بلک فرایدی؛ موسمی برای مرگ

به گزارش مجله آرنا، آدینه سیاه و فروش اقلام ارزان قیمت یا حراج مرگ در روزهای کرونایی!؟. سوالی که گردانندان و مبلغان این نوع حراجی در اوضاع کنونی جهان باید به آن پاسخ دهند...

بلک فرایدی؛ موسمی برای مرگ

به گزارش مجله آرنا، هر سال در کشورهای غربی، آخرین آدینه ماه نوامبر مصادف با هفتم آذر ماه را Black Friday یا آدینه سیاه می نامند؛ چراکه فصل خرید کریسمس شروع شده، در این روز مردم برای انجام خریدهای کریسمس آماده می شوند و بسیاری از فروشگاه ها نیز چوب حراج به اجناس خود می زنند. در این روز رقابت میان فروشگاه ها و مردمی که برای خرید می آیند، آنقدر بالا می گیرد که گاهی به درگیری و نزاع نیز می انجامد. حالا چند سالی است که رسم حراج فروشگاه ها در آدینه سیاه به ایران هم رسیده و مردم برای خرید اجناس حراجی راهی فروشگاه ها می شوند.

بسیاری از فروشگاه های حتی از چند روز قبل این حراجی عظیم را با عناوینی خلاقانه مثل حراجی نارنجی و... تبلیغ می نمایند تا مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشانند، اما نباید از یاد برد که سال جاری شرایط دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا بحرانی است و قطعا هرگونه تجمعی با هر بهانه و هدفی می تواند به از دست رفتن جان بسیاری از مردم منجر گردد.

در این روزها، کرونا در کشور ما هم شیوع بسیار زیادی داشته، روزانه بیش از 400 نفر از هموطنانمان جان می بازند و تقریبا همه کشور در شرایط قرمز و حتی سیاه کرونایی واقع شده است و بر همین اساس هم محدودیتهایی برای فعالیت مشاغل 2 تا 4 در نظر گرفته شده است. بنابر تاکید مسوولان و متخصصان امر در چنین شرایط کرونا زده، ایجاد هر گونه تجمعی خطر آفرین است. بر همین اساس در آستانه فرا رسیدن آدینه سیاه و موسم حراجی، خطر آن می رود که بعضی بی توجه به محدودیتهای اعمال شده اقدام به حراجی های پنهانی و زیرزمینی نموده و افراد هم با سودای خرید ارزان، به این مکانها هجوم آورده و در گیر و دار همین شلوغیها، مبتلا شده و حتی جان ببازند. بر همین اساس هم چه فروشگاه ها و چه مردم ضروری است در این شرایط بیش از هر چیز دیگری فکر سلامت خود و دیگران باشند تا حراج آخرین آدینه ماه نوامبر به حراج مرگ برای آنها و اطرافیانشان بدل نگردد.

طبیعتا باید راهکارهای نظارتی و برخورد برای چنین روزهایی که فروش بیشتر یا خرید ارزان برای عده ای مهمتر از جان و سلامت است، پیش بینی گردد. البته در حال حاضر در کشور محدودیت های جدی کرونایی وضع شده و مشاغل غیرضروری در مناطق قرمز تعطیل هستند. از طرفی منع تردد از ساعت 21:00 شب تا 04:00 صبح نیز وجود دارد و طبیعتا با وجود این محدودیت ها، برگزاری چنین حراجی هایی تخلف است و قاعدتا با موارد تخلف برخورد خواهد شد.

برگزاری هرگونه حراجی؛ ممنوع

در این زمینه دکتر سیما سادات لاری- سخنگوی وزارت بهداشت در گفت وگو با مجله آرنا، گفت: برگزاری هرگونه حراجی یا فروش فوق العاده در شرایط حال حاضر شیوع ویروس کرونا در کشور ممنوع است.

وی تاکید نمود: بر اساس محدودیت های مصوب شده در ستاد ملی مقابله با کرونا، در شهرهای با شرایط قرمز کرونا، فقط گروه شغلی یک اجازه فعالیت دارند و فعالیت گروه های شغلی دو و سه و چهار ممنوع است. از طرفی باید توجه کرد که اصلی ترین راه مقابله با کرونا، رعایت فاصله گذاری ها، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمع ها و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

لاری درباره نحوه برخورد با تخلفات احتمالی در برگزاری حراجی ها در این روزها، گفت: در صورتی که حراجی یا فروش فوق العاده برگزار گردد نیز بخش های مربوطه مانند اصناف برخورد لازم را انجام خواهند داد. همان طور که در هفته گذشته یک مورد حراجی برگزار شده و پس از اطلاع با آن واحد صنفی برخورد قانونی انجام شد.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید نمود: در ضمنً بر اساس اعلام استانداری، فعالیت گروه های شغلی یک هم تا ساعت 20 خواهد بود. از ساعت 21 تا 4 صبح نیز ممنوعیت تردد در حال اجراست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1257

به "بلک فرایدی؛ موسمی برای مرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلک فرایدی؛ موسمی برای مرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید