طراحی سایت: کاوشگر اینسایت ناسا سلفی پیش از مرگ خود را در مریخ ثبت کرد

به گزارش مجله آرنا، یکی دیگر از کاوشگرهای ناسا، اینسایت، به روزهای پایانی عمر خود نزدیک می گردد و به همین علت پیش از کاهش بیشتر انرژی، آخرین سلفی خود را در مریخ ثبت کرد.

طراحی سایت: کاوشگر اینسایت ناسا سلفی پیش از مرگ خود را در مریخ ثبت کرد

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

ناسا آخرین سلفی گرفته شده به وسیله کاوشگر مریخ اینسایت (InSight) را به اشتراک گذاشته است که نشان می دهد روی صفحات خورشیدی آن را لایه ضخیمی از گردوغبار و سنگ پوشه مریخ پر نموده است. انتظار می رود مأموریت این سایت در امسال به انتها برسد و بدین ترتیب، این فرودگر برای جمع آوری هرچه بیشتر داده های علمی به تمام قدرت به جای مانده خود احتیاج دارد.

آژانس فضایی آمریکا در روزهای گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که این سایت احتمالا در انتها سال 2022 تمام عملیات خود را متوقف خواهد نمود. انتها مأموریت به علت اندازه زیاد گرد و غباری است که روی صفحات خورشیدی کاوشگر انباشته شده است و نیرویی را که فضاپیما می تواند جذب کند، محدود می سازد.

سطح نشین این سایت به مدت سه سال، روی مریخ فعالیت های متفاوتی انجام داده است، ازجمله از آسمان مریخ عکس می گیرد و از لرزه سنج خود برای تشخیص مریخ لرزه ها استفاده می نماید. بعلاوه این فرودگر به مدت دو سال کوشش کرد تا از کاوشگر گرمایی مول (Mole) خود برای حفاری در سطح مریخ استفاده کند، اما با توجه به نوع خاک نرم محل فرود، کوشش ها نتیجه نداد و پیشروی عملیات این ابزار متوقف شد. این فرودگر بعلاوه بزرگ ترین فعالیت لرزه ای شناخته شده را در یک سیاره دیگر شناسایی کرد: زمین لرزه ای به بزرگی 5 ریشتر که در دل مریخ روی داد.

این فرودگر بعلاوه برترین نگاه را به درون مریخ داشت و سامانه های زمین شناختی و لرزه شناسی را که امروزه در این سیاره فعال هستند، برای دانشمندان آشکار کرد. این سایت تا به امروز 1313 مریخ لرزه را شناسایی نموده است و هنوز هم پیش از انتها عملیات علمی خود، می تواند تعداد بیشتری را شناسایی کند.

انتها مأموریت یک فرایند آرام بوده است. فرودگر قبلا به علت طوفان های گردوغبار مریخ در حالت ایمن قرار گرفته بود اما اقدامات تیم مأموریت یاری کرد تا اندازهی از گردوغبار از روی پنل های خورشیدی پاک گردد. این کار با ریختن عمدی خاک مریخ روی گردوغبار در جهت زدودن آن انجام شد اما به نظر می رسد که چنین اقداماتی فقط باعث تأخیر در امر اجتناب ناپذیر انتها مأموریت شده است.

این سلفی نهایی در 24 آوریل (4 اردیبهشت) گرفته شده است و اندازه گردوغباری را نشان میدهد که روی صفحات خورشیدی فضاپیما جمع شده است. این اندازه گردوغبار بسیار بیشتر از چیزی است که در سلفی های اول و دوم فرودگر، در دسامبر 2018 و بعلاوه بین مارس و آوریل 2019 دیده می شد.

سلفی کاوشگرهای مریخ، تصاویر موزاییکی هستند که از چندین عکس به هم پیوسته تشکیل شده اند، که برای هر یک از آن ها احتیاج است بازوی رباتیک حامل دوربین فرودگر، در موقعیت متفاوتی قرار بگیرد. بنابراین به گفته ی ناسا، با کاهش انرژی کاوشگر، تهیه پیچیده این سلفی ها، ارزش تخلیه بیشتر باتری را ندارند و بازوی رباتیک در این ماه به شرایط استراحت خود منتقل می گردد. بدین ترتیب هرچند چند ماه تا انتها مأموریت اینسایت به جای مانده است، ما احتمالا دیگر کاوشگر را در چنین نمای جذابی از مریخ نخواهیم دید.

در حالی که ناسا به تازگی هشت مأموریت در نقاط گوناگون منظومه شمسی، ازجمله مأموریت اینسایت را تمدید نموده است، اما کاتیا زامورا گارسیا (Kathya Zamora Garcia) معاون پروژه اینسایت ناسا گفت که عملیات علمی فرودگر می تواند در اواسط جولای (اواخر تیر) به انتها برسد، هرچند آب وهوای مریخ غیرقابل پیش بینی است و می تواند این فرایند را تغییر دهد.

عکس: آخرین سلفی کاوشگر اینسایت ناسا در مریخ

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: Gizmodo

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1975

به "طراحی سایت: کاوشگر اینسایت ناسا سلفی پیش از مرگ خود را در مریخ ثبت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سایت: کاوشگر اینسایت ناسا سلفی پیش از مرگ خود را در مریخ ثبت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید