زنگ خطر مهاجرت دسته جمعی تجار از ایران ، مقصد بازرگانان ترکیه و کشور های حوزه خلیج فارس!

به گزارش مجله آرنا، کارشناس مهاجرت گفت: در ماه های گذشته متاسفانه با پدیده مهاجرت دسته جمعی تجار و بازرگانان ایرانی به کشور هایی رو به رو هستیم که فرصت های مناسب برای رشد مالی دارند.

زنگ خطر مهاجرت دسته جمعی تجار از ایران ، مقصد بازرگانان ترکیه و کشور های حوزه خلیج فارس!

به گزارش رکنا، مهاجرت یکی از آسیب های اجتماعی در هر کشور است که می تواند ضرر های جدی و بلند مدتی را به هر کشوری وارد کند. از سال ها پیش مهاجرت نخبگان و نیرو های کار و متخصصان جوان از ایران مورد بحث و آنالیز کارشناسان اجتماعی بود. با ایجاد موانع برون مرزی برای توسعه اقتصاد در ایران و بخشی از مدیریت های غیرمتخصص داخلی در حوزه اقتصاد، کارشناسان حوزه مهاجرت این روز ها از موج کوچ بازرگانان از ایران خبر می دهند. خبری که به حتم باید مدنظر مدیران استراتژیک کشور قرار گیرد. نکته مهمی که در این بخش باید بیشتر در مرکزیت چاره جوری قرار گیرد، مقصد بازرگانان ایران است. مقصد هایی که دور نیست.

جهان بخش مهرانفر، کارشناس مسائل مهاجرت توضیح داد: با یک پدیده ای در کشور روبه رو هستیم که طی آن تجار و بازرگانان ایرانی که هم اکنون دارای واحد های فراوریی فعال در کشور هستند، تصمیم به مهاجرت برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی به علت نوسانات مالی در کشور گرفته اند و این مساله تبعات جبران ناپذیری برای جامعه و اقتصاد کشور خواهد داشت.

تشکیل اتاق فکر بخش خصوصی برای یافتن مقصد مهاجرت کم خطر!

وی با اشاره به اینکه مساله مهاجرت در حال تبدیل شدن به یک همه گیری در حوزه مالی است، اضافه نمود: این بسیار تامل برانگیز و شوکه کننده خواهد بود اگر به یکباره با خروج سرمایه و توقف فراوری در بخش های مختلف مالی در کشور روبه رو شویم و امیدواریم تدبیری برای این مساله اندیشیده گردد.

این صاحب نظر حوزه مهاجرت یادآور شد: بعضی از این سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال تشکیل اتاق فکر برای پیدا کردن مقاصد با ریسک پایین برای سرمایه گذاری هستند و اگر این مساله به صورت تصاعدی اتفاق بیافتد اثرات فزاینده ای خواهد داشت و تاثیر آن بر تشدید بیکاری قابل توجه خواهد بود.

کارشناس مسایل مهاجرت افزود: ما در ادبیات مهاجرت در سطح جهان یک مدل از مهاجرت داریم که ناشی از جنگ اتفاق می افتد یا ناشی از مدل های نخبگانی که در اغلب کشور ها وجود دارد، اما با مدل های اینچنینی که می تواند منجر به توقف سرمایه گذاری و خروج گروهی سرمایه داران از کشور گردد یک مدل منحصر به فردی از مهاجرت است.

مهاجرت فعالان حوزه آی تی با افزایش اختلالات حوزه اینترنت

مهرانفر یادآور شد: بسیاری از فعالان حوزه آی تی نیز با توجه به مسایل پیش آمده در ماه های گذشته و اختلالات حوزه اینترنت نیز در حال مهاجرت هستند و با توجه به بازار بزرگی که این حوزه در سطح جهان دارد و انگیزه لازم برای این کار نیز وجود دارد.

نخبگان به اروپا و آمریکا می روند، تجار به ترکیه و کشور های حوزه خلیج فارس

وی در مورد مقاصد مهاجران ایرانی، گفت: عمده مهاجرین دانشگاهی و نخبگانی به سمت کشور های اروپایی و آمریکایی است و مهاجرت های مالی بیشتر به کشور های حوزه خلیج فارس و ترکیه انجام می گیرد و بازار این کشور ها از منابع مالی و سرمایه های انسانی ما بهره مند می شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2117

به "زنگ خطر مهاجرت دسته جمعی تجار از ایران ، مقصد بازرگانان ترکیه و کشور های حوزه خلیج فارس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطر مهاجرت دسته جمعی تجار از ایران ، مقصد بازرگانان ترکیه و کشور های حوزه خلیج فارس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید