ارشادی:تحریم ها حق حیات مردم را هدف قرار می دهد

به گزارش مجله آرنا، معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، تحریم های غیرقانونی و نامشروع علیه کشورهای در حال توسعه را مانع جدی برای مقابله با کرونا دانست و گفت اقدامات قهریه یکجانبه حق حیات و سلامت مردم عادی را هدف قرار داده است.

ارشادی:تحریم ها حق حیات مردم را هدف قرار می دهد

به گزارش مجله آرنا، زهرا ارشادی روز چهارشنبه در ششمین اجلاس سالیانه مجمع علم، فناوری و نوآوری شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل با تاکید بر اهمیت نقش علم و فناوری در مقابله با بحران جهانی همه گیری کرونا، آن را در زمره ابزارهای مهم در اختیار کشورها برای نیل به توسعه و پیشرفت و از متغیرهای راهبردی در برنامه ریزی های ملی در حوزه توسعه دانست.

وی با تاکید بر اهمیت ظرفیت سازی برای کشورهای درحال توسعه و ارتقای همکاری های منطقه ای و بین المللی در حوزه علم و فناوری، اظهار داشت: انتقال فناوری و دانش، فارغ از هرگونه تبعیض و ملاحظات سیاسی می بایستی به یک اولویت تبدیل گردد. این امر به ویژه در حوزه فناوری های نوین از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که بدون دسترسی به چنین فناوری هایی، هرگونه کوشش برای مقابله با همه گیری کرونا، حرکت به سمت توسعه و پر کردن شکاف های موجود تکنولوژیک و دیجیتال، با موانع و مسائل بزرگی روبرو خواهد بود.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به اهمیت حمایت از سیاست ها و فعالیت های کشورهای در حال توسعه در زمینه علم، فناوری و نوآوری به وسیله ارتقای همکارهای جنوب - جنوب، شمال - جنوب و سه جانبه در حوزه های حمایت اقتصادی و فناوری، ظرفیت سازی و انتقال فناوری، بر اختصاص عادلانه و غیرسیاسی مساعدت های رسمی توسعه ای موسوم به ODA با هدف ارتقای ظرفیت ها و توانایی های کشورهای در حال توسعه در حوزه علم و فناوری تاکید نمود.

ارشادی این اقدام را خواسته ای موجه و برحق دانست و صندلی سازمان ملل متحد و کمیسیون علم و فناوری برای توسعه را در این خصوص مهم مطرح کرد.

وی توضیح داد:حق توسعه ازجمله حق دسترسی به فناوری های نوین برای کشورهای درحال توسعه در بستری که چندجانبه گرایی با فشارهای شدید و روزافزون روبروست قابل تحقق نخواهد بود.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اظهار کرد: جامعه بین المللی باید اقدامات فوری و موثری را برای محو هرگونه اقدامات یکجانبه قهرآمیز ازجمله تحریم های غیرقانونی و نامشروع علیه کشورهای درحال توسعه اتخاذ کند چرا که اینگونه اقدامات توجیه ناپذیر و غیرقانونی علاوه بر مغایرت با منشور ملل متحد و اصول بنیادین حقوق بین الملل، از تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورها جلوگیری می نماید.

ارشادی تاکید نمود: همچنین در شرایط بحرانی فعلی، کوشش کشورها برای مقابله با همه گیری کرونا را به ویژه با هدف قرار دادن مردم معمولی و حق حیات و سلامت آنها با مانعی جدی روبرو می سازد.

ششمین اجلاس مجمع علم، فناوری و نوآوری شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) از تاریخ 14 لغایت 15 اردیبهشت 1400 در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار گردید.

این اجلاس همه ساله توسط رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به منظور بحث و گفتگو درخصوص همکاری های کشورها در حوزه علم و فناوری برگزار می گردد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1548

به "ارشادی:تحریم ها حق حیات مردم را هدف قرار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارشادی:تحریم ها حق حیات مردم را هدف قرار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید