خبرنگاران زیرساخت ها برای جهش فراوری در فارس فراهم است

به گزارش مجله آرنا، شیراز- خبرنگاران- سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری فارس، با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام جهش فراوری از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: زیرساخت های لازم برای تحقق این شعار در استان فارس فراهم است.

خبرنگاران زیرساخت ها برای جهش فراوری در فارس فراهم است

ظفر افشون، شنبه در گفت و گو با مجله آرنا اضافه نمود: البته این بدان معنا نیست که همه چیز به طور کامل فراهم است و احتیاج نیست کاری در استان انجام گردد و قطعا کارهای بسیاری باید انجام داد اما اگر از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کنیم می توانیم در راستا جهش فراوری گام های اساسی برداریم.

وی ادامه داد: هرچه ظرفیت ها و امکانات موجود کامل تر باشد اهداف مد نظر رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال نیز سریعتر و کامل تر محقق خواهد شد و بنابراین تحقق و عملیاتی شدن بعضی برنامه ها و زیرساخت ها را باید با توان بیشتری دنبال کنیم.

او گفت: از جمله این برنامه ها و زیرساخت ها ساخت خطوط ریلی شیراز - بندرعباس، شیراز - بوشهر، شیراز - عسلویه و شیراز - اهواز است که به عنوان احتیاجهای حیاتی استان باید با جدیت دنبال گردد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری فارس، شناخت ظرفیت معادن فارس را به عنوان یکی از پتانسیل های این استان مهم توصیف کرد و اضافه نمود: به رغم اهمیت این حوزه، هنوز یک نقشه جامع از معادن استان در اختیار نداریم که در کدام نقطه استان اکتشاف و شناسایی اجرا شده است.

افشون اضافه نمود: وقتی بحث جهش در فراوری مطرح می گردد به معنای پیشرفت و تحرک حداقل 2 برابری نسبت به گذشته است و بنابراین باید به همان میزان ظرفیت ها را نیز تقویت کنیم و به کاربگیریم.

وی تعداد واحدهای صنعتی موجود در استان فارسرا افزون بر چهار هزار واحد دانست و گفت: تقریبا 90 درصد از این واحدها کمتر از میزان ظرفیتشان کار می نمایند که اگر بتوانیم این ظرفیت های خالی را که تمام زیرساخت هایشان از جمله گاز، آب و برق فراهم است و مجوز فراوری و بهره برداری را نیز دریافت نموده اند به کار گیریم شاهد جهش قابل توجهی در امر فراوری در استان خواهیم بود.

او گفت: یکی از احتیاجهای اصلی و عمومی این واحدها سرمایه در گردش است که بانک ها باید با مشارکت در تحقق شعار سال تسهیلاتی را با سود متعادل و مناسب در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری فارس گفت: از بانک ها انتظار داریم که نسبت به سال گذشته و برای تحقق شعار سال جاری فعالیت بیشتری داشته باشند و تسهیلات مورد احتیاج سرمایه گذاران و فعالان مالی را در مدت زمان کوتاه تر و با فرایند اداری کمتر تامین و پرداخت نمایند.

افشون اضافه نمود: از آنجا که بازار هدف فراوریات کشور بازار داخلی است، لذا ضرورت دارد که ابتدا زنجیره های داخلی را شناسایی و نسبت به قطع وابستگی به واردات اقدام کنیم و احتیاجهای کشور و استان را به وسیله افزایش فراوریات داخل تامین کنیم.

وی ادامه داد: امروز به رغم اینکه در کشور توان ساخت قطعات مورد احتیاج بخش های مختلف پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع لبنی و صنایع تبدیلی وجود دارد،نگاه بعضی از ماموران خرید همچنان به قطعات خارجی است که این نگاه باید تغییر کند و به سمت فراوریات داخل سوق یابد.

او اضافه نمود: قطعا بخشی از افزایش فراوریی که در کشور در نتیجه جهش فراوری حاصل خواهد شد باید از کشور صادر گردد و به همین دلیل ضروری است که سیاست های صادراتی را نیز نسبت به گذشته روان تر و آسان تر پیش بینی کنیم و موانع پیش روی صادرات در تا جایی که ممکن است برداریم.

افشون گفت: در این راستا بخش عظیمی از بار این مسئولیت بر دوش بخش خصوصی است و ما نیز به عنوان بخش دولتی باید تسهیل گر باشیم و بانک ها نیز با قرار دریافت در کنار بخش خصوصی و تامین نقدینگی مورد احتیاج آنها یاری نمایند که فرایند حرکت چرخ فراوری کشور شتاب گیرد.

وی اضافه نمود: بانک ها باید سختگیری های بی مورد را کنار بگذارند و به بخش خصوصی اعتماد نمایند و فعالان بخش خصوصی نیز باید بکوشند تا جایی که برای آنها مقدور است وثیقه ها و تضمین های مورد احتیاج بانک ها را تامین نمایند.

او ادامه داد: البته تامین بعضی از خواسته های بانک ها از جمله تامین وثیقه خارج از طرح برای فراوری نماینده و بخش خصوصی آسان نیست و انتظار است سیستم بانکی با همکاری بیشتر نقدینگی مورد احتیاج بخش خصوصی را فراهم کند.

افشون گفت: در این راستا بخش دولتی هم بیکار نخواهد بود و چه در سطح ملی و چه استانی برنامه ریزی هایی اجرا شده و تداوم خواهد داشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 874

به "خبرنگاران زیرساخت ها برای جهش فراوری در فارس فراهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زیرساخت ها برای جهش فراوری در فارس فراهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید