تور ارزان آلمان: مجوز کار و اقامت در آلمان، آشنایی با شرایط و مقررات ژرمن ها (قسمت اول)

به گزارش مجله آرنا، کار و اقامت در آلمان شرایط و الزامات متنوعی دارد. برای دریافت مجوز کار یا اقامت در آلمان، به اطلاع از شرایط مختلف ویزا، مدارک و نکات زیادی احتیاج داریدکه در ادامه همراه با خبرنگاران بدان مطلع می شویم.

تور ارزان آلمان: مجوز کار و اقامت در آلمان، آشنایی با شرایط و مقررات ژرمن ها (قسمت اول)

با تور ارزان آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

چه برای شهروندان اروپایی و چه مردم سایر جهان که به مهاجرت به کشوری دیگر می اندیشند، آلمان گزینه ای انکار ناشدنی در لیست کشورهای محبوب است. در میان شهروندان کشورمان هم شرایط مستثنی از قاعده نیست، چه آنکه گاه متاسفانه شاهد آن هستیم، بعضی از هموطنانمان، بدون آگاهی بی گدار به آب می زنند و افزون بر یاس و سرخوردگی، هویت ایرانی را خدشه دار می نمایند. به همین انگیزه بر آن شدیم، اطلاعات دقیقی برای همراهمان همیشگی مان در مجله آرنا فراهم آوریم.

برای ورود به آلمان و اقامت در آن تا سه ماه (90 روز) باید برای یک ویزای ورود به آلمان (ویزا شینگن) اپلای کنید و اگر اندیشه دارید بیشتر در آلمان بمانید و/یا کار کنید باید برای مجوزی به نام حق اقامت (residence title) اقدام کنید.

ویزای آلمان برای اقامت کمتر از سه ماه

اگر بخواهید در مسیرتان به سوی مقصدی غیر از آلمان در یکی از فرودگاه های این کشور درنگی کوتاه (اگرچه به مدت چند ساعت) داشته باشید به یک ویزا عبور یا ویزای فرودگاهی احتیاج دارید. با این ویزا تنها می توانید وارد محدوده بین المللی یکی از فرودگاه های آلمان شوید.

اگر قصد داشته باشید از فرودگاه بیرون بروید، حتی برای کمتر از یک روز، باید یک ویزای شینگن سه ماهه داشته باشید. با دریافت ویزا شینگن می توانید در طول یک دوره شش ماهه، در آلمان (یا هر کدام از دیگر کشورهای ناحیه شینگن) تا سه ماه (90روز) اقامت داشته باشید. برای درخواست ویزا شینگن باید به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشورتان مراجعه کنید.

می توانید سفارت یا کنسولگری آلمان در کشورتان را در گوگل جستجو کنید. وب سایت وزارت امور خارجه آلمان اطلاعات جامعی درباره تمام ابعاد آیین نامه ویزا شینگن در اختیار گذاشته است. چنانچه با این ویزا وارد آلمان شوید، مگر در شرایط استثنایی نمی توانید آن را به مجوز اقامت در آلمان تغییر دهید. باید آلمان را ترک کنید، برای مجوز اقامت اقدام کنید و دوباره وارد آلمان شوید.

بیشتر از آلمان:

مجوز اقامت بیشتر از سه ماه در آلمان

چنانچه به هر انگیزه ای (از جلمه کار، تمام کردن یک دوره آموزشی کاری، یا پیوستن به خانواده) می خواهید بیش از سه ماه در آلمان بمانید باید پیش از آمدن به آلمان برای ویزا و نیز مجوز اقامت (title) درخواست دهید.

انواع مجوز اقامت در آلمان

  • پروانه اقامت (Residence permit): رایج ترین مجوز اقامت آلمانی است که بیشتر برای یک سال معتبر است و تا هنگامی که وضعیتتان ـ برای نمونه استخدام یا ازدواجتان ـ همانی باشد که مجوز را با آن گرفتید، قابل تمدید است.
  • کارت آبی اتحادیه اروپا (EU Blue Card): مجوز اقامتی پیشرفته است برای مهاجرین دارای شایستگی بالا و همسرانشان.
  • مجوز اقامت دائم (settlement permit و permanent EC residence permit): هر دو همان گونه که از نامشان برمی آید مجوز اقامت دائم هستند. این مجوزها تنها در صورتی اعطا می شوند که پنج سال در آلمان زندگی نموده باشید (و الزامات دیگری را نیز برآورده نموده باشید) ولی این امکان وجود دارد که به کارکنان بسیار ماهر بی درنگ و به عده دیگری پس از دو یا سه سال اقامت اعطا گردد.

انگیزه شما برای آمدن به آلمان و صلاحیت های تحصیلی و حرفه ای تان مشخص می نماید که برای چه نوع حق اقامتی می توانید اپلای کنید. بعضی الزامات عمومی را برآورده سازید، از جمله این که گذرنامه ای معتبر داشته باشید و ثابت کنید پول کافی برای زمان اقامتتان دارید.

بیشتر افراد باید برای درخواست مجوز اقامت به سفارت یا کنسولگری کشور خود مراجعه نمایند.

روش های دریافت مجوز اقامت

پیوستن به خانواده

جز در حالتی که شهروند اتحادیه اروپا یا سوئیس باشید یا نزدیکانتان این ویژگی را داشته باشد، اگر اندیشه دارید به آلمان بیایید تا کنار همسر یا یکی از خویشاوندان نزدیکتان باشید، باید خودتان هم مجوز اقامت داشته باشید. شما و خویشاوندتان باید شرایط دیگری نیز داشته باشید، برای نمونه نزدیکانتان باید دارای مجوز اقامت باشند، جایی برای زندگی شما فراهم نموده باشد و پول کافی برای حمایت اقتصادی از شما داشته باشد. بعلاوه در بعضی موارد باید ثابت کنید در زبان آلمانی مهارت های پایه را دارید، اگرچه استثناهایی هم وجود دارد.

تحصیل در آلمان

در این مورد شما به شرط داشتن شایستگی های لازم می توانید برای آمدن به آلمان پیش از پذیرفته شدنتان در یکی از دانشگاه های این کشور، مجوز اقامت نه ماهه بگیرید. برای تحصیل در آلمان در یک دوره دانشگاهی تمام وقت می توانید مجوزی بلند مدت تر بگیرید. از شما خواسته می گردد ثابت کنید برای تمام دوره تان بن مایه اقتصادی لازم را دارید و ممکن است خواسته گردد مهارت تان در زبان آلمانی را نشان دهید. بیشتر دانشگاه ها اطلاعاتی بسیار جامع و سودمند درباره مجوزهای اقامت روی وب سایتشان قرار می دهند.

درخواست اقامت دائم در آلمان

چند سالی که از زندگی تان در آلمان گذشت می توانید یک مجوز اقامت دائم درخواست دهید. با این مجوز می توانید برای مدت نامحدود در آلمان زندگی کنید ولی حقوق شهروندان آلمانی (برای نمونه حق رأی) را ندارید. اگر بخواهید همگی حقوق قانونی و اجتماعی شهروندان آلمانی را داشته باشید می توانید (به شرطی که الزاماتی را برآورده نموده باشید) پس از هشت سال اقامت، درخواست شهروندی بدهید.

کار در آلمان

اجازه کار در آلمان باید در مجوز اقامت شما قید شده باشد. در آلمان مجوز کار به شیوه جداگانه اعطا نمی گردد و حق شما برای کار کردن و نیز این که تا چه مدت می توانید کار کنید، در مجوز اقامتی که پیش از ورود به آلمان درخواستش را داده اید قید می گردد.

مجوز استخدام همگانی (general employment)

اگر به آلمان می آیید تا استخدام معمولی شوید (یعنی شغلی داشته باشید که احتیاج به مهارت یا سواد بالا نداشته باشد) باید یک مجوز اقامت برای استخدام معمولی درخواست دهید و تنها در صورتی به درخواست شما رسیدگی می گردد که کارکنان اتحادیه اروپا (EU یا EEA) یا سوئیس نتوانند آن موقعیت شغلی را پر نمایند. شما باید مهارت شغلی داشته باشید و یک پیشنهاد قطعی شغل (firm offer) از آلمان دریافت نموده باشید (که باید هم گواهی مبنی بر مهارت و هم قرارداد استخدام یا انگیزه نامه (letter of intent) را تسلیم نمایید).

مرکز آلمان را دیدن کنید:

در قسمت دوم از مقاله از شرایط و گونه های مختلف مجوز کار در آلمان خواهیم گفت، همانند همواره با مجله آرنا همراه باشید.

منبع: کجارو / expatica.com
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1897

به "تور ارزان آلمان: مجوز کار و اقامت در آلمان، آشنایی با شرایط و مقررات ژرمن ها (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان آلمان: مجوز کار و اقامت در آلمان، آشنایی با شرایط و مقررات ژرمن ها (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید