استعدادیابیمربی نداریم، سرمربی تیم ملی باید سه ویژگی داشته باشد

به گزارش مجله آرنا، فسخ قرارداد ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی والیبال ایران این روزها واکنش های زیادی در رسانه ها به همراه داشته است. فدراسیون والیبال پس از به تعویق افتاده المپیک توکیو برای آماده سازی هر چه بهتر تیم ملی در حال آنالیز برای انتخاب گزینه راهنمایی تیم ملی والیبال است.

استعدادیابیمربی نداریم، سرمربی تیم ملی باید سه ویژگی داشته باشد

انتها دوره دو سال ابتدایی فعالیت کولاکوویچ با تیم ملی با کابوس صوفیه برای والیبال ایران همراه بود. جایی که نوزدهمین دوره رقابت های قهرمانی دنیا برگزار گردید و تیم ملی با سقوط 7 پله ای در صندلی سیزدهم دنیا نهاده شد! تیم ملی در دوره گذشته مسابقات با راهنمایی کواچ پیروز به کسب مقام ششمی شده بود با حضور کولاکوویچ سقوط چشمگیری به دست آورد. همین سقوط کافی بود تا منتقدان پرونده حضور کولاکوویچ در این را بسته بدانند اما در نهایت قرارداد کولاکوویچ تمدید شد تا در نهایت شیوع ویروس کرونا و تعویق یک سالِ المپیک توکیو بهانه ای برای قطع همکاری والیبال ایران با مرد مونته نگرویی گردد.

بارها تأکید کردم که کولاکوویچ به درد والیبال ایران نمی خورد

امیرحسین منظمی در تبادل نظر با مجله آرنا درباره تمدید دوباره قرارداد کولاکوویچ پس از کسب نتایج ضعیف قهرمانی دنیا در دوران ریاست ضیایی گفت: پس از انتها مسابقات قهرمانی دنیا و با توجه به در پیش بودن رقابت های قهرمانی آسیا، جام دنیای و لیگ ملت ها کولاکوویچ نگران تمدید قراردادش بود. بارها تأکید کردم که کولاکوویچ به درد والیبال ایران نمی خورد اما همه در مقابل صحبت هایم موضع گیری کردند. نمی دانم چه اتفاقی رخ داد که می گفتند کولاکوویچ باید در رأس تیم ملی باقی بماند و من از این اتفاقات بی اطلاع هستم. حتی بارها اعلام کردم که پس از نتایج ضعیف تیم ملی در رقابت های قهرمانی دنیا، کولاکوویچ باید به ایران بازگردد و جوابگو باشد.

می خواستیم با برکناری کولاکوویچ به تیم ملی شوک وارد کنیم

دبیر اسبق فدراسیون والیبال تأکید کرد: زمانی که تیم ملی در مسابقات قهرمانی دنیا حضور داشت و سه بازی به انتها رقابت ها باقی مانده بود، هیئت رئیسه جلسه ای تشکیل داد و من و ضیایی در آن جلسه تأکید کردیم که نتایج تیم ملی ضعیف است و باید کولاکوویچ را از راهنمایی تیم ملی برکنار کنیم تا شوکی به تیم وارد گردد.

وی در ادامه افزود: نمی دانم چرا کوشش شد کولاکوویچ در رأس تیم ملی باقی بماند. در نهایت او به کارش ادامه داد و در نهایت کسب مقام سیزدهمی و هفت پله سقوط برای تیم ملی به دست آمد.

متأسفانه به مقوله استعدادیابی مربیان داخلی توجهی نداریم

منظمی در پاسخ به این سوال که آیا کولاکوویچ در حد و اندازه های تیم ملی بود یا خیر؟ گفت: والیبال ایران پیشرفت نموده است اما مربیانی که در حد و اندازه های تیم ملی باشند، به غیر از ولاسکو، به ایران نیامدند. به مقوله استعدادیابی در زمینه بازیکنان توجه می گردد اما متأسفانه به مقوله استعدادیابی مربیان داخلی توجهی نداریم. ما به مربی احتیاج داریم که توانایی، پتانسیل و ظرفیت اداره تیم ملی را داشته باشد. اینکه چرا در بحث تقویت مربیان ایرانی کوشش ننموده ایم یعنی به دنبال برنامه ریزی درست و منطقی که بتوانیم سطح مربیان داخلی را افزایش دهیم نیستیم.

دبیر اسبق فدراسیون والیبال ادامه داد: باید 5-4 مربی جوان و با پتانسیل را گلچین و روی آنها سرمایه گذاری گردد، به کلاس های مختلف بین المللی اعزام شوند اما این اتفاق رخ نداده است چون اصلاً برای مربیان آینده دار و جوان کشور برنامه ریزی نداریم.

ویژگی های سرمربی تیم ملی والیبال

منظمی افزود: والیبال ایران از نظر فنی پیشرفت داشته است و در حال حاضر به مربی احتیاج دارد که سه آیتم اصلی را داشته باشد. نخست اینکه از نظر فنی در سطح بالایی قرار داشته باشد، ملی پوشان والیبال ایران از نظر فنی در سطح بالایی قرار دارند، بنابراین مربی باید در رأس کار قرار گیرد که دانش و اطلاعات فنی او بتواند تیم ملی را ارتقا دهد. در وهله دوم مربی باید مدیریت قوی داشته باشد تا شرایط داخل زمین و بیرون زمین را کنترل کند و از پسِ بازیکنان عظیم برآید.

وی توضیح داد: سومین مقوله که بسیار مهم است، بحث روانشناسی می باشد. یک مربی باید از نظر روانشناسی، تیم و بازیکنان را به خوبی بررسی کند و بداند در چه مواقعی انگیزه و انرژی لازم را به تیم تزریق کند. اگر یک مربی این سه ویژگی را داشته باشد قطعاً می تواند برای تیم ملی مثمر ثمر باشد. ولاسکو از جمله مربیانی بود که این ویژگی ها را داشت. در حال حاضر نیز باید مربی در حد و اندازه های او و حتی فراتر از او به خدمت بگیریم.

منظمی در پاسخ به این سوال که داورزنی در مصاحبه ای اعلام نموده که ولاسکو به دلیل مدیریت و برنامه ریزی فدراسیون توانسته نتایج قابل قبولی کسب کند، نظر شما در باره این صحبت ها چیست، گفت: باید واقعیت ها را پذیرفت. شاید یک مربی از نظر فنی ایده آل باشد اما ممکن است نتواند بازیکنان را اداره کند و ملی پوشان از داخل و بیرون زمین تیم را کنترل نمایند. به هر حال کسانی که والیبالی هستند به خوبی متوجه این موضوعات می شوند. شاید کسانی که از بیرون نظاره گر هستند کمی دچار تردید گردد اما افراد والیبالی به خوبی متوجه هستند. قبول دارم ولاسکو پس از چند سال دوری به والیبال ایران آمد و تیم ما نیز در حال رشد بود اما چرا سایر مربیان خارجی (لوزانو و…) نتوانستند پیروزیت های او را تکرار نمایند؟ البته نمی توان تأثیرات فدراسیون را نیز نادیده گرفت.

المپیک توکیو زمان مناسب برای مربی ایرانی نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان مناسبی برای به خدمت دریافت مربی ایرانی در تیم ملی است یا خیر؟ گفت: با حضور مربی داخلی مخالف نیستم اما در حال حاضر شرایط برای مربی ایرانی فراهم نیست. شاید استفاده از مربی ایرانی در این برهه زمانی یک فرصت سوزی باشد و نباید این اتفاق رخ دهد. به هر حال بازیکن سالاری در این سال ها در والیبال ایران وجود داشته است. تیم ملی احتیاجمند مربی مقتدر در زمینه مدیریت است.

منظمی افزود: تیم ملی والیبال ایران پتانسیل روی سکو رفتن المپیک را دارد اما احتیاجمند تدبیر، دانش و برنامه ریزی استراتژیک است.

دبیر اسبق فدراسیون والیبال در انتها گفت: آرزو دارم روزی بیاید که فدراسیون والیبال در دستان با کفایتِ والیبالی ها باشد، افرادِ والیبالی با دانش و باتجربه که می توانند بدون هیچ چشمداشتی در والیبال کشور تأثیرگذار باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 892

به "استعدادیابیمربی نداریم، سرمربی تیم ملی باید سه ویژگی داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعدادیابیمربی نداریم، سرمربی تیم ملی باید سه ویژگی داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید