها، طبیعی است که این اتاق ها فضای بزرگی داشته باشند. البته اتاق کواد، نسبت به اتاق های سینگل و دبل، کمتر استفاده می شوند؛ به همین علت برای برخی از هتل ها ارزان نیستند. هنگام رزرو باید توجه داشته باشید که تخت های این اتاق دو تخت دونفره یا چهار تخت تک نفره هستند؛ بنابراین باید اتاق را براساس احتیاج خود انتخاب کنید.

این تصویر هتل ستاره اصفهان را نشان می دهد که از سایت و اپلیکیشن فلای تودی قابل رزرو است.

انواع اتاق های هتل بر اساس خدمات و امکانات

نوع دیگری دسته بندی برای انواع اتاق های هتل وجود دارد که بر اساس خدمات، امکانات و قیمت آنها است. در ادامه انواع اتاق های هتل را بر این اساس معرفی خواهیم کرد.

اتاق استاندارد

از میان انواع اتاق های هتل، اتاق استاندارد پرتقاضاترین است. اتاق استاندارد (STD) یکی از مالی ترین اتاق های هتل به شمار می رود که ممکن است یک تخته یا دو تخته باشد. این اتاق ها تمام امکانات یک اتاق معمولی در هتل را دارند و معمولا شامل وسایل اساسی مانند کمد، میز، صندلی، تلویزیون، تلفن، یخچال کوچک و سرویس بهداشتی می شوند. بدیهی است که امکانات یک اتاق استاندارد در یک هتل 2 ستاره با اتاق استاندارد در هتل 4 ستاره فرق دارد.

اتاق سوپریور

اتاق های سوپریور (superior) اتاق های ویژه هتل هستند و همان طور که از نامشان پیداست، نسبت به اتاق های استاندارد هتل، امکانات بیشتری ارائه می دهند. این اتاق ها معمولا از نظر ویو و مساحت هم از اتاق های استاندارد برتر هستند.

اتاق کانکت

اتاق کانکت یکی دیگر از انواع اتاق های هتل است. اتاق کانکت یا اتاق تو به تو، دو یا چند اتاق متصل به هم دیگرند که ممکن است ورودی یکسان یا جدا داشته باشند و از طریق یک در یا راهرو به هم متصل شوند. این اتاق ها برای سفرهای محبت آمیز یا خانوادگی بسیار مناسبند؛ برای مثال یک خانواده می تواند با رزرو اتاق کانکت، یک اتاق را برای پدر و مادر و دیگری را برای بچه ها در نظر بگیرد.

تصویر زیر یک اتاق کانکت را هتل برج ساعت بابلسر نشان می دهد. اگر قصد سفر به بابلسر را دارید، این هتل را به صورت آنلاین از فلای تودی رزرو کنید.

اتاق دلوکس

نوع دیگری از انواع اتاق های هتل، اتاق دولوکس است. نام اتاق دلوکس (deluxe) ریشه ای فرانسوی دارد و به معنی اتاق مجلل است. در این اتاق از امکانات بسیار راحت و پیشرفته استفاده می گردد و از نظر مساحت، امکانات، مبلمان، منظره و… مجلل تر از دیگر اتاق های هتل است.

شاید بپرسید: تفاوت اتاق دلوکس و اتاق سوپریور چیست؟ در پاسخ باید گفت که اتاق دلوکس معمولا از اتاق سوپریور مجلل تر است ولی در برخی منطقه ها مانند منطقه کارائیب، اتاق سوپریور کیفیت بالاتری از اتاق دلوکس دارد. بنابراین بهتر است قبل از انجام رزرو امکانات اتاق ها را با یکدیگر مقایسه کنید، تا برترین گزینه را انتخاب کنید.

اتاق دولوکس هتل داریوش کیش که یکی از برترین هتل های پنج ستاره جزیره است را می توانید با اپ یا سایت فلای تودی به صورت آنلاین رزرو کنید.

اتاق کابانا

اتاق کابانا (Cabana) نوعی دیگر از انواع اتاق های هتل است. این اتاق ها، در مجاورت آب ساحل یا استخر قرار دارند. اتاق کابانا معمولا در طبقه همکف و گاهی دور از ساختمان اصلی هتل ساخته می شوند. مزیت اتاق کابانا این است که دسترسی اختصاصی به آب دریا یا استخر دارد. این اتاق ها در فصل های گرم و در منطقه ها ساحلی، بسیار محبوب و پرطرفدار هستند و جزو اتاق های لوکس هتل ها به شمار می روند.

تفاوت سوئیت و اتاق چیست؟

هنگام رزرو اتاق در هتل، این امکان را دارید که اتاق یا سوئیت رزرو کنید اما تفاوت این دو در چیست؟ اتاق ها شامل فضایی استاندارد و امکاناتی مانند تخت، کمد، میز، صندلی، گاهی یخچال کوچک و… هستند. اما سوئیت نسبت به اتاق فضای بزرگتری دارد و علاوه بر تمام امکانات موجود در اتاق، معمولا شامل آشپزخانه، فضای نشیمن مستقل و در برخی موارد فضای غذاخوری جداگانه است. سوئیت ها هم مانند اتاق ها انواع مختلفی دارند و سطح ارائه خدمات در آن ها بر اساس کیفیت و امکانات هتل فرق دارد. در ادامه با انواع سوئیت آشنا شوید.

جونیور سوئیت

جونیور سوئیت از نظر امکانات، شبیه سوئیت عادی است اما کوچکتر و مالی تر از آن است. در این سوئیت بین محل قرار گرفتن تخت ها و اتاق نشیمن، دیواری وجود ندارد و برخی از هتل ها این فضا را با پارتیشن جدا می نمایند. مزیت این واحدها قیمت مناسب و گنجایش اقامت مهمانان اضافه است؛ از این رو معمولا جونیور سوئیت شامل مبل های تخت خواب شو می گردد.

جونیور سوئیت هتل پنج ستاره قصر طلایی مشهد، یک سوئیت دو نفره و 51 متری است. برای رزرو این سوئیت با ارزانترین قیمت، به فلای تودی سر بزنید.

سوئیت رویال یا پرزیدنتال

سوئیت پرزیدنتال برترین و لوکس ترین سوئیت هتل های لاکچری است که از لحاظ میزان، امکانات و نوع معماری با سایر اتاق ها و وسوئیت های هتل فرق دارد. این سوئیت ها شامل چند حمام یا سرویس بهداشتی، سالن پذیرایی بزرگ، نشیمن و ناهارخوری هستند. معمولا با رزرو این نوع اتاق شامل استفاده از خدمات دیگر هتل مانند استخر، باشگاه، سالن کنفرانس، بار و… به صورت رایگان است.

سوئیت پرزیدنتال هتل پارسیان آزادی تهران یکی از لوکس ترین و مجهزترین سوئیت های پنج ستاره در ایران است که معمولا به عنوان محل اقامت مقامات عالی رتبه داخلی یا سران کشورهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. این سوئیت دوبلکس شامل نشیمن، دو اتاق خواب، اتاق مخصوص محافظ شخصی، سه حمام و سرویس بهداشتی، جکوزی، اتاق کار و سالن جلسات است. این سوئیت علاوه بر تمام امکانات، یکی از برترین چشم میزانای هتل آزادی را دارد.

آشنایی با دیگر اصطلاحات هتل

هنگام رزرو هتل، مخصوصا هتل های خارجی، معمولا به علائم و اصطلاحاتی برخورد می کنیم. دانستن اصطلاحات رایج در هتل ها، باعث می گردد که رزرو آگاهانه تری داشته باشیم. در ادامه با برخی دیگر از اصطلاحات رایج در هتل ها آشنا خواهیم شد:

خدمات OR

زمانی که اتاقی را به صورت OR (Only Room) رزرو می کنید، یعنی اتاق را بدون خدمات تحویل می گیرید.به عبارت دیگر، این انتخاب شامل سرویس های همراه نمی گردد و هتل تنها محل اقامت به شما ارائه می دهد. اگر قصد ندارید صبحانه یا دیگر وعده های غذایی را در هتل صرف کنید، این سرویس برای شما مناسب خواهد بود.

خدمات BB

سرویس BB مخفف عبارت Bed & Breakfast است و نشان می دهد وعده صبحانه در این هتل به صورت رایگان برای مهمانان سرو می گردد. این خدمت در میان مسافران پرطرفدار است و هتل های داخلی هم بیش از گذشته به ارائه آن روی آورده اند.

خدمات HB

سرویس یا خدمات هافبرد (Half Board) که به اختصار HB نوشته می گردد، علاوه بر صبحانه، یک وعده شام یا ناهار نیز به مهمانان ارائه می دهد. بنابراین اگر یکی از انواع اتاق های هتل را با خدمات هافبرد رزرو کنید، می توانید اطمینان داشته باشید که دو وعده را مهمان هتل هستید.

خدمات FB

رزرو هتل با خدمات فولبرد (Full Board) یا FB، به این معنا است که رزرو محل اقامت به همراه وعده های صبحانه، ناهار و شام است. به این ترتیب برای صرف وعده های اصلی احتیاجی به پرداخت هزینه اضافه نیست و همین که یکی از انواع اتاق های هتل را با خدمات فولبرد رزرو کنید می توانید در هتل به صورت رایگان غذا میل کنید.

تفاوت هتلALL و UALL چیست؟

رزرو یکی از انواع اتاق های هتل با خدمات ALL به این معنا است که از خدمات کامل در هتل برخوردار خواهید بود. برخی از هتل ها نیز خدمات خود را به صورت UAll ارائه می دهند. اما تفاوت این دو در چیست؟

هتل ALL

هتل All Inclusive که به اختصال ALL گفته می گردد، نسبت به سرویس فولبرد کامل تر است و به مهمانان این امکان را می دهد که به صورت رایگان از سرویس میان وعده و نوشیدنی های هتل استفاده نمایند. علاوه بر این، ممکن است که برخی هتل ها خدماتی مانند ماساژ یا استفاده از ورزش های آبی را به مهمانان ارائه نمایند.

برای مثال هتل مگاسارا کنیالتی آنتالیا خدمات All دارد و مهمانان این هتل از خدمات کامل برخوردار هستند. این هتل پنج ستاره را می توانید از فلای تودی رزرو کنید.

هتل UALL

سرویس یوآل (Ultra All Inclusive) معمولا در هتل های واقع در شهرهای ساحلی ارائه می گردد و به مهمانان این امکان را می دهد که از تمام وعده ها، میان وعده ها و نوشیدنی ها در هر ساعتی که مایل باشند، استفاده نمایند. در خدمات All نیز این امکان وجود دارد اما برخی از خدمات تنها در ساعت های خاصی قابل استفاده هستند.

انواع تخت های هتل

تا اینجا با انواع واحدهای اقامتی هتل و خدمات آن ها آشنا شدیم. پیش تر اشاره کردیم که نوع اتاق، روی ابعاد اتاق و سایز تخت نیز تاثیر گذار است. در جدول زیر انواع تخت های موجود در هتل را ببینید:

شناخت انواع اتاق های هتل

در این مطلب سعی کردیم به معرفی انواع اتاق در هتل ها بپردازیم و اصطلاحات هتل را آنالیز کنیم. دانستن این اطلاعات به شما یاری می نماید که برترین گزینه را برای اقامت خود انتخاب کنید. اگر قصد سفر دارید، به سایت یا اپلیکیشن فلای تودی سر بزنید تا از میان 1.5 میلیون هتل داخلی و خارجی، مناسب ترین هتل را با برترین قیمت انتخاب کنید. در فلای تودی این امکان را دارید که هتل های خارجی را با پرداخت ریالی رزرو کنید.

به نظر شما از میان انواع اتاق ها و سرویس های موجود در هتل، کدام یک مناسب تر است؟ برترین تجربه شما از اقامت در کدام هتل و کدام اتاق است؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره انواع اتاق های هتل

فرق اتاق دبل با سینگل چیست؟

اتاق دبل (DBL) اتاق دو نفره با تخت بزرگ و دو نفره است اما اتاق سینگل (با علامت SGL) همان طور که از نامش پیداست، به معنی اتاق یک نفره است.

اتاق تریپل چیست؟

اتاق تریپل که با علامت TPL نشان داده می گردد، اتاق سه نفره است. در این اتاق ها معمولا از سه تخت سینگل یا یک تخت سینگل و یک تخت دبل استفاده می گردد.

اتاق استاندارد چیست؟

اتاق استاندارد که با علامت STD نشان داده می گردد، ساده ترین اتاق هر هتل است که شامل امکانات اولیه و استاندارد می گردد. اتاق های استاندارد می توانند یک تخته، دو تخته و… باشند.

هتل BB چیست؟

هتل B.B یعنی وعده صبحانه در این هتل به صورت رایگان برای مهمانان سرو می گردد. این خدمت مخفف عبارت Bed & Breakfast است و در میان مسافران پرطرفدار است؛ از این رو هتل های داخلی هم بیش از گذشته به ارائه این خدمت روی آورده اند.

منبع: فلای تودی
انتشار: 21 آذر 1402 بروزرسانی: 21 آذر 1402 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2226

به "معرفی انواع اتاق های هتل و تفاوت آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع اتاق های هتل و تفاوت آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید