با iOS 16 دیگر نیازی نیست ثابت کنید من یک ربات نیستم

به گزارش مجله آرنا، اگر از اینکه به صورت مداوم، انسان بودن خود را به سیستم امنیتی کپچا در یک وب سایت یا اپلیکیشن ثابت کنید خسته شده اید، اپل راه حل جالبی برایتان دارد. ظاهرا در iOS 16 این امکان وجود دارد که کاربر بدون احتیاج به گذر از سد امنیتی کپچا بتواند به وب سایت ها یا اپ های مختلف دسترسی داشته باشد.

با iOS 16 دیگر نیازی نیست ثابت کنید من یک ربات نیستم

بعضی از وب سایت ها یا اپلیکیشن های مختلف برای اینکه از انسان بودن شما یا بهتر است بگوییم ربات نبودن تان اطمینان حاصل نمایند، یک سیستم امنیتی که با نام کپچا (CAPTCHA) شناخته می گردد را در نظر گرفته اند که باید آن را پشت سر بگذارید. این سیستم امنیتی هم با پرسیدن یک سری سوال از شما، متوجه می گردد که شما ربات نیستید. برای مثال باید در تصاویر، شومینه، هواپیما، دوچرخه، چراغ هدایت و رانندگی و… را پیدا نموده و آن ها را تیک بزنید. تصاویر هم خیلی واضح نیستند و همین موضوع سبب می گردد کاربر گاهی اوقات به اشتباه بیفتد. حال خدایی ننموده اگر اشتباه کنید، اگرچه انسان هستید اما کپچا شما را ربات تشخیص داده و مجددا سوالات مختلفی را از شما می پرسد.

این فرایند به خصوص زمانی که شما به یک فایل احتیاج فوری دارید می تواند واقعا روی اعصاب تان برود. اما اپل خوشبختانه قرار است در iOS 16 احتیاج کاربرانش را به گذر از سد امنیتی کپچا به حداقل برساند. حال این اتفاق چگونه رخ می دهد؟

در ابتدا باید بگوییم تمام اپلیکیشن ها و وب سایت ها قرار نیست از این قابلیت iOS 16 پشتیبانی نمایند. اما آن هایی که پشتیبانی می نمایند، دیگر برای کاربران سوالات کپچا را به نمایش در نمی آورند چون از بابت ربات نبودن آن ها مطمئن هستند. همانطور هم که احتمالا حدس زده اید، این احراز هویت به وسیله اپل آیدی شما صورت می گیرد و در نتیجه برای فعال سازی آن باید به تنظیمات مربوط به این بخش بروید.

هنگامی که iOS 16 رسما عرضه گردد، قطعا آموزش کامل تر و جامع تری در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت اما با این حال باید بدانید در بخش Apple ID > Password & Security > Automatic Verification، می توانید گزینه مربوطه را فعال کنید تا دیگر احتیاجی نداشته باشید در وب سایت ها، از کپچا عبور کنید.

طبق توضیحات اپل، این کار باعث می گردد iCloud به صورت اتوماتیک و خصوصی، گوشی و اپل آیدی شما را در پس زمینه احراز هویت کند و در نتیجه دیگر احتیاجی نخواهد بود اپ ها یا وب سایت های دیگر این کار را انجام دهند.

اپل اخیرا یک ویدیو هم در رابطه با نحوه کارکرد این قابلیت تازه منتشر و توضیحاتی را هم در رابطه با آن ارائه کرد. اما به زبان ساده، این قابلیت یک دسترسی که Private Access Token نام دارد را در اختیار اپ ها یا وب سایت ها قرار می دهد تا تجربه ساخت یک حساب کاربری یا ورود به آن برای کاربران بهبود داشته باشد و در مقایسه با کپچا، امنیت و حریم خصوصی کاربران را هم به شکل بهتری حفظ گردد.

در حال حاضر Cloudflare و Fastly پشتیبانی خود از این سیستم تازه را اعلام نموده اند و این یعنی میلیون ها اپلیکیشن و وب سایت که مبتنی بر این پلتفرم ها هستند، قرار است بدون احتیاج به کپچا، به کاربران دسترسی های لازم را بدهند. البته این قابلیت آنقدر خوب هست که شدیدا مورد استقبال کاربران قرار بگیرد. با این تفاسیر باید انتظار داشت به مرور زمان، پلتفرم های بیشتری هم از آن پشتیبانی نمایند.

در نخستین نسخه بتای iOS 16 و iPadOS 16، گزینه Automatic Verification در تنظیمات به صورت پیش فرض فعال است. اما اگر هم نبود، کاربر می تواند به صورت دستی آن را به وسیله مسیری که به آن اشاره شد، فعال کند. طبق گفته های اپل، این قابلیت در سیستم عامل مک هم در دسترس قرار خواهد داشت. گفتنی است تمام سیستم عامل های اپل در حال حاضر در مرحله بتا قرار دارند و قرار است پاییز سال جاری رسما در دسترس قرار بگیرند.

منبع: Mac Rumors

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2021

به "با iOS 16 دیگر نیازی نیست ثابت کنید من یک ربات نیستم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با iOS 16 دیگر نیازی نیست ثابت کنید من یک ربات نیستم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید