پدربزرگ کبیر، پیرترین درخت دنیا

به گزارش مجله آرنا، در دل جنگل های شیلی، درختی است که تاریخ آن به هزاران سال قبل بازمی شود. پدربزرگ کبیر (Gran Abuelo) که نوعی سرو پاتاگونیایی است، پیرترین درخت دنیا به شمار می رود. این درخت در پارک ملی Alerce Costero شیلی واقع شده و به علت سن زیادش، توجه محققان را به خود جلب نموده است.

پدربزرگ کبیر، پیرترین درخت دنیا

به گزارش مجله آرنا ، پدربزرگ کبیر با ارتفاع 60 متری و قطر تنه ای به پهنای 4 متر، در دامنه دره ای در کوه های آندز کشور شیلی سر به فلک کشیده است. دانشمندان با استفاده از یک مدل ریاضیاتی که رشد آن را ده هزار بار شبیه سازی نموده ، تخمین زده اند که سن این درخت بین 4,100 تا 5,400 سال باشد. پیرترین درخت دنیا اکنون به علت تغییرات آب وهوایی و ورود بی رویه گردشگران، در معرض خطر قرار گرفته است.

به نقل از روزیاتو، در صورتی که بتوان سن این درخت را به وسیله مطالعه حلقه های آن به طور دقیق تأیید کرد، رکورد پیرترین درخت دنیا شکسته خواهد شد. مطالعه روی حلقه های درخت که به عنوان علم دندروکرونولوژی شناخته می گردد، دقیق ترین روش برای معین سن درختان است. با این حال، داده های مربوط به حلقه های داخلی پدربزرگ کبیر هنوز به طور کامل در دسترس نیست.

جاناتان باریچیویچ، محقق برجسته اقلیم و زیست بوم در آزمایشگاه علوم محیط زیست و اقلیم در پاریس که روی پیرترین درخت دنیا تحقیق می نماید، اعلام نموده که این درخت به علت سن زیاد و فشار ناشی از گردشگری در وضعیتی بحرانی قرار داشته و احتیاج به حفاظت ویژه دارد.

پیرترین درخت دنیا چند سال دارد؟

در ابتدا تصور می شد پدربزرگ کبیر که در جنگلی مه آلود در شیلی واقع شده است، 3,500 سال قدمت داشته باشد. اما در سال 2020، باریچیویچ و سایر همکارانش که از اساتید منابع طبیعی و جنگل داری در دانشگاه شیلی هستند، از یک روش غیرمخرب برای سوراخ کردن تنه پدربزرگ کبیر استفاده کردند تا حلقه های آن را مورد آنالیز قرار دهند.

این روش به علت ضخامت حدود 4 متری تنه پیرترین درخت دنیا، قادر نبود تا عمق مرکز آن نفوذ کند؛ بنابراین محققان نمی توانند سن دقیق درخت را معین نمایند و هنوز به حلقه های داخلی دسترسی کامل نیافته اند.

آن ها برای پر کردن این خلأ، از یک مدل ریاضیاتی استفاده کردند که با آنالیز سرعت رشد گونه های مشابه، سن احتمالی این درخت را تخمین زدند. در این شبیه سازی، تغییرات اقلیمی و زیست محیطی نیز در نظر گرفته شده است. این شبیه سازی ها نشان داد که قدیمی ترین درخت دنیا احتمالاً 5,400 سال سن دارد.

کمترین سنی که در این بازه برای آن به دست آمد، 4,100 سال بود. پدربزرگ کبیر حتی اگر خیلی سریع هم رشد نموده باشد، نمی تواند کمتر از 1,100 ساله داشته باشد. احتمال آنکه سن این درخت بیشتر از 5 هزار سال باشد، حدوداً 80% است.

در حالی که Gran Abuelo به عنوان قدیمی ترین درخت دنیا شناخته می گردد، اما درختان دیگری نیز وجود دارند که قدمت زیادی دارند. یکی از معروف ترین این درختان، درخت متوشلخ (Methuselah) است که در کوه های سفید استان کالیفرنیا واقع شده است. این درخت از گونه کاج Bristlecone Pine است و سن آن حدود 4,850 سال تخمین زده می گردد. با این حال، پدربزرگ کبیر با قدمت باورنکردنی اش از متوشلخ پیشی گرفته و اکنون به عنوان پیرترین درخت دنیا شناخته می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 مهر 1403 بروزرسانی: 15 مهر 1403 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2254

به "پدربزرگ کبیر، پیرترین درخت دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدربزرگ کبیر، پیرترین درخت دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید