معرفی انواع واگن ها و قطارهای راه آهن ایران

به گزارش مجله آرنا، کشورمان ایران دارای بیش از 13 هزار کیلومتر راه آهن و شبکه ریلی استاندارد می باشد. واژه استاندارد به معنی فاصله پهنای ریل راه آهن می باشد زیرا در حدود 96 کیلومتر از راه آهن جمهوری اسلامی که از میرجاوه تا زاهدان کشیده شده از نوع خطوط ریلی عریض است. بهره برداری از کلیه خطوط ریلی بر عهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی بوده که به طور مختصر به آن رجا می گویند. احداث اولین خط راه آهن در ایران به سال 1848 بازگشته که از رشت تا بندر انزلی امتداد می یافت. پس از آن در سال 1886 خط آهنی بین آمل و محمودآباد احداث شد که پروژه آن با شکست روبرو شده و خطوط آن برای احداث تلگراف استفاده شد. همزمان در سال 1882 میلادی خط آهنی بین تهران و شاه عبدالعظیم به طول 8700 متر کشیده شد. از سال 1890 تا 1910 میلادی طی دو دوره 10 ساله پادشاهان قاجاری پیمانی را با روسیه امضا کردند تا ایران را از ساخت راه آهن منع کنند. از جمله اولین خطوط ریلی که پس از این محدود ساخته شده و در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرد راستا تبریز به جلفا با طول 149 کیلومتر است که در سال 1295 شمسی ساخته شد. پس از آن راه آهن میرجاوه به زاهدان که از نوع ریل عریض می باشد در سال 1299 شمسی راه اندازی شده است. در این مطلب قصد داریم تا انواع قطارهای رجا و واگن های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی را برای شما معرفی نماییم پس با خبرنگاران همراه شوید.

معرفی انواع واگن ها و قطارهای راه آهن ایران

انواع قطارهای رجا و واگن های آن

قطار سیمرغ: قطار سیمرغ که واگن های درجه یک لوکس آلمان غربی می باشد پس از بازسازی به عنوان بخشی از انواع قطارهای رجا در حال خدمت است. واگن های قطار سیمرغ دارای 8 کوپه 4 نفره، یک کوپه سرویس مهماندار و 2 سرویس بهداشتی می باشد. واگن های این نوع از قطارهای رجا دارای شیشه های دو جداره، بدنه دوجداره بین کوپه ها و راهرو و همچنین تهویه مطبوع است. علاوه بر این امکان دسترسی به شبکه های تلویزیون جمهوری اسلامی در داخل کوپه های فراهم بوده و پریز برق 220 ولت نیز جهت استفاده از لوازم برقی موجود می باشد. در قطارهای سیمرغ وعده های غذایی با دریافت هزینه اضافی ارائه شده و می توانید نوع بلیط خود را بر اساس با پذیرایی یا بدون آن انتخاب نمایید.

قطارهای طوس یا خیام: قطارهای طوس یا خیام یکی دیگر از انواع قطارهای رجا بوده که دارای 9 کوپه 4 نفره می باشد. هر کدام از واگن ها دارای 2 سرویس بهداشتی و یک کوپه برای خدمات مهمانداران در نظر گرفته شده است. این واگن ها که متعلق به آلمان شرقی بوده و بازسازی شده است دارای بدنه های 2 جداره عایق به سر و صدا و شیشه های دو جداره می باشد. سیستم های صوتی و تصویری قابلیت دریافت شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران را داشته و همچنین پریز 220 ولت برای استفاده از وسایل الکترونیکی وجود دارد. پذیرایی شام به صورت یک غذای کنسروی سبک بوده که هزینه آن روی بلیط محاسبه می گردد.

قطارهای سبز: یکی دیگر از انواع قطارهای رجا واگن های سبز می باشد. این قطار که دارای واگن ها درجه یک لوکس اتریشی می باشد بازسازی شده و دارای 8 کوپه 4 نفره است. ساختار این واگن ها همانند قطارهای طول و سیمرغ با بدنه و شیشه های دو جداره بوده و خدمات صورتی و تصویری و پریز برق 220 ولت را ارائه می نماید. خدمات پذیرایی شام در واگن های سبز با دریافت هزینه اضافی بوده و رستوران های این قطار انواعی از نوشیدنی های گرم و سرد را برای مسافرین ارائه می نماید.

قطارهای پلور سبز: از دیگر انواع قطارهای رجا می توان به واگن های پلور سبز اشاره نموده که در هر واگن 10 کوپه 4 نفره وجود دارد. این قطارها که از واگن های لوکس درجه یک رومانیایی می باشد دارای بدنه و شیشه های دوجداره برای جلوگیری از ورود صدای بیرون و راهرو به داخل کوپه ها بوده و همچنین دارای سیستم صوتی و تصویری با قابلیت پخش فیلم های سینمایی می باشد. علاوه بر این کوپه ها دارای پریز برق 220 ولت برای استفاده از وسایل الکترونیکی می باشد.

قطارهای دلیجان: یکی دیگر از انواع قطارهای رجا نوع واگن های دلیجان می باشد. این قطارها که به واگن های فرانسوی نیز مشهور می باشند دارای 11 کوپه 4 نفره بوده و هر واگن نیز دارای یک کوپه مخصوص مهماندار و 2 سرویس بهداشتی است. واگن ها دارای ساختار بدنه و شیشه های دوجداره بوده و مجهز به سیستم تهویه مطبوع و همچنین امکانات صوتی و تصویری برای پخش فیلم می باشند.

قطارهای خلیج فارس: قطارهایی که با نام خلیج فارس و صبا شناخته می شوند، قطارهای آلمان شرقی بوده که در ابتدا به صورت واگن های 66 نفره بودند. این قطارهای آلمان شرقی پس از بازسازی های انجام شده به واگن هایی با 11 کوپه 4 نفره تبدیل شده و همچنین دارای 2 سرویس بهداشتی و یک کوپه برای خدمات مهاندار می باشد. علاوه بر عایق بندی های انجام شده برای جلوگیری از انتقال صدا امکانات صوتی و تصویری برای پخش فیلم نیز قابل دسترس می باشد.

قطارهای پارسی: از دیگر انواع قطارهای رجا می توان به واگن های پارسی اشاره نموده که دارای 10 کوپه با ظرفیت 6 نفر می باشند. این واگن ها در دو سمت خود دارای دو سرویس بهداشتی و همچنین یک کوپه برای خدمات مخصوص مهماندار می باشند. ساختارهای بدنه و شیشه های دو جداره مانع ورود سر و صدا به داخل شده و واگن ها دارای سیستم تهویه مطبوع می باشند. سیستم صوتی مرکزی برای کوپه ها در نظر گرفته شده و در هر کدام 2 پریز برق 220 ولت نیز برای استفاده از وسایل الکترونیکی در دسترس هستند.

قطارهای سهند: قطارهای سهند راه آهن جمهوری اسلامی که از واگن های درجه یک اسپانیایی می باشد دارای 8 کوپه 4 نفره در هر واگن، یک کوپه برای خدمات مهماندار و 2 سرویس بهداشتی می باشد. واگن های سهند همانند سایر انواع قطارهای رجا دارای بدنه و شیشه دو جداره برای جلوگیری از ورود صدا به داخل بوده و سیستم صوتی تصویری در داخل واگن ها برای پخش فیلم در اختیار خواهد بود.

قطارهای درجه یک اسپانیایی: در این واگن ها 10 کوپه 6 نفره به همراه کوپه مخصوص مهماندار و 2 سرویس بهداشتی وجود دارد. واگن ها دارای بدنه و شیشه دو جداره و همچنین سیستم تهویه مطبوع می باشند. در واگن های لوکس درجه یک اسپانیایی، کوپه مخصوص مهماندار مابین کوپه های 5 و 6 واقع شده است.

قطارهای لوکس درجه یک چینی: دسته ای دیگر از انواع قطارهای رجا به نام لوکس درجه یک چینی بوده که واگن های آن دارای 10 کوپه 4 نفره می باشد. در این واگن ها سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در یک سوی واگن و کوپه خدمات مهماندار در سوی دیگر واگن قرار گرفته است. علاوه بر ساختار دو جداره بدنه و شیشه ها، سیستم تهویه مطبوع، سیستم های صوتی و تصویری با قابلیت پخش شبکه های جمهوری اسلامی با کیفیت بالا و همچنین پریز برق 220 ولت از جمله دیگر امکانات این نوع از قطارها می باشد. خدمات پذیرایی برای وعده های غذایی با دریافت هزینه اضافی بر روی بلیط امکان پذیر می باشد.

قطارهای درجه یک آلمان شرقی: واگن های این نوع از قطارهای رجا دارای 10 کوپه 6 نفره بوده که 2 سرویس بهداشتی و یک کوپه برای مهماندار در آن اختصاص یافته است. این واگن ها دارای سیستم تهویه مطبوع بوده اما گرمایش واگن به وسیله سیستم بخار تامین می گردد.

قطارهای درجه دو آلمان غربی: این یکی از انواع قطارهای رجا دارای واگن هایی با 11 کوپه 6 نفره بوده و 2 سرویس بهداشتی و کوپه مخصوص مهماندار را نیز در خود جای داده است. این واگن های درجه دو آلمان غربی سیستم تهویه مطبوع نداشته اما پنجره های آن قابلیت باز شدن به روش کشویی را دارد. البته که سیستم گرمایش به وسیله بخار تامین می گردد.

قطارهای درجه یک لوکس چینی 2 طبقه: این یکی دیگر از انواع قطارهای رجا می باشد که به صورت اتوبوسی در 2 طبقه ساخته شده است. این واگن های چینی دو طبقه از 3 قسمت تشکیل شده اند. بخش پایینی و بالایی قسمت مسافران بوده و بخش میانی در یک سمت هر واگن سرویس های بهداشتی و انبار و در سوی دیگر اتاق ماموران و تجهیزات برق را در خود جای داده است. علاوه بر دو جداره بودن بدنه و شیشه ها، سیستم صوتی متمرکز برای پخش فیلم و موسیقی وجود داشته و گرمایش واگن ها نیز به وسیله المنت می باشد. این نوع واگن های دوطبقه چینی مجهز به قلاب اتوماتیک بوده که از میزان ضربه در هنگام حرکت و ایستادن قطار می کاهد.

قطارهای مارال: قطارهای درجه یک لوکس مارال از واگن هایی با 11 کوپه 4 نفره تشکیل شده که دارای یک سرویس بهداشتی و یک کوپه خدمات مهماندار نیز می باشد. تهویه مطبوع واگن های مارال علاوه بر سیستم بخار به وسیله الکتریکی نیز تامین می گردد.

قطارهای اتوبوسی بنیاد: قطار درجه یک لوکس اتوبوسی بنیاد که به سفیر نیز شناخته می گردد دارای 10 واگن بوده که در 2 رام 5 واگنی تقسیم بندی شده است. در هر کدام از رام ها یک رستوران و محلی برای اسقرار مامورین قطار در نظر گرفته شده ایت. این یکی دیگر از انواع قطارهای رجا بوده که دارای سیستم تهویه مطبوع می باشد و ظرفیت واگن ها 24، 60، 66 یا 72 عدد است. امکانات صوتی و تصویری برای پخش فیلم نیز در دسترس می باشد.

قطارهای معمولی اتوبوسی: این نوع از قطارهای رجا که دارای واگن های درجه 2 اتوبوسی از آلمان غربی می باشد دارای ظرفیت 72 نفره بوده و فاقد سیستم تهویه مطبوع است. گرمایش سالن ها به وسیله بخار تامین می گردد. نوع دیگری از قطارهای اتوبوسی معمولی نیز وجود داشته که ظرفیت آن ها تا 78 نفر می باشد.

قطارهای ریل باس یا ارم: قطارهای ریل باس یا ارم از نوع واگن های اتوبوسی بوده اما دارای فضاسازی داخلی بسیار مدرن، نورپردازی زیبا و سیتم تهویه مطبوع اتوماتیک و گرمایش پیشرفته است. این نوع از قطارها که با سرعت 120 کیلومتر در ساعت حرکت می نماید در حال حاضر بیشتر در مسیرهای کوتاهی مانند تهران به قم، تهران به سمنان و گرگان به پل سفید مورد استفاده قرار می گیرد.

قطارهای پردیس یا ترن ست: قطارهای پردیس یا ترن ست یکی دیگر از انواع قطارهای رجا بوده که جایگاه های آن به صورت اتوبوسی قرار گرفته است. این نوع از قطار دارای جایگاه هایی مشابه هواپیما و سرعت حرکتی معادل 160 کیلومتر در ساعت می باشد. خدمات پذیرایی وعده های غذایی در این قطارها ارائه می گردد. واگن ها کاملا ایزوله بوده و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در تمامی آن ها وجود دارد. سیستم صوتی و تصویری برای استفاده مسافرین وجود داشته که امکان استفاده از هدفون نیز برای آن ها مقدور می باشد. سرویس بهداشتی مجهز قطارهای پردیس در تمامی واگن ها برای استفاده مهمانان قابل دسترس می باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 85

به "معرفی انواع واگن ها و قطارهای راه آهن ایران" امتیاز دهید

18 کاربر به "معرفی انواع واگن ها و قطارهای راه آهن ایران" امتیاز داده اند | امتیاز: 3.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع واگن ها و قطارهای راه آهن ایران"

2 دیدگاه

15 مهر 1400

ترتیب شماره گذاری سالنها به چه صورتی هستش؟ از سمت لوکوموتیو به سمت عقب ه؟ یا برعکسه؟

پاسخ به حسین

9 مرداد 1399

راجع به باری چیزی نگفتید

پاسخ به رضا
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید