ایده آل های فیلسوف عمل گرا

به گزارش مجله آرنا به نقل از آمازون، ریچارد رورتی، فیلسوف پساتحلیلی سنت پراگماتیسم، در دهه آخر زندگی خود، آرا ضد استبدادی و مدرنی در زمینه عمل گرایی ارائه کرد. او پراگماتیسم (عمل گرایی) را به عنوان ایمان مبارزه برای مرحله دوم روشنگری می دید. از نظر او، مرحله اول مربوط به رهایی انسان از اقتدار غیرانسانی در مسائل عملی بود: آنچه باید انجام دهیم و اینکه چیزها باید چگونه باشند. مرحله دوم روشنگری از نظر او، بیشتر به رهایی انسان از اقتدار غیرانسانی در موضوعات نظری می پردازد.

ایده آل های فیلسوف عمل گرا

کتاب پراگماتیسم و ایده آلیسم: رورتی و هگل در بازنمایی و واقعیت (آرا اسپینوزا) در پی نشان دادن این است که چگونه پراگماتیسم، فراتر از مدل سنتیِ واقعیت- به عنوان امری قادر به بازنمایی شناخت ما از واقعیت در زبان و اندیشه- به سوی درک نوی حرکت می نماید، درکی از اینکه چگونه عملکردهای گفتمانی به ما یاری می نمایند تا با فراز و نشیب های زندگی کنار بیاییم.

هگل چالش با ایده واقعیت عینی را به عنوان هنجارهایی برای تفکر در نظر می گیرد، هنجارهایی که رورتی معتقد بود ما را به مرحله دوم روشنگری، متعهد می نماید. برخلاف رورتی، هگل گزارشی جزئی، سازنده، ضد استبدادی، غیر فتیشیستی و عملگرایانه و اجتماعی از بعد بازنمایی محتوای مفهومی ارائه می نماید.

در مرکز این گزارش، ملاحظاتی از بعد اجتماعی در هنجارگرایی گفتمانی از منظر شناخت متقابل وجود دارد و نیز ملاحظاتی از بعد تاریخیِ هنجارگرایی گفتمانی قابل مشاهده است که ناشی از برداشتی نو و متمایز از عقل است: عقلانیتی جمعی که گذشته را به سنت تبدیل می نماید. بدین ترتیب ایده آلیسم او، جایگزینی عملگرایانه و انضمامی برای سمانتیک جهانی رورتی و ضد بازنمایی معرفتی او ارائه می نماید.

روبرت برندوم، نویسنده این کتاب، فیلسوف آمریکایی و پژوهشگر فلسفه زبان، فلسفه فکر و منطق است. منطق ناسازگاری، روح اعتماد: خوانشی از پدیدارشناسی هگل، دلیل در فلسفه و از تجربه گرایی تا بیانگری از دیگر آثار اوست.

پراگماتیسم و ایده آلیسم: رورتی و هگل در بازنمایی و واقعیت) در 160 صفحه به زبان انگلیسی از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 اسفند 1401 بروزرسانی: 13 اسفند 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2141

به "ایده آل های فیلسوف عمل گرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده آل های فیلسوف عمل گرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید