ادبیات کودک و نوجوان نیازمند فراوری محتوای متناسب با فرهنگ کشور

به گزارش مجله آرنا، سرویس استان های خبرنگاران : سالروز درگذشت مهدی آذریزدی، در تقویم ادبی و فرهنگی کشور روز ملی ادبیات بچه ها و نوجوانان رقم خورده است. مهدی اذریزدی نویسنده ای که ادبیات کهن و غنی این مرز و بوم را برای بچه ها بازنویسی نموده، روز ملی ادبیات بچه ها و نوجوانان بهانه ای است برای بازنگری آنچه امروز در حوزه ادبیات کودک به ویژه نوجوان در کشور داریم.

ادبیات کودک و نوجوان نیازمند فراوری محتوای متناسب با فرهنگ کشور

یوسف نیک فام نویسنده، پژوهشگر و مدیر مسئول فصلنامه رازان درباره ادبیات کودک به خبرنگار ایبنا گفت: در استان مرکزی ادبیات کودک و نوجوان شاید در همان حکایت های گذشتگان خلاصه شده و جریان سازی به نام ادبیات کودک و نوجوان در اینجا سابقه ای ندارد.

سرمایه های هنری و فرهنگی کشور همه در یک نقطه متمرکز شده اند

وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم در خصوص

سالروز درگذشت مهدی آذریزدی روز ملی ادبیات بچه ها و نوجوانانبهانه ای است برای بازنگری آنچه امروز در ادبیات کودک و نوجوان در کشور داریم

جریان سازی ادبیات کودک و نوجوان در استان و یا سایر شهرها سخن بگوییم جریان مشخصی که به ادبیات بچه ها و نوجوانان بپردازد نداریم. چون سرمایه های هنری و فرهنگی کشور همه یکجا و در یک نقطه متمرکز شده است.

این پژوهشگر اعلام کرد: نهادهای فرهنگی محکمی در استان نیست که در این زمینه جریان سازی نمایند و خیلی نباید توقع داشت، مثلا در گذشته توران میرهادی عضو شورای کتاب کودک که تالیف فرهنگنامه بچه ها و نوجوانان را برعهده داشت، اصالتش از استان مرکزی است ولی در استان مرکزی رشد و نمو ننموده و اگر نام و خاطری از او هست به سبب حضور و فعالیتش در تهران بوده و یا غلامرضا رمضانی که خاستگاهش از کانون پرورش فکری کوکان و نوجوانان اراک بوده و اکنون نویسنده، کارگردان و فیلنامه نویس مطرحی در حوزه بچه ها و نوجوانان در کشور هست و اخیراً نیز کتاب سیب زمینی خورهارا برای بچه ها به رشته تحریر در آورده است.

وی ادامه داد: اگر مواردی و نویسندگانی هستند بیشتر جنبه کار شخصی و فردی دارد. افرادی مانند مرحوم علی فرخ مهرکه معلمی در اراک بود و اصالت آبادانی داشت، کتاب هایی برای بچه ها و نوجوانان و هم درباره

فراوری محتوا در زمینه ادبیات کودک و نوجوان در استان ها احتیاج به حمایت و توجه بیشتری دارد.

بچه ها و نوجوانان تالیف نموده است و مواردی این چنین هستند.

مربیان کانون که نویسنده شدند

در عین حال فاطمه ظهیری کارشناس مسئول ادبی کانون پرورش استان مرکزی گفت: تعدادی از مرییان با سابقه کانون پس از سال ها تجربه کار با بچه ها و نوجوانان خودشان نویسنده کتاب کودک شده اند.

وی ادامه داد: کتایون آذرپی، کبریا شجری، زهرا غلامی داودآبادی و نویسنده گانی هستند که از کانون آغاز نموده اند و نویسندگی می نمایند و کتاب منتشر نموده اند.

اما در این رابطه باید حرف مخاطبان ادبیات کودک را نیز شنید و مطالبات آنها را از این حوزه مورد توجه قرار داد.

زهرا محمدی نوجوان دانش آموز در مصاحبه با خبرنگار ایبنا گفت: همواره در مدرسه و از معلمان این سخن را شنیده ام که استان ما دارای مفاخر و دانشمندان زیادی بوده اما من با اینکه از کوچکی کتاب می خواندم و عضو کتابخانه بوده ام کتابی که داستان رندگی این بزرگان و دانشمندان را برای ما روایت کند پیدا نکردم.

سعاده و منصور خدایاری دو خواهر نوجوان کتابخوان و عضو کتابخانه

آنچه امروز شاهد آن هستیم تیراژ بالای کتابهای ترجمه شده برای نوجوانان است که قرابت چندانی با فرهنگ کشور ما ندارند

هستند، سعاده به خبرنگار ایبنا گفت: غیر از کتاب هایی که از کتابخانه امانت می گیرد تعداد زبادی کتاب هم خریده و بیشتر به کتاب های فانتزی و تخیلی خارجی علاقه دارد.

منصوره هم گفت: هم کتاب های فانتزی وعلمی تخیلی دوست دارم شعر هم می خواند و شعرهای قیصر امین پور را دوست دارد.

مادر محمد حسن حمیدی عضو کودک کتابخانه نیز به خبرنگار ایبنا گفت: قبلا فرزندش به کتاب علاقه داشته و هر روز به کتابخانه می آمد اما بعد از آموزش های مجازی به وسیله تبلت، به گوشی عادت نموده و علاقه ای به کتاب ندارد و به ندرت کتابخانه می آید.

اما در عین حال اعظم نوری مسئول کتابخانه عمومی نیز گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم تیراژ بالای کتابهای ترجمه شده برای نوجوانان است که قرابت چندانی با فرهنگ کشور ما ندارند و حضور کتابهای مجذوب کننده ایرانی برای نوجوانان کمرنگ است و حتی احتیاج به تألیف کتابهایی متناسب با فرهنگ بومی منطقه ها نیز احساس می گردد، دراستان مرکزی نیز نویسندگان استانی بیشتر باید شناسایی و شناسانده و حمایت شوند تا انگیزه لازم برای نوشتن را داشته باشند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2193

به "ادبیات کودک و نوجوان نیازمند فراوری محتوای متناسب با فرهنگ کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادبیات کودک و نوجوان نیازمند فراوری محتوای متناسب با فرهنگ کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید