قول هایی درباره خانه نیما و خط قرمزش

به گزارش مجله آرنا، خانه نیما مانند سرنوشتِ مالکِ شاعرش روایتی خواندنی و گاهی هیجانی پیدا نموده.

قول هایی درباره خانه نیما و خط قرمزش

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

ایسنا: چه سال هایی که نیما و عالیه خانم در همین خانه میزبان همسایگان شان سیمین و جلال می شدند و چه سال ها بعد که دیوان عدالت اداری حکم خروج از ثبت خانه را از فهرست آثار ملی داد و رسید به احتمالاتِ زیادی که برای کاربری های مختلفِ این بنا مطرح شد تا همین کمتر از دو سال قبل که یک نهاد شهری خانه را برای حفاظت خرید.

حالا حدود 22 ماه از خرید خانه نیما یوشیج، پدر شعر نو فارسی، توسط سازمان زیباسازی و قول و قرارهایی که برای بازسازی، ساماندهی و حفاظت از این بنای تاریخی توسط مالکانِ جدیدش داده شد، می گذرد.

بعد از این مدت، نه این که هنوز همه دل نگرانی های سال های گذشته برای چگونگی حفاظت از خانه نیما باقی مانده باشد، اما هستند همسایگانی که هر چند دل شان از وجودِ مالکی قرص است که قول داده برای حفاظت و بازسازی و کاربری متناسب در این بنا، ولی چشم شان به در خانه مانده تا بازسازیش تمام گردد و هرچند دیگر صاحبان اولیه اش را ندارد، اما باز هم درختانِ خانه زندگی ببخشد به محله دزاشیب تهران. چون برای شان خانه نیما هنوز همان خانه است، فقط قدری پیرتر شده از بیش از 50 سال قبل که نیما روی پله های ورودی اش نشسته و با فرزند کوچکش غرق در خواندن مطلبی است، خانه ای که نیما روی ایوانش دست عالیه خانم را گرفته و هر دو لبخند رضایت بر لب دارند.

برزین ضرغامی - مدیر عامل زیباسازی شهر تهران - بعد از انتشار یادداشتی از یک نیماپژوه و نماینده انجمن های دوستداران میراث فرهنگی مازندران که نسبت به سرنوشت خانه دل نگران بود، درباره فرایند بازسازی خانه نیما توضیح می دهد.

او می گوید: فرایند حفاظت و استفاده مجدد تطبیقی خانه نیما یوشیج به صورت علمی و دقیق در حال اجرا است که با توجه به حساسیت ویژه این میراث معاصر واجد ارزش به واسطه ارتباط قوی با خصیصه های ناملموس مرتبط با زندگی نیما برای عموم مردم، سازمان زیباسازی شهر تهران نخست مطابق همه فرایندهای حفاظت بحث طراحی حفاظت و استفاده مجدد تطبیقی خانه نیما را در دستور کار خود قرار داد.

او با بیان این که بعد از انجام این کار به سرعت مشاور دارای صلاحیت، کار خود را مطابق توضیح خدمات مفصلی که تنظیم شده بود شروع کرد و اکنون نیز این فرایند در مراحل پایانی قرار گرفته است، ادامه می دهد: در طی انجام فرایندِ طراحی با هم فکری با مشاور تصمیم بر آن شد که با توجه به شرایط بحرانی بخش هایی از ساختار (شناسایی شده در زمانِ مطالعات آسیب شناسی) هر چه سریع تر نخستین مرحله از فرایند اجرایی بازسازی با عنوان بازسازی اضطراری و استحفاظی انجام گردد.

او توضیح می دهد: استحکام بخشیِ رواق، نعل درگاه ها، کلاف کشی، خرپای چوبی و شیروانی بنا مطابق طراحی ارائه شده توسط مشاور در حال اجرا است و همچنین در همه فرایند طراحی و اجرا، متخصصانِ بازسازی سازمان زیباسازی شهر تهران با هم فکری با مشاور رعایت اصول و اخلاقیات بازسازی و حفاظت را مطابق مبانی نظری بازسازی در اولویت اصلی قرار داده اند.

به گفته رییس سازمان زیباسازی، مرحله بعدی عملیات اجرایی بازسازی این خانه نیز در حال برنامه ریزی است و پس از تکمیل مطالعات بلافاصله اجرا می گردد.

او همچنین درباره کاربری خانه نیما می گوید: خصیصه های میراث ناملموس مرتبط با شخصیت نیما و ارزش هایی که حمل می نماید، خط قرمز ما در استفاده مجدد بنا است.

ضرغامی با تاکید بر این که در پروژه های بازسازیِ دارای حساسیت ویژه مشابه این پروژه، به هیچ عنوان نباید دقت فدای سرعت گردد، بیان می نماید: تا جایی که این مسئله مدیریت گردد و از دقت کار کاسته نگردد سرعت کار نیز پی گیری می گردد تا هرچه سریع تر مردم بتوانند از خانه این شاعر عظیم و هنرمند دیدن نمایند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1341

به "قول هایی درباره خانه نیما و خط قرمزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قول هایی درباره خانه نیما و خط قرمزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید