نابینایان در این کتابخانه بینا می شوند

به گزارش مجله آرنا، هرچند تعداد کتابخانه های تخصصی روشندلان درپایتخت به انگشتان یکدست هم نمی رسد،اما بعضی از این کتابخانه ها به امکانات پیشرفته خوبی مجهز است که در ارتقای علمی نابینایان تأثیر بسیاری دارد. مانندکتابخانه حضرت فاطمه(س) در منطقه 22 که در نوع خود بی نظیر است.

نابینایان در این کتابخانه بینا می شوند

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

مجله آرنا - ثریا روزبهانی:کتابخانه حضرت فاطمه (س) علاوه بر فعالیت ها و خدمات فرهنگی متنوع به شهروندان محله دهکده المپیک به دلیل داشتن امکانات و تجهیزات ویژه به روشندل هم خدمات ارائه می دهد و تا به امروز بیش از صد روشندل جذب این کتابخانه شده اند. بخش روشندلان کتابخانه به جزوه های بریل و پرونجاهای صوتی مجهز است تا بخشی از نیازهای فرهنگی این قشر از جامعه را فراهم کند. در کتابخانه صوتی، افراد روشندل روی جایگاه رو به روی رایانه می نشینند و به وسیله دستگاه های صوتی انواع کتاب ها و مقاله ها را ورق می زنند و می خوانند. همچنین اعضا در کتابخانه حضرت فاطمه (س) علاوه بر شنیدن متون کتاب می توانند با حس لامسه آن را روی صفحه مانیتور دنبال نمایند.

  • هم گوش بده و هم حروف را لمس کن

شهرزاد دهقان مسئول کتابخانه نابینایان حضرت فاطمه (س) روشندل است و توانسته ارتباط مؤثر و خوبی با اعضا برقرار کند. او اغلب کتاب های کتابخانه را خوانده و به پَروَنجا صوتی تبدیل نموده و سپس آن را ثبت و ضبط می نماید. همچنین برای اینکه لوح های فشرده ای که توسط خیران ضبط شده باکیفیت بالا در اختیار روشندلان قرار بگیرد و مسئله ای نداشته باشد، آن ها را بازخوانی و ازنظر ویرایش مطالب و صوت آنالیز می نماید و پس ازاین مرحله با اطمینان در اختیار اعضای کتابخانه قرار می دهد. همچنین اگر شهروندان مایل باشند می توانند در زمان مطالعه کتاب، مقاله و نشریات مختلف، متن و محتوای آثار را با صدای خود در لوح فشرده ثبت و با اهدای آن به کتابخانه صوتی زمینه استفاده بیشتر اعضای روشندل از کتاب های مختلف را فراهم نمایند.

دهقان درباره امکانات کتابخانه نابینایان شرح می دهد: کتابخانه به دستگاه برجسته نگار مجهز است. این دستگاه زمانی استفاده می گردد که افراد روشندل از صفحه خوان استفاده نمی نمایند. با یاری این دستگاه سروصدای اطراف شنیده نمی گردد و لغت و جمله ای را که روی صفحه نمایشگر نشان داده می گردد می توانند علاوه بر شنیدن، لمس نمایند. همچنین این کتابخانه به دستگاه چاپگر به ریل هم مجهز است. تعداد این دستگاه ها در کتابخانه ویژه روشندلان کشور محدود و بسیار گران است. به وسیله این دستگاه ما می توانیم جزوه های اعضا را برایشان پرینت به ریل بگیریم. همچنین علاوه بر کتاب ها، کلاس های آموزشی هم برای روشندلان در این کتابخانه یا مدارس آن ها برگزار می گردد. آموزش مکالمه زبان، رایانه و برپایی کارگاه قصه گویی ازجمله دوره های آموزشی به شمار می رود.

  • دسترسی سخت به کتابخانه

باوجود همه این امکانات ، دغدغه مهم و اساسی مسئولان کتابخانه نحوه دسترسی روشندلان به این مرکز است. دهقان از این موضوع به عنوان یکی از مسائل اعضای کتابخانه نام می برد و می گوید: منطقه 22 از مرکز شهر دور و دسترسی به وسایل حمل ونقل عمومی هم بسیار سخت است. چون در محدوده این کتابخانه ایستگاه مترو وجود ندارد و راستا اتوبوس هم مناسب نیست. به همین دلیل اغلب خودمان برای ارائه خدمات به مراکز آموزشی ویژه روشندلان مراجعه می کنیم .حیف است که روشندلان نتوانند از امکانات این کتابخانه بهره ببرند.

مسئول کتابخانه نابینایان حضرت فاطمه (س) معتقد است که با توجه به محدودیت های موجود در فضای شهری برای نابینایان باید در جامعه امکاناتی برایشان فراهم گردد: باید این افراد را به چالش دعوت کنیم تا از خانه، خارج و وارد جامعه شوند. آن ها باید خط بریل، کار با رایانه، گوشی و اینترنت را یاد بگیرند. از سوی دیگر برگزاری نشست در کتابخانه می تواند بهانه ای برای دورهم بودن افراد روشندل فراهم کند تا در این دورهمی مسائل و مسائلشان را با یکدیگر در میان بگذارند و برای آن راه چاره پیدا نمایند. عضویت در این بخش کتابخانه برای روشندلان رایگان است؛ اما برای ارسال کتاب صوتی علاوه بر 500 تومان مبلغ دی وی دی، هزینه پست هم بر عهده متقاضی است.

  • صداهایی که برای کار خیر ماندگار می گردد

بعضی از اعضا و شهروندان منطقه هم برای غنی و پرمحتوا شدن پرونجاهای صوتی کتابخانه روشندلان همکاری و مشارکت تحسین برانگیزی با مسئولان کتابخانه دارند. مسئول بخش نابینایان کتابخانه دراین باره می گوید: این خیران هنگام مطالعه کتاب ها با موضوعات علمی، تاریخی، هنری و داستانی صدای خود را بر لوح فشرده ضبط می نمایند و این پرونجاهای صوتی را در اختیار کتابخانه روشندلان قرار می دهند. چون کتاب های بریل حجیم و قطور است نمی توانیم مانند بخش های عادی کتابخانه در همه رده ها کتاب داشته باشیم. اغلب کتاب های بریل به بخش های کودک و نوجوان ، مذهبی و زبان اختصاص یافته است. طبق آمار 103 عنوان کتاب به ریل در کتابخانه نابینایان حضرت فاطمه (س) وجود دارد ولی گنجینه کتاب های صوتی کتابخانه نابینایان بسیار غنی و پرمحتواست. در این بخش بیش از 10 هزار کتاب صوتی در همه رده های سنی و با موضوعات فلسفه و روان شناسی، مذهبی، علوم اجتماعی ، جامعه شناسی، زبان های خارجی، علوم کاربردی، هنر و سرگرمی، ادبیات، تاریخ، جغرافیا و سفرنامه ذخیره شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 633

به "نابینایان در این کتابخانه بینا می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابینایان در این کتابخانه بینا می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید