همسر نادر ابراهیمی: خاطراتم را با مردم به اشتراک گذاشتم

به گزارش مجله آرنا، کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی روز گذشته با حضور جمعی از اهالی فرهنگ در خانه شعر و ادبیات منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد افتتاح شد.

همسر نادر ابراهیمی: خاطراتم را با مردم به اشتراک گذاشتم

مجله آرنا/زهرا کریمی: همسر این نویسنده مشهور کتابخانه و سایر لوازم شخصی اش را در اختیار خانه شعر و ادبیات در مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس آباد قرار داد و اکنون همه قفسه های این کتابخانه پر است از کتاب ها، تابلوها، قلم ها و دستنوشته هایی که از او به یادگار باقی مانده و تبدیل به موزه ای دیدنی شده است. خانواده اش همراه جمعی از نویسندگان و مدیران گرد هم جمع شدند تا این گنجینه گرانبها را به اهل قلم تقدیم نمایند.

جدایی از گنجینه خاطرات سخت بود

فرزانه منصوری همسر نادر ابراهیمی ضمن خوشامدگویی به حاضران درباره انگیزه شخصی اش از راه اندازی این کتابخانه و موزه می گوید: همواره از من سؤال می گردد کدام یکی از آثار نادر ابراهیمی را دوست داری؟ من هیچ وقت نتوانستم انتخاب کنم. چون در خلق این کتاب ها صفحه به صفحه و جمله به جمله آنها حضور داشته ام. صدای نادر همواره در خانه بود و با همه اینها زندگی نموده ام و سخت است که بگویم کدام کتاب را دوست دارم. کتاب آتش بدون دود را که می خوانم با قهرمان هایش گریه می کنم. اما قدر مسلم این است که کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم چون مخاطب اول آن من هستم صندلی خاصی برایم دارد و خیلی خوشحالم که مورد توجه بانوان جوان قرار گرفته است. همسرم یکی از هواداران پروپاقرص موزه رفتن بود و در کتاب عاشقانه آرام، یک فصل و بخش های مختلف از رفتن به موزه گیله مرد است و اینکه این شخصیت داستانی در موزه با چه چیزهایی آشنا می گردد. گاهی هم با هم به موزه می رفتیم. او موزه را دوست داشت اما راه اندازی موزه نادر ابراهیمی فکر او نبود و ایده من بود. هر زمان که طی این سال ها وارد اتاق همسرم می شدم با گنجینه ای از آثار روبرو می شدم و دلم می سوخت که این گنجینه در این آپارتمان اگر بماند حیف است و بهتر دانستم تدبیری کنم تا همه از آن استفاده نمایند. به هر حال جدا شدن از تک تک کتاب ها، لوازم شخصی نادر از جمله عینک، میز کارش، خودنویس ها، دستنوشته ها، خطاطی ها و وسایل کوهنوردی اش سخت بود اما به خاطر هموطنانی که نادر را دوست دارند تصمیم گرفتم همه خاطراتم از 40 سال زندگی با او را به اشتراک بگذارم.

راه اندازی پاتوقی برای نویسندگان و شاعران

محمد مهدی رضازاده رئیس خانه شعر و ادبیات مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد از اهداف راه اندازی این کتابخانه و موزه می گوید: سبک زندگی آپارتمان نشینی امروز در تهران موجب شده است بسیاری از هنرمندان و چهره های ماندگار در آپارتمان زندگی نمایند و دیگر امکان تبدیل خانه های آنها به موزه نباشد. مانند خانه های استاد عزت الله انتظامی، نیما یوشیج و جلال آل احمد. بنابراین وقتی خانه شعر و ادبیات ساخته شد قرار شد کتابخانه این مجموعه به نام یکی از مفاخر ادبی باشد. زمانی که از تصمیم خانم منصوری، همسر آقای ابراهیمی آگاه شدیم با همکاری آنها این کتابخانه را با رویکرد کافه کتاب نادر ابراهیمی با هدف ایجاد پاتوق ادبی و فرهنگی برای نویسندگان و شاعران افتتاح کردیم. به زودی برنامه ها و جلسات مختلف در این مجموعه برگزار خواهیم شد.

مردم قدر این موزه را بدانند

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره راه اندازی این کتابخانه و موزه به خبرنگار ما می گوید: نادر ابراهیمی به مثابه یک نویسنده کامل بود؛ نویسنده ای که علاقه زیادی به مردم داشت. نوع نگاه و علاقه اش به سبک های مختلف زندگی مردم را در کتاب ابوالمشاغل شاهدیم. بنابراین خوب است که مردم راه اندازی چنین کتابخانه و موزه ارزشمندی را قدر بدانند. این موزه به معرفی این هنرمند و نگاه او به زندگی شخصی، ارتباطات اجتماعی و علاقه مندی هایش می پردازد. امیدواریم با بازدید عموم از اینجا این شاعر و نویسنده برجسته بیشتر شناخته گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 637

به "همسر نادر ابراهیمی: خاطراتم را با مردم به اشتراک گذاشتم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همسر نادر ابراهیمی: خاطراتم را با مردم به اشتراک گذاشتم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید