قیمت عجیب میوه های وارداتی در بازار تهران؛ 12 دی 1400

به گزارش مجله آرنا، قیمت میوه در بازار نسبت به شب یلدا 10 درصد مقرون به صرفه شده، اما هنوز موانع زیادی در برابر مقرون به صرفهی وجود دارد، تفاوت قیمت ها میدان مرکزی تا مغازه ها و نیز از پایین تا بالای شهر بسیار است.

قیمت عجیب میوه های وارداتی در بازار تهران؛ 12 دی 1400

به گزارش خبرآنلاین، گزارش میدانی از مغازه های سطح شهر تهران حاکی است، قیمت ها نسبت به شب یلدا از تب و تاب افتاده و ثبات نسبی بر بازار حاکم است، اما همچنان نسبت به نرخی که از کشاورز و یا از میدان مرکزی میوه و تره بار خریداری می گردد، تفاوت های بسیاری دارد.

این شرایط نشان می دهد، همچنان سهم دلال، واسطه و یا مغازه دار از سود فروش میوه بیشتر است. در حالی که سیب در استان های شمال غرب کشور کیلویی 7 هزار تومان به فروش می رسد، اکنون در مغازه های سطح شهر بیش از 20 هزار تومان است.

علاوه بر آن تفاوت بین قیمت های میدان مرکزی میوه و تره بار و مغازه میوه فروشی سطح شهر که طبق مصوبه نباید بیش از 30 درصد باشد، در برخی موارد بیش از 100 درصد است.

آن ها نسبت به اینکه مغازه شان بالا یا پایین شهر است، قیمت میوه را مشخص می نمایند، پول اجاره مغازه را در نرخ میوه تاثیر می دهند و به این علت است که تفاوت فاحشی بین میوه فروشی های بالا و پایین شهر وجود دارد.

میوه در سطح شهر فراوان و هر گونه محصولی وجود دارد، میوه های پاییزه از انار و سیب گرفته تا پرتقال و نارنگی و همه گونه سبزی و صیفی در طبق عرضه مغازه ها جا خوش نموده است، حتی میوه جالیزی مانند هندوانه هم از بازار رخت نبسته است.

قیمت سیب زمینی نسبت به هفته های اخیر گران تر است و علت عمده آن صادرات است، صادرات عمده این محصول به کشور های حاشیه دریای خزر است.

هر کیلو سیب زمینی بین 12 تا 15 هزار تومان عرضه می گردد و از آنجایی که کشور ایران فراوری نماینده عمده این محصول است، باور قیمت بالا برای خریداران سخت است.

پرتقال، سیب و نارنگی هم در محدوده کیلویی 25 هزار تومان است، اما قیمت های بسیار پایین تری از باغداران استان های شمالی و بین 7 تا 10 هزار تومان به گوش می رسد.

فروشندگان میوه می گویند نرخ اجاره ها بالا است و اگر بخواهیم به این شغل ادامه دهیم، مجبوریم با گرانفروشی پول اجاره را تامین کنیم.

علی جباری یک فروشنده میوه که در منطقه 19 تهران مغازه تقریبا 20 متری دارد، ماهانه 6 میلیون تومان اجاره می دهد، می گوید: اجاره آنقدر بالاست که به این راحتی در نمی آید و مجبور هستیم میوه را به نرخی بیش از 30 درصد مصوب بفرشیم.

وی تایید می نماید که نرخ مصوب اتحادیه برای فروش میوه نشان می دهد که بعضا تفاوت قیمت میوه از میدان مرکزی میوه و تره بار تا سطح مغازه های شهر تا 100 درصد هم می رسد و از زمین باغدار تا سطح شهر تا 300 درصد اختلاف هم دیده شده است.

قیمت انواع میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران

قیمت انواع میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به این توضیح است:

همان طور که دیده می گردد، میوه های وارداتی با قیمت های سرسام آور وجود دارد، آناناس کارتنی 900 هزار تومان و این سوال است که چرا با وجود این همه تنوع میوه در داخل چنین میوه های گرمسیری وارد کشور می گردد.

این قیمت ها آن قدر بالاست که تنها قشر خاصی قدرت خرید دارند، دوم اینکه در رقابت با محصولات داخلی قیمت ها را گران می نماید.

میدان مرکزی میوه و تره بار تهران در منطقه آزادگان و در جنوبی ترین قسمت تهران واقع است و روزانه کامیون های میوه از تمام استان ها به این منطقه سرازیر می گردد و از آنجا به داخل شهر تهران و یا سایر استان ها به صورت مویرگی توزیع می گردد.

حجره داران موظف هستند که در قبال فروش میوه فاکتور ممهور به مهر به خریدار ارائه نمایند و مغازه دار هم بر اساس مقررات و طبق این فاکتور مجازند 30 درصد روی این قیمت ها بکشند.

اما در بیشتر موارد، مشکل گران فروشی از اینجا شروع می گردد که حجره دار فاکتور ارائه نمی دهد و یا قیمت های صوری روی آن ها درج می گردد و دست مغازه دار برای بالا بردن قیمت باز می ماند.

از سوی دیگر نظارت دقیق از سوی بازرسان چه در زمان خروج بار از میدان و یا زمان فروش در مغازه و گرانفروشی کلید می خورد.

در بسیار مواقع هم تعامل بازرسان با میوه فروشان بر نظارت های دقیق آن ها می چربد و میوه فروشان با فراغ بال روی قیمت ها می کشند.

مردم چه می گویند

اگر چه قیمت میوه نسبت به شب یلدا تقریبا ارزانتر شده، اما مردم از قیمت ها رضایتی ندارند، به ویژه معتقدند عمده این پول ها به جیب فراوری نماینده نمی رود و سهم عده ای در این وسط بیش از آنچه باید باشد، است.

یک زن میانسال که چند پلاستیک میوه خریده است، می گوید: این چند قلم میوه 120 هزار تومان شده است، ایران فراوری نماینده بزرگ میوه در دنیا است، ایران چهار فصل است و هر میوه ای به عمل می آید، چرا باید چنین گران باشد.

وی اضافه نمود: ایرانی ها از مهمان با میوه پذیرایی می نمایند و این فرهنگ را نمی توان نادیده گرفت، اما برخی موقع گرانی ها آنقدر می گردد که شرمسار مهمان می شویم.

یک خریدار دیگر از بالا بودن قیمت سبزی و صیفی از قبیل سیب زمینی و گوجه فرنگی انتفاد کرد و گفت: این ها به احتیاج روزانه تبدیل شده و تقریبا روزانه مصرف داریم، دولت باید ابتدا این ها را به قیمت های مطلوب عرضه کند و بعد صادر کند.

شرایط فراوری میوه در کشور

ایران رتبهٔ اول فراوری میوه در خاور میانه و شمال آفریقا را داراست. ایران در سال های اخیر، بین 10 کشور برتر فراوری میوه در دنیا، رتبهٔ هشتم را کسب نموده است.

جدیدترین آمار منتشرشده از سوی سازمان دنیای خواروبار و کشاورزی (فائو) نشان می دهد ایران یکی از کشور های بزرگ فراوری نماینده محصولات کشاورزی در دنیا است.

بر اساس این گزارش ایران در زمینه فراوری 35 محصول (از نظر ارزش) رتبه های تک رقمی 1 تا 9 را در دنیا به خود اختصاص داده است. رتبه نخست فراوری پسته دنیا به ایران اختصاص دارد و آمریکا و ترکیه به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

ایران بعلاوه دومین فراورینماینده زردالو، خیار، هندوانه، طالبی و خربزه دنیا شناخته شده و در زمینه فراوری گردو، خرما، گیلاس و بادام در جایگاه سوم دنیا قرار گرفته است.

رتبه چهارمی فراوری انجیر و بادمجان در دنیا و رتبه پنجم فراوری به، پیاز، آلبالو، کدو و پشم گوسفند نیز به ایران اختصاص یافته است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1870

به "قیمت عجیب میوه های وارداتی در بازار تهران؛ 12 دی 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت عجیب میوه های وارداتی در بازار تهران؛ 12 دی 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید