انتخاب چاپخانه مدرن و نقش آن در چاپ کاتالوگ
به گزارش مجله آرنا، چاپخانه، قدمتی به وسعت تاریخ بشر دارد. همان جا که انسان زبان را اختراع کرد، همان لحظه که بشر بر دیوارها و کتیبه های سنگی درد و دلش را نوشت، همان روز که چاپ اختراع شد، چاپخانه نیز به دنیا آمد.
به گزارش مجله آرنا، بنا بر اعلام چاپ خانه نقش هنر، همان روز که انسان یاد گرفت باید برای ماندگاری، برای مبارزه، برای تا ابد زنده بودن اثری از خود برجا گذارد، چاپخانه هم متولد شد. همان لحظه تاریخی که چشم ها با دیدن تصاویر روی سنگ ها و خواندن پیغام محبت آمیز درخشید، چاپ هم جای خود را باز کرد. روزی که پادشاهان دیدند دستوراتشان، جلال و شکوهشان با چاپ روی سنگ و گل و چوب ابهت می یابد، چاپخانه هم پابه پای صنعت چاپ سربلند کرد. مگر تولد در تاریخ باشکوه تر از این هم می تواند باشد.
اگر بر چاپخانه تمرکز کنیم؛ می توانیم آن را به عنوان مکانی تعریف کنیم که در قدیم تنها کار چاپ کردن کلمات و تصاویر را روی کاغذ و چوب و چرم و… چاپ می شد. اگر به سابقه تاریخی چاپخانه در ایران توجه کنیم؛ باید به قرن پنجم میلادی و زمان شکوه تاریخی ایران یعنی دوران هخامنشیان بازگردیم، دورانی که طی آن از مهرهای سلطنتی برای تأیید فرمان های سلطانی بهره می جستند.
بهترین روش چاپ در چاپخانه مدرن
چاپخانه های امروزی با توجه به عجین شدن صنعت چاپ با جهانی تبلیغات و بازاریابی و هنر دیگر مانند گذشته نامنعطف و سخت و زمخت نیست. هنر گویا دل سنگ چاپ را نرم نموده، سرب را آب نموده، زیبایی و لطافت را با این صنعت عجین نموده است. مگر می شود تصویر و شکل و شمایل وارد صنعتی شود؛ اما خیال و خیال پردازی جایی باز نکند و آنجاست که خیال و خیال پردازی می آید و خود آن صنعت را هم به سمت پیشرفت بیشتر هل می دهد. انگار رشد کردن هم مانند خواب و خواب زدگی و تنبلی واگیر دارد.
محصولات چاپی که زیبا شدند، نگاه ها به سمت چاپخانه ها معطوف شد. تاجران جزو اولین گروه ها بودن که فهمیدند؛ غول های چراغ جادو علاء الدین در چاپخانه ها لانه گزیده اند. آنان با توجه به نگاه های تیزبینانه ای که داشتند، فهمیدند؛ چاپ و هنر وقتی در خدمت تبلیغات درآیند با کسب وکار آنان چه خواهد نمود. بعد از تجار، صنعت گران و فراورینمایندگان دنبال رو آنان شدند و تمایل مشتریان به استفاده از صنعت چاپ، چاپخانه ها را مجبور کرد که خود را تنها محدود به چاپ کتاب و روزنامه ننمایند. بله باید هم زمان با زمانه پیشرفت کرد. به همین دلیل روش های چاپ تنوع یافتند تا بنا بر احتیاجهای مشتریان و طلب بازار قدرت ارز اندام بیشتری یابند. سه نوع چاپ هم اکنون در چاپخانه ها در حال خدمت رسانی به انواع محصولات چاپی هستند که به طور مختصر در ذیل شرح داده می شود:
اولین روشی که باید برایتان بیان کنیم؛ روش مستقیم هست، روشی که در روش های سنتی آن از کلیشه استفاده می شود که برای ساخت مهره های فروشگاه کاربرد دارد. اگر جلوتر بیاییم و به روش های جدیدتر آن بپردازیم؛ امروزه در چاپخانه، در روش مستقیم چاپ، به شیوه های لترپرس، سیلک اسکرین، باتیک، هلیوگراور، طلاکوب، فلکسو، نایلو پرینت می رسیم که در فرصتی دیگر به طور مختصر درباره هر کدام از این شیوه ها سخن خواهیم گفت.
در گام دوم به چاپ غیرمستقیم می رسیم؛ چاپی که در آن برخلاف روش مستقیم که چاپ با سطح تماس مستقیم دارد، از یک لایه بی رنگ به عنوان واسطه استفاده می شود. چاپ روی سطح بی رنگ انجام می شود، لایه بی رنگ روی سطح موردنظر قرار می گیرد. معروف ترین شیوه چاپ غیرمستقیم در چاپخانه؛ چاپ آفست هست که رابط چاپ آن زینک هست. آنچه که برای چاپ می خواهید بر روی لاستیک نقش می بندد و از روی لاستیک به سطحی که می خواهید منتقل می شود. چاپخانه افست روش بسیار متداولی در چاپخانه هست که بهره وری در صنعت تبلیغات و بازاریابی به یاری کسب وکارها آمده است. این روش خود غولی در چاپ هست و احتیاج به شرحاتی جداگانه و مفصل دارد.
روش سوم روش غیرتماسی هست؛ در ظاهر اگر شما یک خواننده شخصی باشید که به روش های چاپ در چاپخانه آشنایی نداشته باشید، با خواندن نام این شیوه چاپ شاید تصور کنید؛ جدیدترین شیوه چاپ است؛ اما بدانید کاملاً اشتباه می کنید و یادتان باشد هیچ گاه از روی ظاهر قضاوت نکنید. این روش همان شیوه استفاده از پودر یا جوهر است، همان روش قدیمی پاشیدن جوهر و پودر بر سطح چاپ که در چاپگرهای لیزری، جوهر افشان و فتوکپی استفاده می شود.
در کلام آخر باید بگوییم؛ چاپخانه امروزی جایی است که سرنوشت یک کسب وکار را بدون اغراق می تواند تا عرش و یا تا فرش جابه جا کند، تبلیغات سرنوشت ساز است و این با شماست کدام چاپخانه را انتخاب کنید.
سریع ترین چاپ فوری ایران
چاپ فوری، چاپی است که آرام و بی صدا در طی دوره ها خزیده و توانسته است از غفلت رقبا استفاده کند تا بازار را از آن خود کند. در اینجا فرصتی پیش آمده است تا از ذات آن سخنی بگوییم. چاپ فوری همان طور که قبلاً گفته شد ذاتی دارد که با چاپ افست سازگار نیست؛ اما چاپ دیجیتال داستان دیگری دارد، چاپ جوان و تازه نفسی است که آمده است تا به عین کلمه فوری را معنا دهد، هرچه روش های دیگر در تحویل محصولات چاپی اتلاف وقت دارند چاپ دیجیتال سریع است؛ بنابراین چاره ای نداریم به جز دادن لقب چاپ فوری به چاپ دیجیتال.
سفارش چاپ فوری ارزان
چاپ فوری یا چاپ دیجیتال چاپ مستقیمی است که بدون واسطه قلب خود را روی کاغذ چاپ می گشاید و هرچه در درون دارد روی آن طرح می زند. تصاویری که شما در سخت ترین شرایط می خواهید هرچه سریع تر روی کاغذتان نقش ببندند به صورت فایل دیجیتال با فرمت هایی مانند JPEG و PDF و… با ابعادی که دوست دارید سفارش می دهید و در سریع ترین زمان تحویل می گیرید. می دانید می توانید؛ قبل از دریافت کل سفارش ابتدا درخواست بدهید نمونه کار را به شما نشان دهند و اگر پسندیدید کار چاپ را برایتان ادامه دهند؟ چاپ دیجیتالی می داند کسی که سراغ چاپ فوری می رود محدودیت زمان دارد؛ بنابراین ممکن است در فایل خود اشتباهی مرتکب شده باشد و یا خوب درباره آن نیندیشیده باشد؛ به همین دلیل نمونه چاپ تقدیم شما می نماید.
گاهی اتفاق می افتد؛ در مناسبتی مثل سال نو ممکن است 150 عدد کارت پستال فوری با اسامی مختلف لازم داشته باشید؛ دستگاه های دیجیتال این خواسته شما را می توانند با هزینه بسیار کمتر از چاپ افست برآورده نمایند.
با چاپ افست می دانید برای این تعداد کم چه قدر هزینه ضروری است؟ در چاپ افست چون زینک ساخته می شود و هر زینک برای 1000 عدد چاپ کفایت می نماید، شما اگر 150 عدد سفارش داشته باشید باید هزینه 1000 عدد را بدهید. می بینید برای تعداد کم چه قدر باید پول خرج کنید؛ اما در چاپ فوری محاسبه هزینه کاملاً متفاوت است، شما به اندازه سفارشتان پول می دهید. اگر بخواهیم مطلب را شفاف شرح بدهیم، باید بگوییم بر اساس هزینه کاغذ و مرکب و هزینه چاپ و… وجه چاپ هر عدد محصول شما اعلام می شود و شما هر تعداد که سفارش دهید ضربدر این عدد ثابت می شود و بدین ترتیب وجه برخلاف چاپ افست همان طور که گفتیم به تعداد کار شما بستگی دارد و می شود مصداق ضرب المثل هرچه قدر پول بدهید آش می خورید. طبق محاسبات، چاپ با دستگاه های دیجیتال به طور عموم برای کارت ویزیت ها با تعداد سفارشات کمتر از 1000 عدد و برای محصولاتی مثل بروشور کمتر از 400 عدد بهترین گزینه است.
نکته مهمی که سبب این تفاوت در هزینه چاپ افست و چاپ فوری شده است؛ مسئله مهم هزینه تهیه زینک است که در افست بسیار حیاتی است. شما در چاپ فوری هزینه ساخت زینک ندارید و اصلاً به خاطر حذف این مرحله است که دیگر احتیاج نیست شما سفارش بدهید و چند روز منتظر بمانید، سرعت عمل دارید، همچنین داشتن نمونه کار و همچنین ویرایش در وسط چاپ کارها که در قسمت بالا ذکر شد از مزایای دیگر این حذف است. مزایای این چاپ بسیار سریع با حذف زینک به همین جا محدود نمی شود؛ در چاپ افست نمی توانستید کار را شخصی سازی کنید؛ شخصی سازی بدین معنی است که می توانید محصول چاپی داشته باشید که با محصول قبلی متفاوت باشد، اما حالا امکان آن برای شما فراهم شده است.
کیفیت چاپ فوری با دستگاه های دیجیتال
چاپ فوری با این خصوصیات که در بالا برای شما ذکر کردیم؛ قطعاً ارزش خود را در ذهن شما به اثبات رسانده است. اجازه دهید قبل از مراجعه به هر چایخانه ای و اقدام به سفارش چاپ فوری محصولات چاپی تان اعترافی کنیم.
چاپ فوری تنوع رنگ افست را ندارد. کارهای تک رنگ و دو رنگ بسیار مطلوب تر از کارهای سه رنگ و یا چهار رنگ هستند. هزینه تعداد رنگ بیشتر، بالاتر می رود و کیفیت رنگ ها بهره وری افست نیست باید قبول کرد در کارهای چند رنگ محدودیت دارد، کاری به زیبایی افست برای شما فراوری نمی نماید، همچنین شما رنگ های خاصی مثل طلایی و نقره ای و مسی و از این قبیل رنگ ها را در چاپ فوری ندارید؛ اما نباید بی انصافی کنیم در کارهای سیاه و سفید این چاپ سریع بهتر از افست عمل می نماید، به طوری که در کارت ویزیت تک رنگ تا 1000 عدد کیفیت کار این چاپ فوق العاده سریع بهتر از افست است. به هر حال هر روشی ایرادی دارد؛ ایراد چاپ فوری در کیفیت پایین چاپ است. ما ایرادات را گفتیم اما از قلم نیاندازید؛ همان طور که در بالا اشاره شد در کیفیت کار افست نیروی کار و شرایط اقلیمی تأثیرگذارند؛ بنابراین نمی توان با قطعیت گفت افست بهتر عمل خواهد نمود.
بگذارید یک اعتراف دیگر هم بکنیم چاپ فوری در متریال ها و گرماژ کاغذ هم محدودیت دارد، دستش مثل افست باز نیست.
همه این موارد را بیان کردیم تا بتوانید بر اساس زمان پیش رویتان و تعداد کارتان تصمیم درستی را بگیرید. البته قبلاً از اتمام کار گفتنی است؛ با پیشرفت تکنولوژی این ایراداتی هم که برای چاپ فوری گفتیم در حال برطرف هست تا در آینده دیگر ادعایی برای افست باقی نماند.
سفارش چاپ کاتالوگ
چاپ کاتالوگ این کتابچه جادویی هم زمان با پیوند هنر و تجارت و صنعت متولد شد. به جهان آمد تا من و شما بتوانیم با عجین کردن جادوی کلمات و زیبایی هنر مجموعه ای از اوراق را تشکیل دهیم که طی یک کتابچه ای زیبا و کامل دسترنج هایمان را پیش روی مخاطب قرار دهیم و به شیوه ای مدرن و اثرگذار معرفی کنیم. شاید بتوان گفت؛ اصلی ترین تفاوت چاپ کاتالوگ با چاپ بروشور همین است که بروشور نقش یک دفترچه راهنما را بازی می نماید که برای مصرف نماینده تنها یک کالا یا خدمات را شرح می دهد تا او بداند این کالا و یا خدماتی که در مقابل چشمان خود می بیند، چگونه بهترین کارکرد خود را برای او خواهد داشت؛ اما با چاپ کاتالوگ گویی یک آلبوم خانوادگی دارید؛ تصاویر و معینات تک تک محصولاتتان را در قالب یک آلبوم برای مصرف نماینده، فراهم می نماید تا او به جای صرف مدت زمان زیاد برای خواندن یکایک بروشورها، در یک کتابچه خلاصه در زمان بسیار کمتری همه کالاها را بشناسد و قادر شود در یک نگاه همه آن کالا و خدمات را از مقابل چشمانش بگذراند و به راحتی مقایسه کند، در نتیجه با داشتن آگهی کامل تصمیم درستی بگیرد. با چاپ کاتالوگ شما این امکان را به مشتری داده اید قیمت و معینات محصولات را به صورت متمرکز ببیند و آزادانه و درست انتخاب کند، خرید بسیار خوبی خواهد داشت. مشتری راضی، بازخواهد گشت و مشتریان دیگری هم با خود خواهد آورد. رابطه برد- برد یعنی همین. مشتری مداری یعنی همین که اجازه دهیم مصرف نماینده آگاهانه انتخاب کند.
انتخاب بهترین چاپ کاتالوگ
چاپ کاتالوگ نیز مانند بقیه محصولات چاپی که در خدمت تبلیغات و بازاریابی درآمده است برای اثرگذاری بهتر احتیاج به استراتژی دارد. استراتژی که در راستای برآوردن اهداف سازمان و یا شرکت مربوطه باشد. بدین منظور بعد از آن که اهداف بازاریابی شما معین شد و نقش چاپ کاتالوگ در تحقق این اهداف معین شد؛ در راستای آن اولین نکته ای که باید توجه شود؛ هزینه ای است که برای طراحی و چاپ کاتالوگ در نظر گرفته اید؛ زیرا هزینه در نظر گرفته شده در انتخاب نوع چاپ و کاغذ و کیفیت و تنوع رنگ و طراح ها تأثیر بسیار مهمی دارد. در گام اول به سراغ طراحی در چاپ کاتالوگ که در اثربخشی این محصول چاپی تبلیغاتی تأثیر زیادی دارد، می رویم. در طراحی نکته اولی که مدنظر قرار می گیرد؛ محصولاتی هستند که قرار است در کاتالوگ کنار هم چیده شوند. سعی کنید محصولاتی که مشابهت هایی به هم دارند را پشت سرهم قرار دهید، یا اگر یک کالا و یا خدمات که طیفی از پیشرفت و تکامل و یا تنوع طرح و رنگ دارند و همه آن ها از ابتدا تا خاتمه در حال عرضه هست را پشت سرهم قرار دهید تا به ذهنیت سازی در ذهن خواننده یاری شود. اطلاعات که پراکنده نباشند ذهن ناخودآگاه طبقه بندی می نماید، به مقایسه اقدام نموده و مشتاق به انتخاب می شود؛ اما مطالب پراکنده اثر اطلاعات ارائه شده قبلی را کم رنگ می نماید. باید وقتی جرقه ای زده شد هر جرقه ای بعد آن، اثر قبلی را تقویت کند. جرقه هیجان و اشتیاق به خرید را لحظه به لحظه تقویت کنید؛ آن قدر هیجان و اشتیاق را در مشتری تقویت کنید تا بالاخره انتخاب کند، وسوسه خرید مقاومت را بشکند. مأموریت کاتالوگ فروش است.
جذاب ترین چاپ کاتالوگ
چاپ کاتالوگ فوق العاده با انتخاب تصاویر زیبا، فونت و رنگ متن جذاب و رنگ صفحه مناسب است که اتفاق می افتد. کاتالوگ با تنوع رنگی که دارد مخاطب را جذب می نماید تا آغاز به ورق زدن کند، اگر هماهنگی کاملی در آن دیده نشود، مخاطب حتی زحمت خواندن تیترها را هم به خودش نمی دهد؛ بنابراین هنگام چاپ کاتالوگ از قلم نیاندازید؛ شما دارید اثر هنری برای فروش محصولاتتان خلق می کنید، انگار یک دفتر نقاشی در مقابل چشمان بیننده قرار می دهید تا ورق بزند و شاهکارهای شما را تماشا کند.
نکته بعدی به جملات انتخابی بازمی شود؛ خلاصه اما مفید و جذاب. مخاطبان حوصله خواندن متن ندارند، باید وقتی ورق می زنند درهمان نگاه اول تیترهای جذاب نظرشان را جلب کند، هر تیتر می تواند او را به خواندن شرحات بیشتر راغب کند و شما با معرفی خدمات و امکاناتی که هر کالا یا خدمت ارائه می نماید، می توانید آن ها را مشتاق تر کنید. جملات باید آن قدر اثرگذار باشد که حس احتیاج به آن محصول ارائه شده در وجود مخاطب بیدار و تقویت شود، می دانید زمان باعث کمرنگ شدن آثار نوشته ها می شود؛ مگر در بیدار کردن احساس احتیاج در مشتری و تقویت آن بسیار قوی عمل کنید. البته می توانید امکان دسترسی و خرید سریع را در اختیارشان قرار دهید که بلافاصله بعد از خواندن کاتالوگ و در اوج اشتیاقی که برای خرید دارند، تصمیم به خرید بگیرند و سفارش دهند. تا تنور داغ است باید نان را چسبید.
خاتمهی رپرتاژ خبری
منبع: خبرگزاری ایسنا