زمستان سخت در انتظار زلزله زدگان آذربایجان شرقی

به گزارش مجله آرنا، زلزله زدگان آذربایجان شرقی در حالی به استقبال زمستان می فرایند که بسیاری از آنها شرایط اسکان مناسبی ندارند و شب های سرد سال را باید در چادرها یا کانکس ها بگذرانند.

زمستان سخت در انتظار زلزله زدگان آذربایجان شرقی

مجله آرنا-معصومه حق جو: زمین لرزه 5.9 ریشتری 17 آبان سال جاری که با مرکزیت منطقه ترک واقع در 25 کیلومتری شمال میانه رخ داد، 5 کشته و بیش از 200 مجروح بر جای گذاشت.

طبق آمارهای اعلام شده این زمین لرزه به بیش از 30 روستا در استان آذربایجان شرقی خسارت وارد کرد و به خانه های حدود 12 هزار نفر آسیب زد. با گذشت بیش از یک ماه از زمان وقوع زلزله و با انجام اقدامات حمایتی و پوششی و پرداخت تسهیلات به حادثه دیدگان، همچنان بسیاری از آنان شرایط اسکان مناسبی ندارند و با مسائل متعددی دست و پنجه نرم می نمایند.

در نخستین روزهای پس از وقوع زلزله ایجاد کمپ های اسکان موقت و عرضه کانکس به آسیب دیدگان انجام شد تا زلزله زدگان روزها و شب های سرد سال را در سرپناهی موقت بگذرانند.

به گفته محمدباقر هنربر، مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، در حال حاضر به 2300 نفر از آسیب دیدگان 10 میلیون تومان یاری بلاعوض برای اسکان موقت و به بعضی دیگر از زلزله زدگان 237 کانکس و 253 اتاقک اسکان موقت 12 متری تحویل داده شده است.

هنربر اظهار داشت که هیچ خانواری در چادر سکونت ندارد، اما اخیرا فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شده که اظهارات این مسئول را نقض می نماید.

اظهارات مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی را فردین فرمند، نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز تایید نکرد.

وی با بیان این که طی روزهای اخیر بازدیدی سرزده از مناطق زلزله زده داشته، اظهار کرد: بعضی مسئولان اعلام نموده اند که در منطقه چادرنشین نداریم، اما این موضوع صحت ندارد. البته تعداد دقیقی از چادرنشینان مناطق زلزله زده ندارم ولی هنوز تعداد قابل توجهی از خانواده های زلزله زده در چادر سکونت دارند.

فرمند اضافه نمود: ساکنان چادرها از نظر سیستم گرمایشی با مشکل روبرو اند. زلزله زدگان می گویند ما از نظر غذا مسئله ای نداریم و فقط می خواهیم سرپناهی مطمئن برای ما ایجاد گردد.

وی گفت: به گفته زلزله زدگان و بر اساس مشاهداتی که داشتم چادرها مساحت مناسبی برای خانواده ها ندارند و فضای سردی هم شب ها در این چادرها حاکم است. از طرفی استفاده از سیستم گرمایش گازی ممکن است در این چادرها خطرساز باشد. کما این که کارشناسان بنیاد مسکن در یکی از همین چادرها دچار گازگرفتگی شدند.

این مسئول بیان نمود: آواربرداری در بعضی مناطق صورت گرفته، اما بخش مهمی از آواربرداری ها باقی مانده که به دلیل بارندگی و صعب العبور بودن جهت و در نتیجه وارد نشدن ماشین آلات به منطقه هنوز انجام نشده است. این در حالی است که اگر از چند شهر بزرگ کشور تعدادی ماشین آلات آواربرداری به منطقه اعزام می شد، مشکل در همان روزهای نخست حل شده بود.

وی از کیفیت نامناسب اتاقک های پیش ساخته برپا شده در بعضی مناطق زلزله زده هم انتقاد کرد.

فرمند گفت: نفوذ سرما از درزهای این اتاقک ها و همچنین چکه کردن آب از سقف آنها شرایط را برای افرادی که از این امکان برخوردار شده اند، سخت نموده است.

نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی بیان نمود: این منطقه از نظر شرایط اقلیمی با سایر استان ها متفاوت است و ساکنان قطعا با بارندگی هایی که شروع شده و تا بهار نیز ادامه دارد شرایط دشواری برای زندگی خواهند داشت.

وی از مناسب نبودن شرایط بهداشتی در کمپ های برپا شده اطلاع داد و گفت: در گذشته همه روستاها حمام عمومی داشتند، اما این حمام ها به مرور از بین رفتند. در شرایط کنونی همین زیرساخت هم در منطقه وجود ندارد.

فرمند اظهار کرد: اجاره نشین ها به ویژه در روستاهای این منطقه در شرایط خاص و دشواری قرار دارند. یکی از مسائل ایجاد شده این است که برای اجاره نشین ها برنامه خاصی وجود ندارد. مثلا در روستای صومعه علیا که 350 خانه در آن تخریب شده به مستاجران پولی داده نشده است و مهم تر این که خانه ای برای اجاره وجود ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ساکنان این خانه های تخریب شده ادعایی هم ندارند، اما خانه ای وجود ندارد که بتوانند دوباره اجاره نمایند و به زندگی خود ادامه دهند. از طرفی دولت نیز به این افراد به دلیل این که مالک نبودند، خسارتی نمی پردازد. پیشنهاد دادیم اقلا به این افراد کانکس اجاره داده گردد.

وی اضافه نمود: مساله مهم این است که خانه های اجاره ای این روستاها ممکن است به دلیل سکونت صاحبخانه ها در شهرها و هزینه بر بودن ساخت بنای جدید تا مدت ها ساخته نشوند. به همین دلیل معتقدم دولت باید طرح ضربتی برای اجاره نشین ها اجرا کند.

نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی بیان نمود: دولت طبق مصوبه سال 1391 باید 10 هزار خانه پیش ساخته داشته باشد. آیا امروز چنین امکانی داریم؟ هر بار با بحرانی روبرو می شویم می بینیم که عملا هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. این حوادث باید ما را در برابر حوادث احتمالی آینده قوی کند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی معتقد است که شرایط امدادرسانی و اسکان زلزله زدگان به خوبی در حال اجرا است.

به گفته حافظ باباپور همه اتاقک های پیش ساخته و کانکس های درخواست شده تحویل داده شده است. نزدیک به 2700 نفر نیز اجاره بهای بلاعوض 10 میلیون تومانی درخواست داده بودند که مرحله اول آن پرداخت شد.

وی بیان نمود: 1600 هزار واحد از 3 هزار واحد تخریب شده آواربرداری شده است. با توجه به عبور از مرحله اسکان موقت، عجله ای برای آواربرداری نداریم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 543

به "زمستان سخت در انتظار زلزله زدگان آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

1 کاربر به "زمستان سخت در انتظار زلزله زدگان آذربایجان شرقی" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمستان سخت در انتظار زلزله زدگان آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید