ایروان از باکو خواست نیروهایش را از خاک ارمنستان خارج کند

به گزارش مجله آرنا، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان با این ادعا که نیروهای جمهوری آذربایجان در خاک ارمنستان حضور دارند، از باکو خواست از تشدید تنش خودداری نموده و آن ها را خارج کند.

ایروان از باکو خواست نیروهایش را از خاک ارمنستان خارج کند

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل مجله آرنا، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان امروز (شنبه) ابراز امیدواری کرد باکو نیروهایش را از خاک ارمنستان خارج کند.

به گزارش تاس، وی گفت: ما یک بار دیگر تاکید می کنیم که طرف آذربایجانی به خاک کشور مستقل ارمنستان تجاوز نموده است. ما بیانیه های شرکای بین المللی خود که از جمهوری آذربایجان خواسته اند واحدهای مسلح خود را فوراً از قلمرو ارمنستان خارج کند، تحسین می کنیم.

این مقام وزارت خارجه ارمنستان اضافه نمود: امیدواریم طرف آذربایجانی به این درخواست ها توجه کند و شرایط را بیش از این تشدید نکند.

وی تاکید نمود: ارمنستان مصمم است همه اقدامات لازم برای اطمینان از تمامیت ارضی خود را به کار ببندد و در این خصوص از طرق مختلف شرکایش را آگاه نموده است.

روز چهارشنبه، وزارت دفاع ارمنستان ادعا کرد نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان کوشش کردند اقدامی خاص را در ساعات آغازین همان روز در یکی از منطقه ها مرزی استان سیونیک ارمنستان انجام دهند. ساعاتی بعد از آن نیکول پاشینیان سرپرست نخست وزیری ارمنستان هم گفت که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان از مرز ارمنستان عبور نموده و تا عمق 3.5 کیلومتری در خاک این کشور نفوذ نموده اند.

به گزارش تاس، بعد از خاتمه درگیری ها میان این دو کشور بر سر منطقه قره باغ کوهستانی که هفت منطقه مجاور قره باغ تحت کنترل باکو عایدی، مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در امتداد منطقه ای در مجاورت استان های سیونیک و گغارکونیک ارمنستان نهاده شد.

بعد از گزارش ها درباره تنش مرزی میان دو کشور، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم روز پنجشنبه در گفت وگوی تلفنی خود با پاشینیان بر لزوم رعایت دقیق توافق آتش بس که با میانجیگری روسیه بعد از هفته ها درگیری بین ایروان و باکو بر سر منطقه قره باغ کوهستانی به دست آمد، تاکید نمود.

چهارم آبان 1399 بود که جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از 44 روز درگیری در قره باغ کوهستانی با وساطت روسیه بر سر آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ دام، کلبجر و لاچین را تخلیه نموده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان هم متعهد شد ضمن توقف عملیات های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) برای اتصال قره باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه منطقه ها آزادشده به باکو واگذار شد. مسکو هم طی این مدت تا پنج سال، به اسم حافظ آتش بس، نیروهای حافظ صلح خود را در قره باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر نموده است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1671

به "ایروان از باکو خواست نیروهایش را از خاک ارمنستان خارج کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایروان از باکو خواست نیروهایش را از خاک ارمنستان خارج کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید